Snart semester! Lite inför. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snart semester! Lite inför.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Snart semester! Lite inför.

    Då har sista arbetsveckan inletts innan det väntar några veckor semester. Givetvis kommer det fiskas så mycket småbarnstillvaron tillåter. I vanlig ordning kommer en del tid att spenderas i Värmland och jag tänkte spekulera lite kring vad semesterfisket kan tänkas bjuda på:

    Artfisket
    Jag vet att jag vid något svagt ögonblick har svamlat om att tona ned artfisket men det går inte riktigt. Det är så förbannat kul och jag har lite svårt att ställa om till att vilja satsa på något annat nu. Vad jag däremot tror blivit till det bättre är att det numera känns lite mer avslappnat att artfiska, och det är bra. Några arter kommer jag att försöka ta under semestern och mer om dem här nedan. Målsättningen sätts till generösa en ny art. Det hade räckt för att göra mig nöjd.

    tobiskung - en art som jag tror ska gå att lösa, bara sommaren får fortgå lite till och vattnet blir varmare. Har hittills inte sett några stim och gjort en riktad satsning som enbart gav annan fångst. Metoden är mikrohäckla och jag tänker att man bör utgå från platser med mestadels sandbotten.

    kusttobis - i stort sett allt ovanstående stämmer in även på denna art dock med förbehållet att jag tror denna blir svårare att lösa. Här kommer framförallt ett riktat försök att ske då vi åker ned till Skåne.

    fjärsing - förra året duggade rapporterna tätt vid denna tiden. I år har jag hittills bara noterat en landfångad fjärsing bland alla inlägg som görs på sociala medier. Den här arten skulle vara väldigt skön att knäcka. Vet flera ställen där det är lämpligt att fiska efter den men när ska de börja dyka upp?

    nors - det har hittills blivit ett riktat försök i år vid leken. Jag lyckades inte lura en enda av de tusentals fiskar jag såg. De hade helt enkelt annat för sig. Ska försöka lura arten i sommar från båt tänkte jag. Metoden blir en liten egengjord häckla med små krokar agnade med mask. Får se helt enkelt hur många försök det kan bli.

    siklöja - metodmässigt kommer försök ske på samma sätt som med norsen. Denna art bedöms dock som föga sannolik att lyckas med.


    Övrigt fiske
    I vanlig ordning på semestern lär det bli en del abborrfiske vilket är riktigt kul. Förhoppningsvis kan man ha något liknande det magiska popper-fisket som var förra året. Kommer också bli lite mete där det kanske kan bli någon riktad satsning mot grövre mört eller rentav lite ålmete (självklar återutsättning och ja, det är tillåtet i tilltänkta vatten).


    Semester är semester. Därför kommer jag även denna sommaren ta en paus från sociala medier helt. Det kommer säkerligen bli något/några inlägg på bloggen så håll utkik.

    Läs mer på bloggen
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 166 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 770 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X