Testet: Ugly Stik ismeitekomboer fra Pure Fishing - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Testet: Ugly Stik ismeitekomboer fra Pure Fishing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Testet: Ugly Stik ismeitekomboer fra Pure Fishing

    Gjennom isfiskesesongen 2018/2019 har vi fått låne 4 ismeitekomboer fra Pure Fishing av typen Ugly Stik Gx2 Ice. Disse har fått prøvd seg på Mjøsa etter ørret, og de har vært med på gjeddefiske rundt omkring på Østlandet.
    Klassisk ismeiteoppsett en gråværsdag i februar
    Stengene er 90cm lange, og har en dyp, moderat aksjon. De har solid nok ryggrad i tilfelle du skulle få på en tung fisk i andre enden, selv har jeg testet dette på fisk opptil drøye 5 kilo foreløpig. For egen del er disse stengene midt i blinken for ismeite etter ørret i fersk- og saltvann, abbor og gjedde. Når det gjelder gjedde vil man kanskje gå opp til litt grovere utstyr, men til de gjeddene man får flest av er disse stengene mer enn bra nok.
    Herlig aksjon, og full kontroll over fisken
    Bildet over her er klippet ut fra råmaterialet til en Gopro-video fra forrige tur etter gjedde. Som bildet viser har stanga en dyp aksjon, men sterk ryggrad fra de to innerste stangringene og bakover. Forøvrig var fisken som kom opp på isen etter litt kjøring ei gjedde rundt 90cm.
    Spesifikasjonene på stanga finnes foran håndtaket
    Stengene er som nevnt fra serien GX2, og disse er 3fot, eller 90cm lange. For de som ønsker å satse på tyngre fiske fra isen finnes det en lengre modell som jeg antar ut fra spesifikasjonene har litt mer ryggrad og egner seg for målrettet fiske etter tyngre arter. Felles for alle stengene i Ugly Stik-serien er at de tåler mye juling, og er av den grunn veldig fine til isfiske hvor utstyret som regel håndteres litt annerledes enn gromstengene man har til fiske på åpent vann. Jeg slenger ofte stengene ned i pulken sammen med veldig mye annet utstyr og da er det greit at stangringene blant annet tåler en trøkk eller to. Det gjør stangringene på Ugly Stik!
    Enkle og solide ringer hele veien ut
    Stangringene er det ikke så mye å skrive om, annet enn at de er dønn solide. De er bygd opp av rustfritt stål uten noen form for innlegg som vi gjerne finner i stengene vi bruker på åpent vann. Det er en meget enkel men gjennomtenkt løsning, som passer enkel bruk som disse stengene er tiltenkt.
    Hi-vis tupp for synlighet
    Tuppen på stanga har fått såkalt "hi-vis" tupp. For denne stanga fungerer det fint under dårlige lysforhold da det gjør det lettere å følge med på tuppen av stanga. Siden stengene hviler i tripods frem til fisken har tatt agnet har de, for meg, ingen nytte som nappindikasjon selv om tuppen er veldig myk og følsom.
    Klippet fra film. Stanga håndterer hissige gjedder med bravur
    På de rette dagene er det full fart i gjeddene, og bildene som er klippet fra Gopro i denne artikkelen er fra en slik dag. Når det først løste ut på en stang, var det et par ganger dobbelthugg og ved et tilfelle var det nesten trippelhugg. Det virket som gjeddene hadde veldig markante huggperioder, for i de minuttene det varte var det fullt kjør på flere stenger etter hverandre.

    Selv om det nå har blitt vesentlig bedre temperaturer enn det var en periode velger jeg fortsatt å hvile stengene på tripods for å få de unna snø og is som kan skape problemer med spesielt snella. Stangringer som fryser er heller ikke spesielt heldig når man ismeiter. Til disse stengene har jeg brukt fire ganger Abu Garcia Black Max med frikobling slik at fiskene kan ta med seg agnfisken uten at jeg trenger å bekymre meg for at snella skal låse seg, fryse eller noe annet og dermed dra med redskapen under isen. Å bruke en multiplikator hvor du kan frikoble spolen og stille inn motvekten slik at agnet henger i ro med minimal motstand er en viktig faktor under isfiske. Dette er spesielt viktig om man skal fiske abbor, som gjerne spytter om den merker motstand. Gjeddene er som regel ikke så nøye på det, men en finjustert snelle har mindre risiko for overløp eller annet som kan gjøre at snella låser seg og fisken spytter.
    Abu Garcia Black max på Ugly Stik GX2 Ice
    Snella, Black Max, har vi skrevet om tidligere på bloggen og den bør være kjent som et godt budsjettalternativ for de fleste. Dette er ei snelle som har en god og jevn brems, den går jevnt under innsveiving og den ser fin ut. Til tross for lav pris kaster den også ganske bra, så dette kan være et godt alternativ til allround budsjettsnelle for de som ønsker å prøve ut multiplikator til lett gjeddefiske eller abborfiske, for å nevne noe.
    Stilren kombo til en fornuftig pris
    På de to foregående bildene ser man deler av håndtaket på GX2 Ice. Dette er gode håndtak, som gir godt grep, og det fremre håndtaket fungerer også som stramming av snellefestet. Snellefestet er forøvrig nedsenket i håndtaket, en fin detalj som man vanligvis finner på lang mer påkostede modeller. Dette gir et godt grep rundt snella under kjøring av fisk. Valg av snelle blir smak og behag, men lavprofil som jeg har testet ut er et utmerket valg da man får godt grep rundt hele snella. Tradisjonelle runde sneller vil også fungere greit, og stengene kommer uten trigger slik at man faktisk kan bruke haspelsneller om man foretrekker det. Jeg foretrekker multi til ismeite da dette ofte er enklere konstruksjoner som gir mindre rom for mekaniske feil i kulda.
    Pen gjedde som ikke kunne motstå en liten mort
    Etter å ha brukt stengene en periode til ulikt fiske vil jeg si at disse er et godt alternativ til dagens moderne ismeite. Selv om jeg har et sett med fire grove ismeitestenger på 120cm liggende hjemme så er det nettopp slik at de blir liggende hjemme når man har alternativer som GX2 90cm. Dersom man kroker drømmegjedda over 10 kilo har man mer å stille opp med om man bruker noe litt tyngre enn GX2 90cm, men jeg er overbevist om at det er fullt mulig å lande også disse fiskene med slike stenger. For å dra en parallell har jeg landet sjøørret rett under 8 kilo fra isen på ei stang som er drøye 60cm lang. Den hadde omtrent samme ryggrad som GX2 har, men manglet de siste 30cm til demping av slag fra fisken, samt styring av fisken.
    "Let them go, let them grow"
    Ugly Stik GX2 er mulig å få tak i for alle forhandlere som fører varer fra Pure Fishing i Norge. Det vil med andre ord si at de aller fleste har mulighet til å ta inn et parti med disse stengene. Et kjapt søk på nettet viser at man får en slik stang for en sum mellom 350,- og 400,- norske kroner i dag. Man skal ikke se bort fra at det er mulig å få til en god deal om man kjøper flere enn en stang. Når man først ismeiter lønner det seg ofte å spre agnene litt utover, men pass på lokale bestemmelser hva gjelder antall stenger!

    For ordens skyld, utstyret er lånt Team Colibri av Pure Fishing Norge.
    Skitt fiske!



    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 081 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 410 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X