19 kilos gädda från Norrbotten! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

19 kilos gädda från Norrbotten!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 19 kilos gädda från Norrbotten!

    19,54 kg och 113 cm är måtten på jättegäddan som togs för ett par veckor sedan i en liten sjö mitt i skogen mellan Övertorneå och Pajala. En grym gädda helt enkelt och av bilderna att döma så är den otroligt välgödd. Att den levt ett liv på överflöd av mat går det inte ta miste av. Men storgäddans liv tog slut i och med att den fångades. För en gädda skall ju dödas när den tas upp i ett vatten där det simmar utsatta laxfiskar som i detta fall. Eller inte?

    Det har gjorts flertalet studier kring detta och vad man kommit fram till är att gäddorna är i princip omöjliga att utrotas i ett vatten genom utfiskning. Tar man bort som i detta fall säg 19 kilo gädda så kommer det att ersättas snabbt med 19 kilo nya gäddor för antalet kilo rovfisk i ett och samma vatten är oftast rätt konstant över tid. Alltså slår man ihjäl några storgäddor så banar det väg för en mängd nya smågäddor som växer upp. När väl dessa gäddor kommer upp i storlek så är det rätt lätt att räkna ut vad som händer. Mindre gäddor äter mera, rör sig mera, skrämmer och oroar mera än alternativet få men några riktigt stora individer. Rådet man får genom att fråga expertis i området är alltid, var rädd om de stora gäddorna för de håller ner antalet gäddor väldigt effektivt. (gäddor är även kannibaler icke att förglömma).

    Jag klandrar inte fångstmannen för hans beslut att döda gäddan. Han gjorde det säkert med en övertygelse att han räddade flera regnbågar. Fast i verkligheten så blir det förmodligen tvärtom om man ser det i ett längre perspektiv över några år framåt. Däremot tycker jag det är märkligt att okunskapen är så pass låg i flertalet av de fiskeklubbar och fiskevårdsområden som driver dessa put and take vatten runt om i landet.

    Åter till gäddan, ja den är mäktig på många sätt. Otroligt fet men genom åren har jag sett flera liknande bilder på feta och grova gäddor så inget unikt egentligen. För att en gädda skall bli riktigt tung så behöver den också längd. 113 cm är en okej längd men på långa vägar för lite för att en gädda skall kunna väga 19,5 kilo. Oavsett hur tjock och grov en gädda är så skulle det behövas minst 120 cm för att en gädda teoretiskt sett skulle kunna passera 19 kilo. Om vi skall göra en jämförelse så har vi idag i Sverige för närvarande två gäddor över 20 kilo som är godkända av Sportfiskarna och dessa är extremt grova, rejält feta och klart längre än 120 cm. Men det finns ju en risk att man har slarvat rejält vid mätningen och att den är flera centimeter längre och då blir den påstådda vikten mera trovärdig. För den är som sagt sjukt fet och grov. Helt klart en spektakulär och häftig fångst i Norrbotten.


    Här en bild på jättegäddan från Rovakka.



    Hur fångades då denna gädda? Läste igenom NSD och inte blev jag speciellt klokare efter detta, snarare mer förvirrad. Läs här nedan vad som skrevs:


    "Krister Lind ifrån Luleå firade midsommar uppe i stugan i byn Rovakka i Övertorneå kommun. På midsommardagen passade han på att fiska i sjön.

    – Det är en insjö där dom har planterat regnbåge och öring sen så länge jag kan minnas, säger Lind.

    Men det blev inte mycket napp med flugfiskespöet. Då han såg något stor krusa på ytan. Han ror sakta in med båten och gör ett par kast med spöet. Efter att par små utfall från gädda hugger det plötsligt till.– Men den tog i ryggfenan, säger Lind och skrattar.

    – Jag hade ju bara flugefiskespöet för småfiskar.

    Han lyckas få in den till båten och försöker få upp den.

    – Till slut tar jag lillhåven och lyckas trä den över huvudet, sen får jag göra som ett brottarkast för att få upp den i båten.


    Fisken är egentligen inte särskilt lång men magen är av bibliska proportioner.

    – Jag var ju dum som inte mätte omkretsen, säger Lind

    – Den var sjukt fet.

    Fisken vägde 19,54 kilo. Inte långt ifrån det svenska rekordet på 21,07 kilo."


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 089 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 411 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X