Tredje gången gillt... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tredje gången gillt...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tredje gången gillt...


    Idag var jag ute efter revansch då jag på denna plats har tappat två riktigt tunga fiskar senaste två åren. Av någon anledning har jag haft stolpe ut här och tappat flera fina fiskar. Annars brukar man landa i princip alla de bättre gäddorna man lyckats kroka på ismete. När väl kroken sitter så brukar den sällan släppa.


    Det känns alltid lite extra då jag sätter ut ett spö i vad jag kallar det "gyllene hålet", en gps-markering som år efter år släppt i från sig stora ismetegäddor. Lustigt nog händer det sällan att man får större gäddor mer än ca 20 meter runt denna markering. En riktig storgäddsmagnet.


    Det är sällan frågan om nått huggrace på denna plats men medelvikten är däremot ofta riktigt bra. Så det kittlar alltid lite i kroppen när det väl fäller på nått spö. Första hugget för dagen är dock en besvikelse. En liten snipa som lossnar i hålet. Direkt efter detta så fäller på spöt intill men den fisken väljer att spotta mörten. Vad är detta? Inget bra tecken med smågäddor i området och att lillgäddan dessutom högg i det gyllene hålet gör att mina förväntningar sjunker.


    Det går en timme innan nästa fäll och nu är det lite tyngd i spöt. En bra skalle syns i hålet men resten av fisken är inte mycket att hurra för. Men en gädda över 7 kg är alltid en bra gädda har jag intalat mig.


    Innan lunch kommer det ytterligare två hugg och det är också bättre fiskar. Äntligen har området börja leverera! Första gäddan är lika tung som den förra men inte lika lång. Gädda nummer tre för dagen är ännu bättre. Jag känner redan i mothugget att det tar emot och när den drar i väg på en rusning blir jag än mer övertygad att det är en bättre fisk. Kanske samma som jag förlorade när jag var här senast? Med tanke på mitt tidigare missflyt här så är jag ovanligt nervös när jag drillar fisken. Annars brukar jag vara rätt lugn. Men idag är det jag som vinner och upp kommer en riktigt fin gädda. Inte supergrov, inte superfet, inte superlång men ändå en rakt igenom bra fisk som räddar dagen.


    När gäddan är lika lång som mattan vet man att det är en bra fisk! Både mattan och gäddan mäter en längd av 120 cm, dock vägde gäddan mer än mattan Vågen visade på 11730 gram.


    Det blir ytterligare tre gäddor andra halvan av fiskepasset men dessa är inte av samma kaliber. Men medelvikten blir denna dag 6,6 kg vilket faktiskt är helt okej.



    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 089 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 411 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X