Tiden går fort och framför allt när man har roligt, så är det jo! Det är i dag 37 år sedan jag landade min första karp och jag har haft roligt sedan dess med dessa fiskar.
Det är som ett gift, en drog, en besatthet, en ... ja gud vet vad, men en sak är säkert, det finns inga botemedel eller motgift! Man är drabbad helt enkelt och jag lider bara lite när abstinensen blir för stor.

Det blev den nyss och det blev inte bättre när rovdjuret Kasper och jag gick vår dagliga runda runt gölen och jag fick se två solande karpar mitt i en gammal vassrugge.

Abstinensbesväret är ett sug efter fiske, kliande i händerna, lite svett är det också och sen vill man bara hem med hunden och byta ut honom mot ett spö och håv.
Fin och vacker fisk på denna lite speciella dag.
Så blev det och snart var jag bakom trädet som står närmast vassen med fiskarna, dem var kvar och hjärtat bultar. Jag lade ut en bit Crust och väntade, ingen notis från fiskarna, men en mås kom bara farande mellan träden och tog brödbiten!

Väldigt nära där att jag fick drilla en vit råtta, men den fastnade som tur var inte och förvånande nog så stod båda fiskarna kvar. Jag kramade lite Flake runt kroken och kastade någon meter för långt och sakta drog jag brödet mot fiskarna och lät det sjunka ner mellan dem gamla vasstråna.
En hanfisk, snart ska hans stora donna upp!
Det gick kanske 30 sekunder och ena karpen går fram och suger i sig brödet. Här var min plan att jag skulle ha dragit bort brödet, då det var den mindre av fiskarna, men jag hann aldrig, utan krokade fisken.

Lite spektakel blev det, men snart gick den håven och det visade sig vara en väldig vacker och mörk fjällkarp och man var nöjd med livet. Min första karp var också en vacker och mörk fjällkarp, dock från Linnéasjön.
Inkråm från Lantbröd (mitt favobröd)
Jag har fått en del frågor kring fiske med bröd och här kommer mina svar och tips. Crust är skorpan. Flake är det mjuka vita inkråmet. Använd alltid så färskt bröd du kan få tag på.

Du kan frysa in bröd för senare användning, men då ska du tina upp det snabbt i mikrovågsugnen, typ 2 minuter på full effekt. Det gör att inget är torkat och du får en seg skorpa som sitter bra på kroken.

Mitt favoritbröd är Lantbrödet grekiskt eller italienskt, spelar roll det där, samma sak tror jag. Jag visar här på bilderna hur du ska montera ditt brödinkråm så det sjunker sakta.
Tryck ihop brödet mellan tumme och pekfinger.
För bröd använder jag krok i storlek 4, 6 och 8.
Vik över brödet och kläm hårt över krokskaftet.
Detta bete ställer sig som en blomma på bottnen!
Det ska vara fluffigt för att sjunka sakta!
Vill du ha en sjunkande skorpa, så kan du ha ett blyhagel precis intill knuten vid kroköglan, det hjälper till. Du kan ha ett hagel 10 - ? cm upp på linan och ditt bröd fiskar på detta avstånd över bottnen och det är väldigt effektivt.

Jo saktare ditt bröd sjunker, desto bättre och naturligt ser det ut från karpens synhåll och dem är koncentrerade på föda och inte den vidhängande linan. Bröd syns bra både på ytan och på bottnen, du kan sprayboosta brödet eller dippa det om så önskas.

Ska du kasta lite längre, så är ett tips att du doppa brödet i vattenytan precis innan du ska kasta, brödet suger upp lite vatten och du får lite extra kastvikt. Du kan mosa gammalt bröd i sjöns vatten och lägga ut detta slafs och karparna älskar detta. Allt du behöver göra är att presentera din sjunkande brödbit och resten kan du.
Vackra färger.
Jag såg fisken och lade ut en sjunkande brödbit och det räckte, allt var över på 10 minuter, pang, bom och det var klart, ibland vill man ha lite motstånd, men inte denna gång.

Nästa gång blir det nog en prövning, då ska den andra av dessa två fiskar förhoppningsvis få syna håvens insida. Jag hoppas det och önskar er alla skitfiske, ses snart igen här.


Läs mer på bloggen