Sista kastet är lika viktigt som alla andra! Art 55! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sista kastet är lika viktigt som alla andra! Art 55!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sista kastet är lika viktigt som alla andra! Art 55!

    Jag och svågern begav oss tidigt imorse norrut för artjakt. Jag tror att jag lyckats väcka intresset lite mer för honom nu vilket är riktigt skoj. Vi körde bottenmete och målsättningen för undertecknad var att ta årets första nya art. Nappfrekvensen går inte att klaga på. Men det mesta som nappade var stensnultror. Stensnultror till total förbannelse! Nog för att jag var förvarnad om denna risk men vi bara drog upp stensnultra efter stensnultra. Emellanåt gjorde en blågylta ett gästspel vilka alltid är trevligt. Dessa fiskar är så granna att man häpnar.

    Nåväl, vi nötte på och nötte på. När vi hade gjort så i två timmar bestämde vi oss för att ta kaffe. Det fick vi ta i bilen för det blåste verkligen djävul idag. Det var ärligt talat rätt skönt att slippa vinden en stund men efter två koppar var man sugen på fiske igen. Vi fortsatte köra och det drogs upp både glyskolja och berggylta utöver tidigare nämnda arter. Med cirka en timme kvar av fisketiden frågar svågern mig vad han har fått. Jag ser de typiska färgerna för dagens målart, grässnultra, och gratulerar honom till en ny art. Det känns givetvis en aning bittert men det är bättre att glädjas åt andras framgång och bara försöka fokusera för egen del. När vi börjar närma oss tid för att packa ihop så säger jag den klassiska meningen "bara ett kast till". Upp kommer en stensnultra, så klart. En gång till kör jag på sista kastet och säger att det får bli sista sedan är det dags att dra. Känner fisk, låter den ta betet ordentligt och gör mothugg. Vevar in och tycker att det känns som en av dagens 58 stensnultror (jo, jag räknade hyfsat noga) men när den kommer in ser jag att det är en annan art. Det är tamigfan en grässnultra! Vrålade ut i glädje (och lättnad) över att ha tagit årets första nya art och art 55 totalt. Vilken fantastisk avslutning på ett pass som var bra men ändå kändes lite bittert. Underskatta inte sista kastet!




    Läs mer på bloggen
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

  • #2
    Hej
    Lyfter på hatten - tyvärr så kan jag inte hjälpa dig ännu med fjärsing. Har inte fått ngt själv ej heller hört ngn som tagit någon. Vattentempen är fullt tillräcklig så de borde vara i antågande.
    Peter b

    Kommentera


    • #3
      Tack Peter. Kommer testa efter fjärsing på lite ställen norrut framöver. Vet att det tagits men några mängder verkar inte vara på plats ännu.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

      Kommentera


      • #4
        Kan bara instämma hade en kväll med borre fiske i skärgården med 3 man ombord och så klart ville alla vara bäst men ingen nämnde ordet tävling men det var ju underförstått ;-)

        Fick iväg första kastet av oss och drog på en skaplig borre, de andra såg lite snopna ut men det lossade snart så vi fick bra allihopa så när det var dags att åka hem så såg jag chansen till det berömda sista kastet och jodå det högg en borre då med och den blev största borre den kvällen så jag var ganska nöjd med kvällen ;-)

        Kommentera


        • #5
          Du ser, sista kastet lönar sig.
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
          11 svar
          3 151 visningar
          2 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
          85 svar
          5 719 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Xerup
          av Xerup
           
          Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
          26 svar
          2 226 visningar
          15 gillar
          Senaste inlägg anteman
          av anteman
           
          Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
          12 svar
          537 visningar
          2 gillar
          Senaste inlägg Flex
          av Flex
           
          Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
          15 svar
          1 420 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Kolnej
          av Kolnej
           
          Arbetar...
          X