Måste ditt karpfiske vara svårt och kosta en förmögenhet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måste ditt karpfiske vara svårt och kosta en förmögenhet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Måste ditt karpfiske vara svårt och kosta en förmögenhet?

    Svaret på den fråga är nej! Man behöver inte ett ton av grejer eller skuldsätta sig för att fiska karp och det visade jag i senaste inlägget och vad en brödbit kan göra. Grejerna kanske du redan har eller så tar du vad du har och använder det.

    Senast var det frilina med bröd, supereffektivt på synlig fisk och denna gång tittar vi på flötmete och en metod som är sanslös effektiv och det inte bara för karp, utan andra bottenätande fiskarter.
    Hård motvind och vita råttor överallt, inget vidare för ytfiske.
    Jag begav mig ut till Skabrodammen i hopp om att dels hitta lite lä och förhoppningsvis även lite fisk, den kombinationen gick raka vägen åt hel.... kan jag säga!

    Vinden var för hård och snurrade runt mina beten och jag såg inte en tillstymmelse till fiskaktivitet någonstans och det efter 3 rundor. Vad göra, fiska ville jag och jag körde till Linnéahavet och här va det samma sak, 3 varv, inte en firre och jag bestämde mig för att flötmeta i sjöns norra del.

    Flötet över platsen var fisken togs, lite i lä för vinden.
    Vinden var tidvis så hård att jag knappt fick ut majskornen på platsen, men det gick och snart stod även flötet på sin plats. jag försökte med lite små Doggy, men det gick inte, hälften fick jag tillbaka över mig och resten tog sjöns måsar hand eller näppor om.
    Grejerna: 12 fot 2,25 LB, 4000 rulle med 10 LB lina.
    Jag går inte in på detaljer kring grejerna mer än så, har du inget karpspö, så ta det kraftigaste spö du har och en rulle med en bra och tillförlitlig broms och fyll den med färsk lina typ 0,30 mm.
    Bra flöte för grunda vatten. Transparent, kort och synlig insert.
    Där jag fiskade är det grunt och kastavståndet max 15 meter och mitt flötesval ser ni på bilden. Jag tror inte att utseende mm spelar större roll på ditt flöte, det viktigaste är att det visar dig nappet och att det är ett oblyad flöte, men så stor flytkraft att flötet lägger sig vid napp.
    Lite avstånd mellan flötesstoppen minskar trassel.
    Många sätter sina flötesstopp tätt intill flötet, det kan skapa trassel under kast och det kan göra att du inte får omedelbara indikationer på försiktiga napp, som inte är lyftnapp, så lite space please.
    Lyftmetoden, en så enkel och så effektiv metod.
    Du fiska detta flötestackel överdjupt, alltså djupare ställd än djupet på fiskeplatsen. Kasta för långt, doppa spötoppen och veva snabbt på plats flötet i rätt läge och din lina ligger under ytan och påverkas inte av vinden.

    Justera det hela genom att ge eller ta lite lina, så endast toppen av ditt flöte syns. Vid napp lyfter fisken betet och blyhaglet och flötet kommer att lägga sig, kroka omedelbart i detta läge!
    Dagens meny.
    Lyftmetoden lämpar sig för alla beten, stora som små, men jag föredrar metoden för större beten som majs, bröd och mask.

    Här Lantbröd, vanlig burkmajs och en burk med Pescavivamajs med Scopexsmak som krokbeten. Du kan själv experimentera med smakämnen i vanlig burkmajs, det mesta fungerar bra och du kan även tillsätta lite kryddor kvällen innan.
    Jag börjar med 12 - 15 cm mellan bete och napphagel.
    Avståndet mellan bete och napphagel bestämmer inte du, utan fisken! Så är det och jag brukar börja med 12 - 15 cm och jag är osäker och minskar cm för cm till något händer eller rent av ökar om inget händer och fisken finns där. Prova dig fram!

    Flötet klarar 3 BB hagel och jag har oftast ett SSG-hagel som napphagel, detta gör att betet ligger fast på bottnen och det ska ganska mycket drag till för att det ska flytta sig eller flötet dras under ytan. Fisken märker ingenting, flötet bara lägger sig och du krokar fisken.
    4 korn på kroken, precis som när jag tog min första karp från sjön- 82.
    4 korn på kroken, krok i storlek 6 för detta och kroken ska vara stark och så vass den bara kan bli. Har du mindre eller större bete, så kan du gå ner eller upp krokstorleksmässigt. Tänk dock alltid på krokens styrka, platsens utförande och eventuella hinder o s v, mycket att tänka på innan du ens börjar fiska.
    Var med hela tiden, lyftet i flötet kommer snabbt.
    Använd gärna ett par spöhållare för spöt, ha huvudlinan sänkt, flötet ståendes rätt och var med hela tiden, nappet kan komma snabbt och ibland blir du förvarnad genom bubblor mm.
    Som ett nyslaget mynt.
    Det hela gick till min favör igår, en timmes väntan, inga bubblor ingenting! Men plötsligt lade flötet sig och hann vandra några cm och sen var bågen på spöt ett faktum och denna vackra skapelse kunde landas. dryga 6 kilo, men den hade bra power och betedde sig som en vettvilling innan den kom i håven.

    Frilina, flötmete, karpfisket behöver inte vara svårt, tidskrävande eller dyrt, jag hoppas du är övertygad. Skitfiske på er!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 153 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 728 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X