Gäddbiten – i dubbel bemärkelse - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddbiten – i dubbel bemärkelse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddbiten – i dubbel bemärkelse






    Kylan från norr sveper ned över landskapen och lämnar en krispighet i luften, en smak av friskt. Det är September. Och äntligen börjar det att lukta höstgädda.




    Kvällarna blir kortare i rasande takt och snart är tiden för efter-jobbet-fiske förbi. Då gäller det att passa på medan det ännu går. Jag och Aleksander bestämde därför träff igår för eftermiddags/kvällsfiske på Ekoln, Mälaren. Det var förstås gädda som gällde så Aleksanders Buster XL styrde mot djupvassar och gräsflak.

















    Vi testade oss fram på lite olika djup med varierade metoder men förstod tidigt att det skulle bli en ganska trögfiskad kväll. Huggen var sporadiska och ganska halvhjärtade. Det var ingen mattid, inget mord i sinnet.

















    Inte helt otippat var det först inne på grundare vatten bland gräs och vissnande näckrosor som mindre gäddor valde att hugga mer ordentligt.

















    Men även snäppet bättre fisk.








    Inte så lång men stabbig kroppshydda.




    Gäddan var riktigt förbannad vid båtkanten och jag försökte ta gälgrepp med vänstern samtidigt som jag höll tafsen i högerhanden. Jag avvaktade att den skulle lugna ned sig lite när den plötsligt och blixtsnabbt tog ett skutt en halvmeter upp i luften, siktade in sig på min vänstertumme och bet till. Som tur var släppte den sitt grepp lika fort så skadan blev bara punkterande, inte sönderstrimlande som den kunde ha blivit.








    Två fina hål, rätt genom nageln och en bit in. Tur i oturen…









    Det är andra gången någonsin jag blivit biten av en gädda. Gälbågsknogar – javisst. Men det är sällsynt att bli biten. Jag kan knappast klandra gäddan dock. Den försvarade sig ju bara. Vem hade inte gjort det om någon jävel satt en krok i kvällsmackan?




    Vi fiskade oss vidare i den allt kyligare kvällen men det fortsatte att vara trögt. Aleksander krokade ett par mindre fiskar till men jag fick nöja mig med tumbitaren. Vi styrde hemåt i en nordanvind som om inget annat åtminstone fick oss att att verkligen uppskatta bilens värmefläkt en stund senare. Precis som det ska vara, när det börjar att lukta höstgädda.




    Skitfiske på er, så länge!
















    Läs mer på bloggen
    www.fisheco.se/blogg/fiskesyndrom/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 085 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 410 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X