Ett par tips för ditt ytfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett par tips för ditt ytfiske!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ett par tips för ditt ytfiske!

    Du kanske är ny på detta spännande fiskesätt eller gammal i gamet och behöver en liten repövning? Vad vet jag, du får i alla fall ett par tips här och dem kommer att landa dig ett par extra fiskar under året.
    Jag skulle testa en braid från Fladen Fishing, rosa till färgen och definitivt inte riktigt min färg eller smak. Det skulle dock visa sig att den var stark, lätt att kasta med och framförallt så verkade inte fisken bryr sig särskild mycket om denna lina. Kanske syns denna färgen inte så bra eller var det något annat.

    Jag började med den som frilina och det funkade bra bland grenar och trädstammar och fisken landades utan större problem. Nästa steg var distansfiske med en större surfacecontroller och även detta funkade väldigt bra. 0,10 mm i tjocklek och den ska klara 9 kilo och det gör den nog? Tunna braids har en förmåga att trassla sig lätt, men inte denna och jag återkommer med mera efter flera tester.
    Bra vind som drev mina beten rakt mot solande karp.
    Vinden denna dag var perfekt, mina små Doggy drev mer eller mindre över hela dammen och rakt mot dem solande fiskarna. Det borde jo få fram en och annan under dagen.
    Test av Fladens rosafärgade Braid i 0,10 mm.
    Ja, hmmm, vad ska man säga? Kändes helt fel i början, men jag gillar den och vi får se vad som sker under ytterligare test av denna lina.
    Stråket med floaters, oljan lugnar ytan.
    Jag började med att lägga ut 5-6 pouches med små Doggy inne i en liten vik, var det finns träd och grenar i vattnet, här går ofta fisk, men skulle dem finnas där i skuggan?

    Ute i dammen och med vindens hjälp lade jag ut betydligt mer, flera större doser för att locka ut något från deras solande under buskarna.
    Leta efter fisken överallt!
    Det gäller att hålla koll på dessa stråk med beten, det är så lite som ska till för att du kan få uppleva ett bra fiske och dem kan dyka upp under dina beten när som helst.

    Till en början är dem väldigt försiktiga och man ser knappt en rörelse, men efter ett tag kommer flera fiskar och garden sänks och det blir lite tävlande om maten och det är till din fördel.
    Keps och Polaroidglasögon, ett måste för spaning.
    En Keps eller liknande som tar bort solen och ett par bra Polaroidglasögon är ett måste för att se fisken under vattnet och du ser bättre vad som sker runt ditt krokbete.
    Följ dina beten och se vad som händer.
    Lägg ut beten med jämna mellanrum och följ dem hela tiden, oljan och fettet i dina floaters ser till att krusningarna på ytan lägger sig och det gör att du lättare ser om det är ätande fiskar.

    Kasta för långt med ditt krokbete och dra det sakta på plats och håll koll på ditt bete. En Surfacecontroller, floatbubble eller en missil krokar oftast fisken och dem tar snabbt, men ibland får man kroka dem själv.
    Kikaren, en god vän för stora avstånd.
    En kikare är det bästa hjälpmedlet för fiske på ytan, när det gäller långa avstånd. Ha alltid bra linkontroll till ditt bete.

    Ju bättre kontroll du har på din lina, ju snabba kan du kroka fisken och ju svårare är det för fisken att hinna spotta betet.
    Imitera dina krokbeten till dina floaters.
    Det kan gå vägen med större beten eller med beten som har en annan utformning än dina floaters. Dock väljer fisken oftast det som ser likadant ut, det som dem är vana vid att ta och jag rekommenderar dig att imitera dina floaters.
    Look a likes? Karpen ser ingen skillnad!
    Här är det en bit med brun riggfoam från Fox som är klippt till en "Doggy" och ytterligare en bit från en korkstav, som ska imitera en liten "Doggy"

    Dessa lurar karpen gång på gång, då dem inte ser skillnaden i sin iver efter föda. Dem få gångerna det kan vara lite svårt att få napp på dessa skapelser, är när fisken är ensam eller märker din lina eller är försiktigt av någon grund.
    Boosta ditt krokbete, så just det sticker ut.
    För att karpen ska välja just ditt krokbete bland säg 100 små Doggy, så är det en fördel att ge ditt krokbete en dust med flavours.

    Denna dag valde jag en doft med Shellfish och jag skulle lyckas, fast dem var kniviga och skygga. Det går att få tag på dessa små sprayflaskor och jag rekommendera dig att ha med dig lite olika dofter och sen prova dig fram.
    Dagens första från lilla viken.
    Dagens första var ganska enkel, den gick mellan två träd och gruffade i sig Doggy och t o m lite nerblåsta saker från träden, som den genast spottade ut.

    På spöt satt en hemmagjord svart Bug av hård foam och jag lade ner denna på ytan 20 cm framför fisken, så att linan inte låg på ytan och det räckte för ett take och den var min.
    Inne till vänster togs första karpen.
    Ganska tuff miljö, med den rosa linan höll måttet och det var bara att tjuvhålla fisken och pressa den i håven. Efter detta var det över på denna plats och jag begav mig ut i dammen.
    Jag lade denna svarta hemmagjorda Bug rakt framför fisken!
    Häng er inte upp på denna lina på bilden! Jag tacklade om spöt med en controller och provade med en bit nylon och igen med svarta Buggen.

    Det funkade inte och jag tog bilden och fixade till spöt med en tafs med en korkbit och hade en del lyft, virvlar runt betet och så höll dem på ett bra tak.
    Cirka 50 meter ut gjorde denna sitt misstag.
    En fisk hade jag på i 20 sekunder, sen släppte den och det blev lugnt under en halvtimme. Ut med mera Doggy och dem kom fram igen och jag kunde efter en stund lägga denna Fjällkarp av Ghostietyp i mattan.

    Denna fick ge mig en fight ute på öppet vatten, jag lät den ta lite lina och den fick rusa av sig lite innan den landades. Det gick bra, fast det var lite trögt. Jag var där igen igår och då var det helt hopplöst att ens få se en fisk, men så är det i fisket, roligt eller hur? Skitfiske på er!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 173 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 772 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X