Dubbelt gäddfiske i Blekinge med TN-Lures och OlaLures - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbelt gäddfiske i Blekinge med TN-Lures och OlaLures

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dubbelt gäddfiske i Blekinge med TN-Lures och OlaLures


    Påsk och det vankas gäddfiske i Blekinge hela dagen. Kan det bli bättre? Jag sitter och myser i bilen av förväntan inför dagen. Jag ska fiska hela dagen, med två sköna fiskevänner. Dagen kommer bedrivas från båt med Tommy “TN-Lures” Nielsen och kvällen kommer spenderas tillsammans med Ola “OlaLures” Rasmusson från land i ett vatten fullt med regnbågar. Superhärliga människor och grymma sportfiskare – kan det bli bättre?




    Om du följt oss på FiskeFürAlle ett tag så vet du att jag och Tommy har en dramatisk historia där i princip varje tur vi tagit innehållet någon form av drama. Det har varit sjunkande båtar, allmän kaos och stora fiskar. Alltid är det något. (Länkar till några tidigare turer finns längst ned).




    Dags att göra skärgården med TN-Lures



    Denna dag börjar som vanligt. Vi träffas i hamnen. Tommy har redan sjösatt. Båten verkar flyta. Bra! Jag lastar i prylarna och Tommy startar, eller ska försöka starta motorn. Drag. Inget. Drag. Inget. Drag i snöret igen, inget. Motorn reagerar inte alls. Det är precis som den inte får ström. Ni vet, som om dödmansgreppet inte sitter i. Men det gör det. Efter 35 drag med lika lite respons varje gång skrattar Tommy – är det en sån tur igen med oss? Just det – sist körde jag ju helt tomt på soppa i motorn. Den är ju helt torr. Efter typ 20 drag till startar motorn. För att sen dö direkt när Tommy vill gasa. Vi har precis lämnat kajen och flyttat oss 3 meter. Till slut startar motorn, för att göra samma sak igen. Så då får motorn bara gå ett tag och sen kan vi faktiskt krypa ut ur hamnen. Båda lite oroliga för om vi ska lyckas ta oss hem igen.




    Fisket börjar – det är ginklart i vattnet, 40 cm lågvatten, klarblå himmel och nästintill vindstilla. Optimala förutsättningar för gädda? Inte riktigt… Men vad gör väl det? Vi trivs ihop, vi har inte fiskat på länge och sannolikheten är större att man får fisk på vattnet än hemma i soffan så vi är positiva. Vi tar en en lång drift över en grund vik. Jag kör tail, ett säkert kort på våren enligt mig och Tommy provar runt lite. Spinnare, gummi, vevjerk. Ja vi provar runt. Vi ser ngn gädda som lojt följer men mer blir det inte. Vi provar några andra platser innan vi landar i en annan vik. Lång drift utan leverans så vi flyttar oss i viken till andra sidan.




    Är det äntligen dags för fisk?



    När vi är på väg dit provar jag min Likaros i vattnet. Följare direkt under färd. När vi stannat är vattnet lite grumligare och direkt har vi följare i varje kast, det är puffar på botten. Helt plötsligt står Tommy och bänder. En skön lirare på 80 cm har klivit på. Kul!




    Dagens första som gillar Abstain



    Det är hugg, puffar och stötar, följare hela tiden. jag har en 90 cm (tror vi) som följer med in till båten. Allt inom 30-40 meter. Vi ser säkert 30 gäddor men ingen mer vill hugga.





    Det var ju inte riktigt vad vi väntat oss…



    Ny drift och Tommy vispar till ett rejält mothugg. “Är detta gädda så är det stort”. Men det är inte gädda! Det är? Brax? nej. Id? neeej? Eller? nej inte id… Va? Sutare? I skärgården? En stor rackare också som blivit ryggkrokad. Snyggt! PB i sutare




    Inte riktig det man förväntar sig i havet. Både jag och Tommy var förvånade men där har ni beviset. Sutare finns i skärgården med



    Jag nöter på men känner jag ligger långt efter Tommy i kontakter och alla kontakter han har kommer på samma Abstain Swimmer som han gjutit upp för idag. Nästan transparent buk och motoroilrygg. Till slut rycker jag åt mig en av de gummina och på kast 5 sitter fisk! Helt galet! Vilket bete. Det är ju för övrigt ett av våra tidigare årets beten…




    Så galen blir man när man äntligen drar en fisk



    Efter det tuggar dagen på – enorm mängd följare – men inte så många som vill hugga på. Men villen dag ändå? Och mycket lärdomar. De flesta fiskarna trillade vi över på ca 80 cm djup på leopard-botten där det verkade vilka stå i dyn. Konstigt – känns som tidigt vårbeteende men de gjorde så fortfarande. Turen är till ända och jag har aldrig sett så mycket gädda som denna dag. Tack Tommy för en grym tur!




    Kväll – nytt vatten med OlaLures



    In i bilen och bort till Ola för kvällsfisket. Vi möts hemma hos Ola och lastar in prylarna i min bil. Vi åker till ett vatten med regnbåge i. Ett vatten det går stor fisk i… Vi har kört kvällsfiske tidigare, men då senare på året. Men varför inte? Vi är ute vid 18.30 och börjar fiska. Det är annorlunda att köra från land. Buskar, träd och man vet inte riktigt hur djupt det är där man kastar. Men spännande är det! Vi gnuggar av en sträcka. Vi tar ett gäng kast. Rör oss lite. Ett gäng kast till. Vi står 20-30 från varandra, redo att hjälpa till vid kontakt.




    Dagens första – en lite sprallis som gillar Olas keps



    Ola hojtar till – jag kutar bort med håven. En mindre fisk (än vad vi hoppas på) har fattat tycke för hans Hooligan Roach och helt inhalerat betet. Efter en mindre dramatisk håvning ligger kvällens första gädda i håven.




    Nu börjar det hända saker



    Vi går tillbaka till samma rutin. Ett gäng kast, förflyttning. Lite puffar och pet. Jag har provat runt i boxen men landar på dagens bete – Abstain Swimmer igen. Med den transparenta magen och motoroil-ryggen ser den ut som en regnbåge med grön rygg, rosaskimrande mittparti och ljus buk. Jag kastar längs kanten utan för några buskar och börjar veva hem sakta. Det har börjar skymma och jag har tagit bort päronblyt för att få upp betet högre upp i vattnet så att det blir lättare att se mot himlen. 3 m från fötterna smäller det till och en starkt gädda tar lina direkt. Ola är precis bakom mig då han byter beten. En snabb skopa senare ligger en tjockis i håvnätet. Härligt!




    Sådär ja. Lite bättre. Det är spännande när man inte riktigt ser vad man gör



    Ola går iväg till sin gamla plats och det tar inte mer än 2-3 minuter innan jag hör Ola upphetsat skrika “håv”. En rejäl pjäs har tagit betet med bara två meter lina ute och några rötter precis intill. Jag kutar allt vad jag kan och vi lyckas faktiskt baxa i gäddan i håvnätet på första försöket. En bjässe. En riktig bjässe som tagit Hooligan Roachen för allt vad den är värd. 111 cm kärlek tynger ner vågen till 9,5 kg. Grattis Ola! Vilken fisk!!!




    Wow – vilken fisk! Det är det här vi kom hit för. Längtar redan till nästa tur!



    Vi provar lite till men mörkret har kommit och det känns meningslöst, trots att fullmånen gör allt vad den kan för att lysa upp omgivningarna.




    Vilken dag. Kanske en av mina bästa fiskedagar på mkt länge. Skönt skärgårdsfiske hela dagen och sen spännande kvällsfiske från land. När jag somnar gungar det fortfarande under fötterna. Jag är helt slut när jag somnar med ett stort leende på läpparna!




    //Mange




    Ps. Som vanligt – kom ihåg att följa oss på sociala medier så får du den fulla“FiskeFürAlle”-upplevelsen. Vi finns på Facebook, Youtube & Instagram Ds.

















    Inlägget Dubbelt gäddfiske i Blekinge med TN-Lures och OlaLures dök först upp på FiskeFürAlle.



    Läs mer på bloggen
    www.fiskefuralle.se

    Välkommen in på en titt!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 153 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 741 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X