Caroline på mitt sätt .... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Caroline på mitt sätt ....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Caroline på mitt sätt ....

    Jag har inte sysslat med dessa riggar, men man kan jo inte låta bli att prova och se hur det går och framför allt hur det hela fungerar ute vid vattnet.

    Så med det sagt, Häng mig inte, jag är ny på detta och så här gör jag mina Caroliner- riggar och det fungerade så pass att det gav en Abborre och det var jo glädjande. Använder denna tid på lite test och experiment och det delar man jo med sig.
    Vad du behöver för din Caroliner-rigg.
    Krok, lekande, bly och Fluorocarbonlina. Sen tillkommer saxen, saliv och jiggen, men snart är vi i hamn ska du se.
    Gör en större loop.
    Gör en bit fluorocarbonlina på ca 1 meters längd, mitt val är 0,32 mm och bestäm hur högt din jigg/Krok ska sitta. Öglan ska vara så pass stor att du kan röra dig utan att få problem när du gör knuten. Kroken på bilden är nog inte den rätta för detta fiske, men man tar vad man har.
    Trä på kroken, så den sitter så här.
    På med kroken som visat och håll ihop linan med tumme och pekfingret och nu börjar du att föra kroken genom öglan.
    Kroken ska nu föras genom loopen 6-8 gånger.
    6 - 8 gånger! (Alltid lika antal, inte 7 gånger, för då får du inte rätt styrka!) Och det ser ut som på bilden ovan, om du har gjord rätt. Det är inte så svårt och som sagt övning gör mästare.
    Stabilt, glider inte, vrider sig inte och stark!
    Innan du drar ihop knuten rätter du till det hela och fuktar med saliv i riklig mängd. Dra sakta så du ser att allt lägger sig rätt.
    Så blir knuten, fukta den med saliv innan du drar ihop knuten!
    Så ska knuten se ut och i änden av linan ska ditt bly monteras och så att krokens spets vänder uppåt. På den andra änden av linan ska ditt lekande sitta.
    Gör en överhandsknut 3 cm ovanför blyet.
    Hur högt din jigg ska jobba över bottnen, det bestämmer du själv, jag har haft min jigg ca 40 cm över blyet och det har fungerat.

    Gör en överhandsknut ca 3 cm ovanför blyet, så blir du bara av med blyet om detta skulle fastna i bottnen och du kan knyta fast ett nytt bly.
    Avståndet mellan bly och jigg.
    Jag tar ut mitten på Fluorocarbonlinan och där hamnar jiggen/kroken och jag tror det är ganska passande utan att man behöver fiska med för hög spöföring under fisket.
    Montera din jigg.
    Nu är det bara att knuta fast din huvudlina i lekandet och montera din jigg och kasta ut. Låt det sjunka till bottnen och sen vevar du sakta in eller gör stop höjningar och stopp med spöt.

    Nappen är antingen en slakning av linan eller ett nafs som du känner i spöt. Du behöver ett känsligt spö för detta fiske.
    En av dessa gav fisk.
    Jag tror det är Storm som kom fram med dessa jiggar, dem är 10 cm långa och har en blå glittrig silver färg.
    Riggen i sin helhet.
    Prova att göra din egen Caroliner-rigg, det är kul och enkelt och roligt att få fisk på saker man gör själv. Dessa riggar finns att köpa färdiga, men det är dyrare och inte lika roligt, så gör dem själv.
    Prova olika storlekar och färger.
    Det finns nog lika många varianter på jiggar som det finns Svenskar i detta land och det gäller att prova sig fram och hitta rätt färg och storlek för dagen. När du lyckas med det och hitta fisken, ja så fixar dem randiga rovriddarna resten.
    Igen en ända fisk ... Än är det trögt!
    Det skulle bli en ända Abborre igen, men denna gång var i kanalen och inte i gölen och det var roligt att se dem komma fram och hugga. Prova och testa detta roliga fiske och gör gärna dina riggar själv. Skitfiske på er!


    Läs mer på bloggen

  • #2
    Det där ser mer ut som ett slags Pater Nostertackel fast är i princip en "fixerad" dropshot rigg mer än en Carolinarigg (som har kroken/betet längst ut) men vad det heter är inte så viktigt så länge man får fisk! Snygg krokknut den hoppas jag få tillfälle att öva på till våren!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Det där ser mer ut som ett slags Pater Nostertackel fast är i princip en "fixerad" dropshot rigg mer än en Carolinarigg (som har kroken/betet längst ut) men vad det heter är inte så viktigt så länge man får fisk! Snygg krokknut den hoppas jag få tillfälle att öva på till våren!
      Albin shargi ( stavning j har en shysst video på tuben där han visar den knuten. Fock kör han bara 3-4varv. Har sj kört med den i tre år till dropshot o svuker aldrig. Enda viktiga o tänka på e att kroken ska va upp o ner när de träs på linan. Så får man krokspetsen uppåt när det är klart. Sen ska man också dra ihop knuten försiktigt sp man får in krokskaftet i öglan. Annars blir det mest mög av alltihop.

      Kommentera


      • #4
        tycker det ser ut som ett vanlig dropshot rig jag....
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
        11 svar
        3 153 visningar
        2 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
        85 svar
        5 723 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Xerup
        av Xerup
         
        Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
        26 svar
        2 227 visningar
        15 gillar
        Senaste inlägg anteman
        av anteman
         
        Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
        12 svar
        537 visningar
        2 gillar
        Senaste inlägg Flex
        av Flex
         
        Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
        15 svar
        1 420 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Kolnej
        av Kolnej
         
        Arbetar...
        X