Hampa och Kikärtor, effektivt och så enkelt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hampa och Kikärtor, effektivt och så enkelt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hampa och Kikärtor, effektivt och så enkelt!

    Vi som metar lite av varje och fiskar karp, vet hur effektiv Hampa är, där råder det ingen tvekan. Ett väldigt bra och billigt bete, som verkar ha hamnat lite i skymundan är Kikärtor. Lite synd för det är ett effektivt bete för karpen, enkelt att ordna och ett bra alternativ till dem dyra boilies.
    Oftast gör man en större sats av dessa partiklar hemma, men det går att göra det väldigt snabbt och jag tänker främst på Hampa och jag tänkte ger er ett litet tips för just snabbtillverkning av hampa. Det händer oss alla att vi står utan eller behöver dessa effektiva fröer snabbt, så häng med och få det hela rätt.
    Hampa med chilipeppar.
    Värm upp en termos under tiden du kokar upp vatten. Fyll termosen med Hampa, ca 3/4 delar, tillsätt så stark Chilipeppar du kan få tag på och fyll termosen med kokande vatten och sätt på locket. OBS! Du kan aldrig använda för mycket eller för stark Chili!
    Nästa morgon är din Chilihampa klar.
    Gör detta på kvällen innan du lägger dig inför ett fiskepass och nästa morgon är din Chilihampa ljummen och klar för användning. Självklart kan du göra detta ute vid vattnet.
    Det färdiga resultatet.
    Här den färdiga produkten och servera gärna Hampan direkt från termosen.
    Koka vattnet ute eller med en vattenkokare hemma.
    Snabbaste sätt för varmt vatten är vattenkokaren, 1,5 liter på ungefär en minut, istället för en gryta som tar 3- 4 gånger så lång tid. Bara ett tips!
    Fyll termosen med kokande vatten och stäng.
    Jag använder två typer av Hampa, den ena är med stark Chilipeppar och den andra är med Himalayasalt.

    Karparna älskar båda och jag använder den salta Hampan under våren och den starka chilihampan under resten av året och framför allt under den kalla årstiden. 2 matskedar med Himalayasalt är lagom för en 1 liters termos.
    Nästa morgon är din Hampa klar.
    Färdig Hampa med Himalayasalt.
    Det blir inte mycket bättre än så här och det går fort både ute vid vattnen eller under tiden du sover hemma. Try it, they like it!



    Kikärtor, så gör du dem på ett effektivt och säkert sätt.

    Blötlägg dina Kikärtor i kallt vatten under 24 - 48 timmar.
    Välj dem minsta du kan hitta, häll dem i en hink och täck dem med kallt vatten under 24 - 48 timmar. Observera att vattnet skall täcka Kikärtorna med ca 4- 5 cm!
    Sila bort blötläggningsvattnet och koka upp det först.
    Efter blötläggningen silar du bort vattnet till en stor gryta och kokar upp vattnet och därefter lägger du i Kikärtorna.
    Avlägsna löddret från grytan under kokningen.
    När det hela kokar uppstår det ett lödder på ytan och det tar du bort med en slev eller liknande, det vill vi inte ha med.
    Koka Kikärtorna under minst 20 minuter, gärna 30 minuter.
    Kikärtorna skall kokas i minst 20 minuter och gärna under 30 minuter, detta är viktigt för karpens välbefinnande och är ett måste. Alla partiklar som är större än 5 mm i torrt tillstånd skall blötläggas under minst 24 timmar!
    Dina Kikärtor skall kokas på hög värme.
    Jag skriver koka och jag menar verkligen koka, inget annat! På bilden ser du att allt lödder som kom från Kikärtorna är borta och bara rent vatten är kvar.
    Fingertestet, ska vara lite motstånd för att krossa dem.
    När du har kokt dina Kikärtor skall du testa deras mjukhet och det gör du enklast mellan tumme och pekfinger. Lite lagom press skall spräcka dem och då vet du att dem är säkra som mäsk mm.

    Du bevara dina Kikärtor i en större hink, med ett tättslutande lock och du har dem liggandes i kokvattnet, ut med hinken i solen. Här jäser dem till sig lite och bli ännu bättre med tiden, ha lite daglig koll på dem bara och du använder bara vad du behöver och sen gör du en ny batch.
    Skala gärna dina krokbeten.
    Ett bra tips är att du skala bort skalet på dem Kikärtor du ska använda som krokbete, doft mm, släpper ut snabbare och det ökar effektiviteten väsentligt. Detta gäller för dem flesta större partikelbeten typ Tigers och diverse bönor.

    Jag använder Kikärtor som dem är, med sin egen doft. Kikärtor tar emot färg och flavours på ett väldigt bra sätt om du vill prova detta. Jag vill dock inte boiliefiera dem med färg och doft, utan använder dem med stor framgång naturella.

    Det var allt för denna gång, har du lite ont om cash eller fiskar i ett vatten var det används mycket boilies, så prova Kikärtor och sprid gärna lite Hampa över dem! Skitfiske på er!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 168 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 770 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X