En liten uppdatering .... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En liten uppdatering ....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • En liten uppdatering ....

    Jag ber om ursäkt för dessa långa pausar på bloggen, men jag har jobbat otroligt mycket och som sagt livet är inte bara fiske. Lite har jag dock varit ute och i olika vatten och fisk har det blivit.
    Jag är nog inne på sluttampen när det gäller fiske på ytan, jag skriver nog, för man vet aldrig hur vädret blir framöver. Jag ska dock så småningom övergå till höstens fiske med boilies och vänja en del fiskar vid boilies, tigers mm och senare får det bli en liten vinterkampanj också.
    10 mm pops från Mivardi Tackle.
    Jag har haft väldigt bra fiske med Mivardis pop-ups och det var Pineappel, nu har jag testad även Cherry och en fiskdoft med namnet Devils Squid och alla dessa tre beten går inte av för hackor!

    Karpen älskar dessa små beten som syns bra på långa håll, flytkraften är suverän, håller doften väldigt länge med tanke på betets storlek, priset är 69 kronor per burk och du hittar dem hos Karpfiskebutiken.

    Jag kommer i mån av tid recensera en hel del av karpfiskebutikens grejer framöver, fina grejer till bra priser och Sveriges absoluta bästa service och leveranser. Superbra Anders!
    För distansfisket.
    Fisket för längre avstånd har skett med 12 fots spö, 10 lb mono och en av Kordas controllers. Vinden spelar en stor roll under fisket på ytan och även stilla dagar kan karpen spela dig ett spratt och vägra ta dina beten nära land, så var förberedd på detta.
    Små Doggyimitations funkar också bra.
    Controller, 2 meters tafs i 10 lb, krok i size 10 och ett litet bete, det räcker långt. Glöm inte att smörja in din tafs så den flyter och du kan med fördel även smörja in din controller också, så syns det hela lite bättre.
    Ibland kommer dem nära
    Det på bilden ovan är det roligaste och det mest spännande man kan vara med om i karpfisket, en fisk nära land som tar dina floaters.

    Det kan vara enkelt att fånga den, men det kan också vara tufft om fisken har varit med för och märker dig eller din lina. Märker fisken din lina, så lägg linan över en av dem yttersta grenarna och se till att endast krokbetet ligger på ytan, ingen lina! Nappet kommer jag lovar!
    Allt som behövs för fisket upp till ca 20 meters avstånd.
    En rulle, lite braid och ett kraftigare haspelspö duger gott för att stalka dina karpar alla distanser. Du behöver inte ha speciella spö eller 2000 kronors rullar. Det viktigaste är en stark lina och en stark och supervass krok!
    Testade med dem små pop-ups.
    Just den kroken har du här G-Force Wide Gape i storlek 10 har jag testad, den har samma utförande som Kordas Wide Gape, men faan så mycket starkare och alla karpar i detta inslag är landade med dessa krokar i just storlek 10. Du hittar dem hos Karpfiskebutiken.
    Karpen tar beten från ytan under hela dygnet.
    Väldigt många förknippar ytfisket och stalking efter karp, som något som sker mitt på dagen när det är som varmast, det är lite fel, det funkar bra, men du kan fånga karp från ytan under alla dygnets timmar och faktiskt blir det lättare under lite mera skumma tidspunkter.
    Sen eftermiddagsfisk.
    Solig och varm dag var inget hände, fisken hittade jag i skuggan och först när molnen kom sen på eftermiddagen började den att ta för sig.
    Förmiddagsspegel.
    Här har vi fisken som gick under trädet som jag visade tidigare, det tar sin tid ibland och det gäller att ge dem så pass mycket beten att garden sänks och man får sin chans.
    Nattfiske med en tyngre Bolt Machine har visat sig vara effektivt.
    Jag har vid ett flertal tillfällen märkt att fisken kommer i gång sent på kvällen, ja till och med först när mörkret har lagt sig. Den största modellen av Fox float bubble fyllt nästan helt med vatten och en kortare tafs på 120 cm har varit effektiv.

    Allt jag gör är att spomba ut små Doggy och sen är det bara att lägga ut Bubbla och krokbete, lossna bromsen och lägga ner spöt, resten sköter sig själv, då fisken krokar sig mot Float bubblan.
    Tjockis som tog en brödbit under spötoppen.
    Ibland driver betena in mot land och fisken kommer väldigt nära, vit bröd syns bra och denna fick en brödbit serverad direkt framför sig och resten syns på bilden.
    Öppet vatten 50 meter ut, jag hörde plasket och spolen gå.
    Här ovan ännu ett bevis att Bolt Machines och float bubbles fungera bra utan några större ansträngningar och oftast får man dem större fiskarna sent på kvällen eller under natten.

    Det var allt jag hann med denna gång, framöver kommer det mera om fisket, recensioner av testade grejer, samt allt som dyker under tiden vid mina vatten. Länken till karpfiskebutiken hittar du här på bloggen i sidomenyn. Skitfiske på er alla!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 151 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 719 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 226 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X