Vem sa att det ska var enkelt alla gånger? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem sa att det ska var enkelt alla gånger?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vem sa att det ska var enkelt alla gånger?

    Med midsommar överstökat, skulle jag nu har en midsommarkarp och jag hade Linnéasjön i tankarna, men det blåsiga vädret satte stopp för mina planer där och jag åkte till Skabrodammen.

    Här var det betydligt lugnare och jag strosade lite längs med vallen för att se fisk. Det syntes inga, inte ens längst in i den lilla viken och det brukar alltid finnas fisk där. Mitt sökande fortsatte och nu med kikaren.
    Längst upp var det var lugnt, gick fisken.
    Nu gick det lite bättre och jag såg en hel del rörelser och aktivitet längst upp var ån rinner in. Här gick en del fisk med ryggen över ytan och jag såg lite av det så kallade följa John beteende före och efter leken.

    Jag tycker att de borde ha lekt med tanke på värmen och vädret som råder, men en del var inte riktigt klara med sina kärleksakter och jag visste att det skulle bli knepigt att lura någon.
    Under buskarna var det lite lek fortfarande.
    Skit samma! Jag är här och då gör man jo ett försök, lite frisk luft och syre behöver man och en förmodat blankning, det överlever man nog.

    Jag fick ut lite beten och det blev dött direkt, först ett par timmar efter började två fiskar att ta lite här och där, men på ett väldigt behörigt avstånd och jag fattade galoppen och spöt med controller ordnades.
    Här tog enstaka fiskar några beten.
    Under buskarna lekte en del fiskar fortfarande och i en gräskant hördes ett sörplande utan dess like och jag försökte att komma så nära dessa fiskar med controller och bete. Inget funkade och jag spenderade nästan 7 timmar med detta framför mig.
    Aldrig lätt med lek och så dessa godsaker, som karpen älskar.
    Karparna i gräskanten hade a meal of a lifetime och jag insåg snabbt vilket meal dem hade hittat, grodyngel fanns i massor lite här och där längs med kanterna och det gör det inte enklare med tanke på att fisken präglas av denna föda.

    Sena på eftermiddagen när solen dalade lite, så kom det lite skugga över platsen och dem två fiskarna började ta lite mera frekvent och jag matade dem. Inga takes eller ens försök och tanken slog mig: _ varför inte testa en av dem nya pop-ups jag fick hem och jag lade 5-6 stycken i pouchen och lade ut dem bland mina små doggy.

    Det var inte den där wow reaktion, med dessa små gula beten var borta på 15 - 20 minuter och då måste man jo testa dem och se flytkraft, känna på doften och framför allt konsistensen om man kunde trä dem direkt på kroken? Allt bara flöt på, superfin doft, bra flytkraft och det var inga problem med att sidehooka dem, bara genom med kroken!
    Dagens räddning!
    Dessa små gulingar på 10 mm med sin Pineappel/ N-butyric acid doft skulle bli min räddning denna kväll. Jag hade två fiskar som behagade att äta lite, den ena va en Fjällkarp av större modell och den andra var en spegel.

    Det som gjorde det svårt med just dessa fiskar, var att dem tog en bit här och där och det var väldigt svårt att hitta något mönster i deras rörelser, en liten tendens såg jag på den större fisken och det tog jag vara på.
    Sidehooking. 10 mm pop och Korda Wide Gape size 10.
    Lite om dessa pop-ups! Dem finns hos Anders på Karpfiskebutiken, dem finns i Cherry (orange färg) Devil Squid (rosa färg) och i den nna jag använde i fluoro yellow. Alla finns i storlekarna 10, 14 och 18 mm till priset av 69 kronor per burk. Bra pris måste jag säga med tanke på egenskaperna i dessa beten.

    Nåväl, jag hade hitta en liten spot var den större fisken passerade under sitt simmande mellan sina födointag och här placerade jag min controller och det gula betet. Jag väntade och den passerade, jag väntade och båda passerade, jag väntade och den större passerade och sen small det till i ytan och jag stod med böjd spö!

    Jag kände att det inte var den större karpen och jag såg plogen efter den större fisken som lämnade området. Inget att hänga läpp över, bara att koncentrera sig på att få in fisken till håven och det gick ganska snabbt med en 2 pundare på 12 fot.
    Inte den fisken jag var ute efter, men ändå en fisk i håven.
    Det var spegelkarpen, en ganska så kompakt fisk som direkt fick sin frihet efter denna bild. Myggen började bli en plåga, magen knorrade och jag var nöjd, inte riktigt med fisken, jo, men jag ville ha landat den andra.

    Jo, jag var nöjd, jag gillar inte blankpass och den kändes välförtjänt efter ungefär 7 timmar nötande. Envishet lönar sig. Jag ska vänta några dagar och se om jag inte kan överlista den fjällkarpen, jag vill ha den!
    Linnéasjön: Udden från ovan ... eh 1930!
    Full rulle på sjön.
    Bilden är tagen från Grönvägen och mycket har ändrats.
    Som synes, så avslutar jag med lite gamla bilder från Linnéasjön, lite kul att se hur det såg ut förr i tiden. Så tills nästa gång önskar jag er alla skitfiske och en trevlig sommar. Glöm inte spöna nu!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 090 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 411 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X