Mmmm.....svartmunnad smörbult - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mmmm.....svartmunnad smörbult

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mmmm.....svartmunnad smörbult

    Jag stötte på ett recept på svartmunnad smörbult vid något tillfälle och tänkte då att det borde man prova. Dels är jag dålig på att äta fisk och dels så är det knappast något negativt att använda denna art till just detta ändamål. Som de flesta rimligtvis redan känner till är arten invasiv och har lyckats etablera sig i Göteborg (främst älvmynningen) samt flera andra ställen längs med den svenska kusten.


    Jag begav mig tidigt imorse till Eriksberg som är ett säkert kort för att finna den invasiva smörbulten. Jag har några ställen där som alltid håller smörbult. Det ter sig som att arten gärna uppehåller sig på rätt specifika platser för där får jag alltid något/några exemplar. Idag var inte smörbultarna som behagade nappa särskilt stora men några kom upp i alla fall. Det får helt klart bli ett återbesök till tidig höst då de största exemplar jag tagit varit vid den tidpunkten. Förutom ett gäng svartmunnade smörbultar kom en svart smörbult upp samt den minsta torsken jag någonsin sett.


    Notera den svarta fläcken belägen på bakre delen av främre ryggfenen. Det är det säkraste kännetecknet för svartmunnad smörbult. Den svartmunnade smörbulten är mer kompakt än svart smörbult. Att de svenska namnen är så lika kan lätt skapa en viss förvirring. På engelska blir skillnaden mer tydlig, svartmunnad heter round goby medan svart smörbult heter black goby





    Jag tillagade fisken enligt följande recept, källan ser ni på bilden:




    Hur var svartmunnad smörbult som mat då? Jo, faktiskt otippat gott får jag säga. Eller rättare sagt, en riktigt trevlig rätt. Snacka om enkelt sätt att ta tillvara på fisk om man gör enligt receptet ovan. Dessutom var det busenkelt att separera benen från köttet efter tillagning. Jag kan varmt rekommendera denna fisk som matfisk.







    Läs mer på bloggen
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

  • #2
    Ser ju riktigt gott ut!
    Bra att du fiskar av dessa utbölingar...

    Kommentera


    • #3
      Du får försöka hitta något gott recept på Skarv (invasiv fågelart) också..
      Senast ändrad av tpettersson; 2019-07-06, 06:41.

      Kommentera


      • #4
        Haha, det hade varit nått.
        Skrämde en Ålekråka (skarv) när jag var nere vid båten och grejade. Den låg i lugn och ro 1 meter bakom båten när jag stack upp huvudet över relingen. Han fick nog hjärtstopp...

        Kommentera


        • #5
          Kolla om inte "Mat-Tina" kan slänga ihop ett recept på "Skrämd Ålekråka"?
          Det låter ta mig fan som något man äter i Skåne

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
          11 svar
          3 163 visningar
          2 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
          85 svar
          5 767 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Xerup
          av Xerup
           
          Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
          26 svar
          2 229 visningar
          15 gillar
          Senaste inlägg anteman
          av anteman
           
          Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
          12 svar
          537 visningar
          2 gillar
          Senaste inlägg Flex
          av Flex
           
          Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
          15 svar
          1 420 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Kolnej
          av Kolnej
           
          Arbetar...
          X