Shimano Alivio 4000 RC. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Alivio 4000 RC.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Shimano Alivio 4000 RC.

    Som tidigare utlovat, så kommer här min lilla recension på en billig rulle för just stalkingfisket. Det var länge sen jag fick frågan om ett tips för en bra och billig rullen från Mattias i Vårgårda. Du är inte glömd Mattias, tack för påminnelsen och jag ber om ursäkt.
    Vad Mattias sökte var en bra rulle som inte kostade skjortan. Mattias är som jag förstod ny på stalkingfisket och ville inte lägga en förmögenhet om nu inte detta fiske passade honom, men rullen skulle vara bra och hålla ett tag.
    Ett bra och billigt alternativ för dig som stalker dina karpar.
    Ja, Mattias, jag tror du blir nöjd med denna rulle från Shimanostallet. Jag vet inte riktigt det rätta priset, men jag hittade denna för 390 spänn och väl vid kassan såldes dem sista ut för halva det priset, så jag har tre i mina ägor och jag är mer än nöjd.
    Jag har kört och gör så fortfarande med Shimanos Aero GT 3500 baitrunners och man kan nog klassa denna rullen som likvärdig. Jag använder dem till fiske efter gädda, diverse specimenfiske, flötmete efter Sutare mm, dem håller!
    Aluminiumspolen
    Rullen kommer med en spole i Aluminium, tyvärr ingen extra spole, det hade varit toppen. Man byter snabbt spolen genom tryckknappen och alltså inget skruvande och det är bra. Extra spolar går att beställa genom Nordmark, vet dock ej priset, kanske billigast i England?
    Mängden lina.
    Linupplägget är bra, braiden är nyss pålagt och ger inte rätt syn på saken, då den bäddar ner sig. Spolen klara: 260 meter 0,25 mm, 180 meter 0,30 mm eller 130 meter 0,35 mm och när det gäller Power Pro braid, så klarar den 455 meter 0,13 mm, 305 meter 0,15 mm eller 230 meter 0,19 mm! Den sistnämnda diametern är min absoluta favorit, för stalkingfisket.
    Extra stor "Power Roller"
    En större så kallad Power Roller ger mindre tvinning av din lina och det är alltid bra, trycket blir även mindre på spolen och linan, som ligger på spolen under högt tryck från en stark fisk, som tar lina i hög hastighet.
    Två kullager och möjlighet att byta veven från höger till vänster.
    Inte så många kullager, men två räcker gott och väl, mer än så behövs inte för dessa mindre rullar. Är du höger eller vänsterhänt, spelar ingen roll, du byter bara sida för veven och det passar dig.

    Det finns inga klabbiga saker på mina tre rullar, känns stabila överallt. Bygeln kan inte fälla under kast och du har en bra t-formad handtagsknopp, som ger ett väldigt bra grepp.
    Bakbromsad, enkelt att ge lina vid behov.
    Ibland måste man kunna ge ut lina, inget jag förespråkar under stalkingfisket, skulle i så fall endast vara under fisket med controllers och tunna tafsar.

    Nåväl, bromsen sitter bak och är lätt att komma åt när det behövs. Bromsen är jämt, startar fint utan knyckar och under rusningar går bromsen jämt och fint, Shimano är kända för detta!
    Silverfärgad, kanske inte riktigt den färgen jag eftersträvar ....
    Färgen i silver! Så är det nu en gång. Inte den färgen jag eftersträvar med tanke på blänk och annat som kan och vill kunna skrämma en fisk på nära håll. Svart hade varit bättre, men silvret ingår i priset.
    Här en bra combo för stalkingfiskaren.
    Alla mina tester och fångster med denne rulle, har skett med Wychwoods stalkerspö i längderna 9 fot för nära håll och 12 fots versionen för fiske med Bolt Machines, Float Bubbles eller Surfacecontrollers av olika slag och rullens vikt på 375 gram ger superbra balans med båda dessa typer av spö.


    Rullen har: Dyna-Balance, Varispeed, Utväxling på 4,6:, Superstopper II system och AR-C line Controll System och som sagt två stålkullager. Med andra ord, det blir inte så mycket bättre för dessa pengar och jag skulle tro att man efter lite letande på nätet, kan hitta dessa rullar runt 400 kronor och då tycker jag du ska slå till!
    Detta vilddjur klarades enkelt med nämnda grejer.
    Jag har inget att klaga på, rullarna går som klockor. Dock hade jag gärna sett dem i en mörk version typ mattsvart eller bara svart. Men men, vi kan inte få allt vi önskar oss, så är livet.

    Så med detta önskar jag er alla skitfiske, ut med er i höstens början, än tar dem på ytan och dem börjar äta upp sig inför den kommande vintern!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 090 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 411 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X