Min tid börjar nu - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min tid börjar nu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Min tid börjar nu

    Äntligen har jag vaknat upp ur min sedvanliga vinterdvala. Det tog sin tid men redan mitt under självaste VM i längdskidor i slutet av februari kom värsta vårvädret. Snön packades ihop så det blev lättare att färdas på isarna. Helt perfekt för nu kunde man kanske starta igång med isfisket redan i början av mars. Men istället kom det snö, snö och så än mer snö. På knappa två veckor kom det i Norrbotten 50-80 mm nederbörd och allt kom dessutom i snö.


    Det dröjde ett par veckor in i mars innan västvinden tog över och mildluften sköljde in över Norrbotten. Snön smälte som smör i solsken och det blåste rejält under en veckas tid så med detta blåste en helgs fiske bort. Men sen blev det återigen näst intill perfekta fiskeförhållanden och jämför jag med förra året samma tid då vi hade 70 cm snö på isen så inser jag att denna isfiskesäsong kommer kunna bli betydligt bättre än fjolårets.


    Efter tre dagar med snö och blåst såg det ut så här på min parkering. Helt plötsligt var det full vinter igen.


    Premiärpasset kom faktiskt redan 21 mars då det fortfarande låg bra med tung blötsnö på isen. Vädret var skapligt, fiskeprylarna var i ordning och jag var ledig från jobbet, nu skulle det bändas storgädda. Nja sällan man har nått rally när det är massa snö på isen och det blev lite som jag befarande, småtrögt med några få fäll och ett par gäddor upp. Men det började oväntat bra, efter fem minuter stod jag och drillade en riktigt tung fisk. Det var en sån där fisk som växte ju länge drillningen pågick men hur stor den exakt var fick jag aldrig veta för mitt i allt klev den av. Bara bita i det sura äpplet och komma igen.


    Nu är vi inne i april och det är nu jag tänkt satsa lite mera på fisket. Fokuset hamnar inte oväntat på gäddfisket och ismete. Sen så kan det bli lite annat fiske emellanåt, har lite planer för det men skriver ingen då risken finns att det inte blir av. Förhoppningen är att det blir minst 10 dagar som spenderas ute på isarna.


    Det är nu min tid börjar och det blir bara bättre och bättre ju längre fram mot sommaren vi kommer. Midsommar är min "primetime" då trivs jag som bäst med livet. Sedan stannar tillvaron liksom upp resten av sommaren tills mörkret och höstkylan börjar göra sig bli påmind om vinterns antågande. Nu finns det ju som tur är trevliga saker att pyssla med under det mörka halvåret men just utomhusaktiviteterna lägger jag då åt sidan medan det nu framåt blir helt tvärtom.


    Återkommer längre fram med lite utförligare rapporter och förhoppningsvis nån finare fisk. Får jag nån bättre fisk så kan den säkert dyka upp i mitt flöde på Instagram. Nu skall man bara njuta av solen, naturen och inte minst fisket...



    Läs mer på bloggen

  • #2
    Intressant att läsa att någon *börjar* sin isfiskesäsong vid den här tiden på året! Här nere har den lilla is som fanns försvunnit för månader sen. Däremot trodde jag att det var isfiske-säsong från oktober till maj ungefär i Norrland!
    Men det är klart, med tjocka snötäcken ovanpå isen är det kanske inte optimalt alltid!

    Kommentera


    • #3
      Ja det skiljer sig rejält vilka förutsättningar vi har när det gäller fisket runt om i landet. Jo du har rätt att isfiskesäsongen börjar redan i oktober längst upp i norr. Där jag bor brukar isen lägga sig från början av november fram till början av december. Och jag hann ju ut på tre isfiskepass innan snön och kylan kom. Så var ju inte direkt isfiskepremiär men däremot årsfiskepremiär

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
      11 svar
      3 092 visningar
      2 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
      77 svar
      4 904 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Xerup
      av Xerup
       
      Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
      26 svar
      2 215 visningar
      15 gillar
      Senaste inlägg anteman
      av anteman
       
      Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
      12 svar
      525 visningar
      2 gillar
      Senaste inlägg Flex
      av Flex
       
      Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
      15 svar
      1 411 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg Kolnej
      av Kolnej
       
      Arbetar...
      X