Time to prepare your hot spots Y-m-d H:i - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Time to prepare your hot spots Y-m-d H:i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Time to prepare your hot spots Y-m-d H:i

    Då var vi här igen!
    Graderna går sakta men säkert upp och man kan börja förbereda sina gamla "hot spots" jag ska berätta och gå igenom lite hur jag går till väga vid vårfisket.

    Våren kan vara väldigt knepig ibland, oftast kommer det många bakslag i vädret vilket inte gör det lättare. Vattnet tar tid att värmas upp och fisken kan vara svårare att hitta då de inte är lika aktiva som under resten av året.

    Till att börja med brukar jag välja en sjö som är relativt grund, har mycket växtlighet helst omöjlig att fiska på sommaren tack vare alla näckrosor. Dessa sjöar brukar hålla värmen lite bättre samt att de värms upp fortare och så fort ytvattnet börjar gå upp mot 10 grader kan man se näckrosorna komma strax under vattenytan.



    Detta brukar vara ett bra tillfälle att börja men oftast går allt rätt fort på våren så du får vara snabb. Allt djurliv blommar som sagt på våren och den naturliga födan ökar med värmen.
    Allt från grodyngel till kräftdjur påverkar fisket så här tidigt och det kan bli väldigt svårt att tvinga karpen in på en specifik plats för att äta om där inte redan är naturlig föda.

    Kortfattat:
    Hitta den varmaste platsen i sjön med flest soltimmar, jag brukar underhålla denna plats så fort isen släpper. Ett tips är att hålla utkik vart fåglarna rör sig, de brukar hålla till på lite varmare ställen i sjön.
    Det behövs inte mycket utan hellre ofta!
    På våren använder jag mig mycket av majs, tigernötter och hampa och endast ett fåtal boilies vid mäskningen.
    Detta har funkat super för mig dock övergår jag helt uteslutande till boilies när vattnet överstiger 12-13 grader.


    Kontinuerlig mäskning!
    Visst blir detta lite bökigt och jobbigt samt vissa dagar när det regnar och blåser vill man helst stanna inne istället för att ta på sig regnkläderna och sätta sig i bilen men det är just då det gör skillnad. Kontinuerlig mäskning ökar dina chanser markant fisken lär sig ganska snabbt vart det finns mat.

    Effort equal success...

    Lycka till med vårfisket!





    Läs mer på bloggen
    Slaaack Liiiines!!!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 151 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 709 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 226 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X