10 års fiske utan hullingar – En hjärtefråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10 års fiske utan hullingar – En hjärtefråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 10 års fiske utan hullingar – En hjärtefråga


    Jag har känt Mattias J Fors några år nu och är en av många fiskevänner som alltid har en åsikt. Jag uppskattar ju att hänga med personer som är raka och inte alltid har samma syn på saker som jag själv har. Fördelen att hänga med Mattias är att han besitter extremt mycket kunskap inom sportfisket och framförallt när det gäller abborre eller gädda, så nu tänkte jag skaffa mer bakgrund om varför han fiskar hullinglöst, det är en blodig och speciell historia.




    För er som undrar vem Mattias är så kommer en kort presentation. Hängiven Sportfiskare där kärleken till gäddan ligger varmast om hjärtat men som på senare år även börjat med riktat Streetfiske efter Abborre. Han ligger bakom Baitlove tillsammans med The Pike Father. Har varit mycket drivande och tidigare aktiv i numera nerlagda Svenska Gäddklubben vilka länge drev Catch and Release när det inte var vedertaget. Medgrundare och driver en pr-reklambyrå och har alltid många järn i elden och dessutom ett extremt stort nätverk i vår lilla gäddvärld




    Så när jag själv precis börjat denna säsong med att treva mig fram med hullinglösa krokar så ville jag få en partisk inlaga från en fiskeprofil som kört hullinglöst i snart 10 år. Jag ser att frågan om hullingar eller inte hullingar börjar dyka upp lite här och där i sociala medier. Är hullinglöst fiske utvecklingen som är nästa steg efter Catch & Release?




    En viblure & en randig riddare och sylvassa krokar



    Så Mattias, du har ju tjatat hål i huvudet på din omgivning om vikten och fördelarna med att köra hullinglöst, ordet är ditt.




    -Hullinglöst är en dold vattendelare i fiskesverige. Vissa säger aldrig, en del är relativt öppna och del ska fundera och vissa fattar direkt. Det är så tongångarna går om denna känsliga fråga.





    Den vanligaste motiveringen mot att fiska hullinglöst är att jag har inte fått min 10+ fisk eller en tillräckligt stor fisk ännu så jag vill inte ta några risker. Detta är ett mantra som jag hör från duktiga och erfarna fiskare som i samma stund kastar iväg betet utan en uns av eftertanke på effekterna av att använda hullingar.




    Mattias J Fors i högform, streetfiske växer i popularitet och det är en fantastisk möjlighet att få fin fisk mitt i Stockholm



    Jag förstår, du har en hel del åsikter helt enkelt som säkerligen har en del som inte tycker som dig och anser det är dubbelmoral om man nu ändå fiskar, så vad spelar det för roll liksom?




    -Jag är inte ute efter att omvända dig som fiskar ett par gånger per år eller du som lever efter devisen “– Fisk som är så gott och skall förtäras” du kommer sannerligen inte förstå eller vilja höja blicken. Jag vill också förtydliga att barn som fiskar med hullingar behöver inte känna sig träffade. Men till er andra vill jag plantera en tanke och så ett frö. För allt startar med ett frö som sen mognar i insikt och sedan blir ett ståtligt träd.




    Catch and release från sjukbädden . ständigt en Positiv Mattias



    Men tillbaka till början. Jag fiskade inte hullinglöst från början utan det växte fram genom kunskap och egna erfarenheter. När jag började mitt fiske i Täby, Värtan och Waxholm och senare på Vätö runt Barnens Ö under sena 90-talet så fiskade jag mestadels själv. Hade inte några vänner som var intresserade av fiske . Det medförde massa missöden som jag bittert fick lära mig den hårda och blodiga vägen.

    Att som exempel ensam kroka av en 5+ kg gädda samtidigt som kroken sitter i handen och fisken kämpar för sitt liv. Det är sådana avgörande ögonblick som får en att fundera över vad man sysslar med samt att förlora en dags fiske för att åka in till hamnen och sen ta bilen med ett bete i handen körandes till närmaste vårdcentral istället för att lösa det snabbt på plats.





    Det fick mig att börja omvärdera saker och ting och jag gillar inte att göra samma sak om och om igen och få samma resultat igen. Då måste man ändra på sitt beteende i grunden och hela tiden utvärdera det man gör, så där var fröt till att fiska utan hullingar sått.




    Så det är främst fiskarens säkerhet du tänker på, att om du väl fått en krok felkrokad i dig själv eller fiskekamraten så är valet lätt?




    Även om man fiskar själv eller med sällskap händer alltid saker när man minst anar eller är lite för avslappnad och sänker garden. Sånt händer oftast efter att ha krokat av ett dussintals snipor eller är trött efter en lång dag då man gått upp mitt i natten för att maximera sitt fiske. Trötthet är en livsfarlig faktor i detta avseende. Oftast sker sådant man inte kunnat räkna ut i förväg då.





    Hellre ett bete i handen än 10 i skogen, alla som provat på vet att det inte bara är att trycka igenom och klippa av, fingrar är känsliga saker och mycket nerver som kan ta skada.



    När olyckan väl är framme oavsett orsak och man tittar förvirrat med panik i blicken vart fan är avbitaren, förbandslådan och mobilen någonstans. Allt sånt som man tar för givet innan adrenalinet och blodet sprutar, när det väl sker då är man inte lika rationell och iskall i sina beslut, varje sekund är väldigt lång vid de tillfällena.

    Nu är det inte så att hullinglöst endast är till för att lätt kunna dra ut kroken ur kroppens sega muskler och ligament utan också för att skona fisken. Vilket är slutändan det viktigaste enligt mig men också som en viktig del i att bedriva det skonsamma fisket.




    Finsmakaren med ett Svartzonker och minimalt med trassel utan hulling



    Men vad är dina erfarenheter genom alla år utan hullingar på krokarna, tappar du mer fisk? Eller är det en fråga om träning?




    Erfarenheten är att man inte tappar flera fiskar. Det är en teknikfråga, man måste ha spänd lina och tillämpa samma teknik som de sportfiskare som flugfiskar. Man måste låta fisken styra och varje gång fisken vänder om trycka in den bestämt i håven. Jag förespråkar alltid gummerad håv för att landa fisken säkert men också för att det är vid landning som du lätt får slacklina som du i värsta fall kan tappa fisken. Om du skulle ta gäddan vid båtkant eller vid landfiske, då uppstår en kritisk situation när du måste sänka spöet för att ta gällgreppet. Alltså det finns inte hullingar som penetrerat in i käken och håller fast fisken. Men har man håv vilket jag har oavsett fiske så är det inte ett problem alls utan som extra bonus skakar man bara loss betet i håven oavsett hur gäddan snurrat runt sig med bete och lina och lyfter ur betet ur håven, superenkelt och riskfritt för självkrokningar.




    Berätta mer om hur det är en dag i City eller när du är ute och fiskar från båt?




    Jag har krokat flertalet fina fiskar både i båt och vid city fiske. Och jag tappar inte mera fisk än min vänner som har hullingar. Jag kan fiska mera effektivt för de små fiskarna kliver av eller kan jag sänka linan så krokar de av sig själva snabbt i vattnet.








    Även om en krok sätter sig om en gälbåge tar man en tång och skakar lätt eller trycker till lätt. Visst kan kroken sitta fast men då det inte finns nått stoppi form av hullingar är det mera lite lirkning med att få kroken ut genom gällbågen. Minimal skada och man kan väga, fota och låta den vila i håven inför fotografering. Fisken får minimal tid över ytan och oavsett årstid så simmar fisken iväg i god kondition.




    Du Mattias är ju inte rädd för att säga vad du tycker, och har ju en del tankar om oss som fortfarande fiskar med hullingar, vi är ju rätt ängsliga och det finns många olika läger om ditten och datten och man får tänka till om man lägger ut något i sociala medier som är edgy.




    Många saker har slagit mig. En intressant sak är att vi är så pass måna om fisken så fort nån håller fisken fel eller lägger den ner den fel så kommer det en folkstorm på sociala medier som basunerar ut vikten av fiskevård och att bedriva ett skonsam Catch & Release och hur man ska hantera fisken på rätt sätt.





    Idag är den frågan nästan en icke fråga för sportfiskaren men det finns ännu mycket att utbilda den sedvanliga semesterfiskaren i men det är en artikel bara i sig så det lämnar jag för nu. Det var därför Svenska Gäddklubben som jag varit djupt engagerad i många år såg sitt slut, för deras viktigaste fråga med Catch and Release hade blivit allmän praxis bland sportfiskare.





    Blodigt allvar – alltid glasögon för att skydda ögonen, flytväst och en kraftavbitare. Det är vad man bör ha med sig. Dessutom bra förband om olyckan väl är framme.



    Sen vill jag passa på att ge er en liten tankeställare. Om ni verkligen älskar fisken oavsett art och vill bedriva god fiskevård och att ha ett skonsamt Catch & Release fiske. Varför inte utmana er själva och börja med hullinglöst istället för att vrida och bända ur krokarna ur käken på fisken varje gång. Gör ni inte det kan ni sova lugnt annars ska ni ta er en liten funderare över hur skonsamt ni egentligen bedriver ert fiske, så.

    Jag klev ur garderoben för 9 år sedan och kör 100% hullinglöst nu och för alltid.

    Våga, utmana er och testa. För det är ju sportfiske vi sysslar med och sporten är väl att det inte alltid ska vara enkelt?





    Ja det är ju en uppmaning som jag tror kommer diskuteras flitigt framöver, i varje fall i min fiskebåt, och framförallt häcklas för om jag nu mot förmodan kommer tappa en firre eller två. Tack för att du vill ställa upp och propagera för ett hullinglöst fiske. Som jag sagt tidgare, man gör som man vill. Jag vill inte ge några pekpinnar men vad är det du alltid brukar säga, fridens fiske?




    Hahaha..ja det är alltid fridens fiske och tack själv för att du lyfter en hjärtefråga.




    Skitfiske och fridens fiske och fiskefiske.




    Peter




    https://www.fiskefuralle.se/argument...st-sportfiske/




    Ps. Som vanligt – kom ihåg att följa oss på sociala medier så får du den fulla“FiskeFürAlle”-upplevelsen. Vi finns på Facebook, Youtube & Instagram Ds.





    Inlägget 10 års fiske utan hullingar – En hjärtefråga dök först upp på FiskeFürAlle.



    Läs mer på bloggen
    www.fiskefuralle.se

    Välkommen in på en titt!

  • #2
    Mycket intressant och inspirerande. Jag fiskar alltid ensam och från kajak, så enkla avkrokningar av såväl fiskar som fingrar är ett stort plus. Så jag har nu bestämt mig för att i år prova att köra hullinglöst när jag fiskar gädda. För abborrfisket tänker jag avvakta lite, abborre fiskar jag i huvudsak med enkelkrokade jiggar så där känns inte avkrokningen som ett lika stort problem och riskmoment.

    Kommentera


    • #3
      Googlade och det var inte helt lätt att hitta hullinglösa trekrokar. Olssons har från Mustad, 5st för 59 kr vilket inte är billigt men inte hutlöst. Söders (sportfiskeprylar) har 4-pack med nån herrejösseskrok för 199 kr. Huga.

      Är det ett alternativ att klämma eller fila in hullingarna? Känns som det försvagar godset?

      Har gjort det på ett par krokar men tyckte det var svårt att få in hullingarna helt.

      https://www.olssonsfiske.se/fiskered...78xnp-bn-1-5st

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av John A Visa inlägg
        Googlade och det var inte helt lätt att hitta hullinglösa trekrokar.
        Hullinglöst som säljs i Sverige verkar ofta vara modeller med mycket grovt gods avsedda för GT, tonfisk och dylikt.

        Som så många gånger förr räcker det dock att vända blicken utanför våra gränser för att finna det som sökes.
        Bland annat Fishing Mart i Polen har Owner STBL36BC (där BL står för "barbless") även i mindre storlekar passande bland annat
        abborre.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Hullinglöst som säljs i Sverige verkar ofta vara modeller med mycket grovt gods avsedda för GT, tonfisk och dylikt.

          Som så många gånger förr räcker det dock att vända blicken utanför våra gränser för att finna det som sökes.
          Bland annat Fishing Mart i Polen har Owner STBL36BC (där BL står för "barbless") även i mindre storlekar passande bland annat
          abborre.
          Grymt, tackar. Testade några sökningar på "barbless treble" men hittade bara grejer på eBay och liknande som inte riktigt kändes relevant, Angel Domäne verkar inte heller ha något (svårt att söka där dock).

          Helt klart intressant pris från Polen om man köper lite fler, frakten går väl på en hundring men vid volym så funkar ju det.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av John A Visa inlägg

            Grymt, tackar. Testade några sökningar på "barbless treble" men hittade bara grejer på eBay och liknande som inte riktigt kändes relevant, Angel Domäne verkar inte heller ha något (svårt att söka där dock).

            Helt klart intressant pris från Polen om man köper lite fler, frakten går väl på en hundring men vid volym så funkar ju det.
            Finns ju mycket kul småprylar där nere, går man ihop ett par tre stycken blir inte frakten så blodig.
            Pratar man abborre eller ädelfisk fisk en herrans massa fina, hullinglösa trekrokar av mycket tunt gods avsedda för det japanska öringfisket. Tyvärr är det relativt krångligt att handla från Japan och i dagsläget även dyrt.
            Det finns ju en hel del hullinglösa enkelkrokar avsedda för skedar och wobblers också.
            Exempelvis Cultiva Owner S-75BLM och Owner Cultiva S-55BLM.
            Använder själv S-75M med med hulling än så länge på abborrbeten, även om kroken har hulling så är den väldigt liten och enkelkrok underlättar en hel del vid avkrokning samt verkar hjälpa till att undvika dåliga krokningar på abborre.

            Kommentera


            • #7
              Eller tar ni en otandad tång och trycker till hullingen på den krok ni föredrar.
              Senast ändrad av Karl-Johan; 2019-04-24, 09:46.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Karl-Johan Visa inlägg
                Eller tar ni en otandad tång och trycker till hullingen på den krok ni föredrar.
                Japp, det kanske inte är den bästa metoden, men den enklaste och snabbaste. Så det är precis det jag gjorde igår kväll på de drag jag tänker ta med på gäddfisket senare i veckan.

                Kommentera


                • #9
                  www.besten-kunstkoder.de

                  Exakt samma utbud som fishing mart, men några kronor billigare på det mesta, även frakten

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

                    Japp, det kanske inte är den bästa metoden, men den enklaste och snabbaste. Så det är precis det jag gjorde igår kväll på de drag jag tänker ta med på gäddfisket senare i veckan.
                    Några speciella nackdelar tänker du på?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
                    11 svar
                    3 086 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                    77 svar
                    4 904 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
                    26 svar
                    2 215 visningar
                    15 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
                    12 svar
                    525 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
                    15 svar
                    1 410 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Kolnej
                    av Kolnej
                     
                    Arbetar...
                    X