Himalayasalt ... Så här gör du! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Himalayasalt ... Så här gör du!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Himalayasalt ... Så här gör du!

    Våren är här och karpen behöver ett bra mineraltillskott efter en lång period av nersatt syn, ämnesomsättning och en hel del stillastående. Ett bra tillskott är salt som dem älskar och jag har varit inne på detta ämne tidigare.
    Det är nog mera än 10 år sedan man upptäckte saltets effektivitet och för kanske 5 år sedan insåg man att salt är inte salt, det finns olika varianter och man fann att just Himalayas bergkedjor innehåller ett bergsalt, som har betydligt flera mineraler än andra saltsorter och där står vi nu.

    Det är billigt och så enkelt att använda detta salt och vi går genom hur du kan använda det, det finns flera sätt och ett av dem är att salta dina boilies och få ett bättre fiske under april och majmånad, var behovet av mineraler är som störst.
    Cirka 15 kronor för 500 gram.
    Detta salt finns i flera typer av finkornighet och för mina krokbeten väljer jag det som är finast mald. Det tränger in i betena snabbast och för tillsättning av salt i mäsk eller partiklar, så väljer jag ett mera grovkornigt och framför allt, om jag ska ha saltet direkt i en PVA-meshbag.
    Välj ut dina krokbeten.
    Välj ut lite fina krokbeten och förborra dem, då dem blir väldigt hårda av saltets intrång. Fukta betena med vatten och låt dem rinna av och torka till lite. Ner med dem i en burk och därefter ...
    Täck dina beten med saltet.
    ... Täcker du dem med saltet, se till att skaka runt dina beten, så alla är täckta och ligger omgärdade av saltet. Här kan dem ligga tills du behöver dem, det blir bara bättre med tiden.
    Boilies bombade med mineraler.
    Här en näve från förra våren, ingen fara, saltet och effektiviteten finns där och dem är bara att använda.

    Vad mera kan vi säga om detta asiatiska bergssalt, spodda det över växtlighet och karpen river upp grönsakerna och rensar platsen åt dig och samtidigt dör växterna och gör din vardag lättare.

    Små Bags med salt, typ 2 cm i diameter är väldigt effektivt, saltet löser sig och den ända foodsource som finns är ditt krokbete och vi är nu nere på 50/50 som ni vet.

    Har du lite gamla torra boilies liggande, så tar du hem lite sötvatten från sjön du tänker fiska i och tillsätter 4 msk Himalayasalt per liter och sen ner med dina gamla beten. Låt dem suga till sig vattnet och saltet och du får fina "nya" washed out boilies med den effektiva och mineralrika tillsatsen som alla karpen vill ha.
    Köp så starka kryddor du kan.
    Lite om kryddor! Försök att få tag i så starka kryddor du kan, det är inget som skadar fiskarna och effektiviteten blir väsentlig bättre. Mitt tips är att du leta bland alla små affärer som dyker upp, alla nyanlända vill ha samma styrka som tidigare och det mesta tas hem på demand.

    Denna påse med en verkligen het paprika/chili räcker till minst 10 kilo hampa eller samma mängd Tigers och för 35 spänn, blir det inte billigare eller starkare för den delen. Ut med er i vårsolen och en önskan om lite skitfiske får ni med er. See Ya!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 151 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 715 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 226 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X