Helt kokos, helt normalt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Helt kokos, helt normalt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Helt kokos, helt normalt.

    Alle fem gutta i Team Colibri er stort sett å anse som utilregnelige så lenge det er vann inn volvert, og jeg er intet unntak.

    Dersom du tviler på ingressen her så må du være en ny leser, men denne rapporten kommer nok ganske høyt opp på galskap-skalaen også for min del. Uansett så begynner det hele med et akvarium, et Juwel på 125 liter, med andre ord et lite akvarium. Dette er min datters akvarium og per nå vårt eneste akvarium. Da vi flyttet i våres ble akvariet tømt og stod tomt noen måneder, men jeg har så satt det opp igjen- Etter en måneds tid kjøpte jeg en haug med fisk, og to døgn etter var alle bortsett fra en cory døde. Dette til tross for at alt av vannverdier er helt normale, det eneste var at temperaturen var noe høy, rundt 28 grader. Siden den gang har jeg skiftet den aldrende lysarmaturen til moderne LED, og dermed gikk temperaturen i vannet ned litt og har stabilisert seg rundt 24-25 nå.

    Uansett så har jeg ikke tenkt å bruke 700-1000 kroner til på fisk, i det minste ikke før jeg vet at ting fungerer, så da kom tanken på stingsild. Jeg la ut et spørsmål i Facebookgruppen "Norske artsfiskere" om hvor i nærområdet jeg kunne finne trepigget stingsild, og fikk kjapt svar. Fra før av vet jeg om noen steder, for eksempel Lutvann i Østmarka, men jeg håpet på steder som var enda lettere tilgjengelig så guttungen på tre og jeg kunne ta en spontantur. Albin D Kom med redningen, bekken som renner ut i Solvika skulle holde trepigget stingsild. Ikke helt "bankers" men nesten. Siden dette er både barnevennlig og omtrent i nabolaget kastet vi oss i bilen og kjørte ned.

    Bekken som renner ut her er ikke særlig innbydende, men den er full av liv. Masse krabber, reker og kutlinger, og noen få meter oppover så vi en liten fisk med svart rygg som pilte i skjul under en overhengende busk da vi kikket ned i den steinsatte kanalen. Da var det bare å vippe ut meitestangen med 0,10mm fluorcarbon, Tiemco TMC 212Y krok i størrelse 21 og et fragment av en meitemark og håpe på det beste.
    Nei, dette er ikke snerk fra øyekroken men en krok i størrelse 21.
    De to første forsøkene ente med kutlinger, eller "smørbukk" som de ble kalt da jeg var guttungen på hytta i Skjebergkilen.
    Glupsk kutling.
    Det var en hel del kutlinger i kanalen og siden de har mye større munn i forhold til kroppsstørrelsen enn stingsild, slukte de fort unna både krok og markfragment. Det ble derfor to kutlinger før vi endel klarte å lure vår første trepiggede stingsild, som så ble fulgt av to til litt senere. Vi kunne fått langt flere og mye raskere hvis jeg hadde hatt mindre krok.

    Tre nye innbyggere i akvariet.
    Det blir nok en tur tilbake etter å ha fått tak i mindre kroker så vi får tak i 2-3 stingsild til. De tre vi fikk var de største vi fant, med mindre krok kan vi få tak i noen mindre individer også.

    Trepigget stingsild er forresten undervurdert som akvariefisk. De har mye personlighet, artig generell atferd og under gyting er de spesielt morsomme å se på. Utfordringen med tanke på et akvarium er temperaturen, som så mange andre norske arter er de ikke veldig glad i at vannet er over 20 grader over lengre tid.

    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 166 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 770 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X