Sloppy mix fungera bra för både Zigfiske och Controllerfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sloppy mix fungera bra för både Zigfiske och Controllerfiske.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sloppy mix fungera bra för både Zigfiske och Controllerfiske.

    Karpen äter både från ytan och på bottnen och i alla vattenlagren, bara det finns föda. Så enkelt är det, dem är hungriga djur som vill överleva, fast de vill inte gärna fastna på våra krokar.Jag har testad lite saker under den gångna sommaren och något som har slagit väl ut är en slaskig mix med boiliecrumb, ströbröd, färg, doft, små blötlagda och mosade Doggy, som då får effekten att dem hänger i vattnet, o s v.

    Detta lades ut med en Spomb, ytan lade sig på grund av oljan, en del sjönk ner till bottnen och en del drev med vinden och ett stort orange moln, hängde kvar på platsen under ganska lång tid. Perfekt eller hur?

    Slasket i orange färg.
    Visst var detta perfekt och snart kom dem första karparna fram och inspekterade detta färgade moln och efter en kort tid började dem att plocka saker från ytan och spöt med en tyngre controller plockades fram tillsammans med matta och 42 tums håven.
    Nash Bolt Machine för längre avstånd.
    Jag har haft stor framgång med Enterprise Tackles små Dog Biscuits, som är väldigt lika små Doggy och dessa lurar fisken i dem flesta lägen. Controllern jag använder mest är Nash Bolt Machine för längre avstånd.
    Korda Controller för kortare avstånd.
    Kortare avstånd eller på avstånd var jag inte kan fiska med frilina, då är min hjälp Kordas Controllers. Både Nash och Kordas Controllers kan plockas isär, så du har endast tuben på linan och du kan snabbt ändra kroppen mot en tyngre eller lättare.

    Tafsens längd variera väldigt mycket, men det är oftast fisken som bestämmer vad som är bäst. Mitt utgångspunkt är runt 150 - 200 cm, sen får man se hur fisken tar detta. Se till att din tafs alltid är flytande och inte sjunker ner under ytan, det märker fisken snabbt och håller sig borta.
    Karpfiskebutikens fina pop-up beten.
    Små fakebaits fungerar bra, men ibland kan dem vara svåra och se och då tar jag till en 15 mm pop-up, som jag trimmar ner lite. På bilden ovan ser du karpfiskebutiken egna pop-ups i bra färger och dofter och även i dumbellform, som ligger lite högre i pris.

    Stort utbud, bra flytkraft, bra synliga beten, så själv en gammal stöt som jag kan se dem på långa avstånd och bäst av allt, karparna gillar dem. 35 kronor per burk är väldigt rimligt pris för dessa fina beten.
    Duon från badplatsområdet.
    Första försöket gick bra med denna duo från från gamla badplatsen i Linnéahavet. Bra takes och bra fighter mellan bryggor och bojar, men det gick bra, fast en var lite väl nära och det var på håret, att jag hann vända den.
    Slipsen från Joelskogen.
    Ett par dagar senare utspelades sig samma sak, slasket lades ut och efter en stund var två framme, lite pilliga, men en av dem skulle göra bort sig och drillen var konstig i näckorna, något hängde upp sig ibland bland bladen!
    Vad slipsen hade med sig, någon som känner igen sig?
    Fisken var tunn och smal, käften var nästan helt igenbommad av kroken, en så kallad dubbelkrokning hade skett och fisken hade sen slitit fiskarens lina och det var nog tur i turen att jag fick denna fisk och kunde rädda den.

    Jag har testad slasket och fiskat med Surfacecontroller och med en Zig -rigg samtidigt och under detta korta pass fick jag två fiskar, en på varje rigg, så gör lite sloppy mix och testa.

    Detta fungerar året runt och framför allt under den kalla årstiden, var fiskarna kan och vill stå där det är varmast i dina vatten. Molnet lockar med färg och doft. Doftspåret ledar dem till mäskplatsen, var allt som ramlade till bottnen, blir karpens föda och lite goa boilies här och du har det förspänt. Testa gärna med en Zig-rigg också, du har inget att förlora.
    Sakta gick min övergång till boilies.
    Jag har förberedd mig noga inför den kalla tiden som ska komma, allt är klart sen länge och jag har sakta pytsat ut boilies på mina vinterhak. Karparna är inte samlade där än, men det kommer och jag kommer!

    Det är en tid jag ser fram emot, den friska höstluften, slut på stickande insekter och som vanligt har man vattnen för sig själv. Jag har haft vattnen för mig själv under dem senaste 2-3 åren, folk fiskar inte längre här!
    Första fisken på boilies på väldigt länge.
    Mig gör det inget, jag gillar att fiska själv, ingen stör en och man delar inte på fiskarna, man rår sig själv och njuter av alla vackra färger på träden, dem vackra fiskarna som sakta får sina vinterfärger.

    Landskapet blir gråare för varje dag, karparnas färger ökar i samma takt, likaså deras kondition, som måste vara på topp för att uthärda en lång mörk vinter, jag njuter!
    Domherren är bara ett av många tecken på en kall vinter .....
    Jag njuter även när det pissar ner från ovan, när snön faller, höst och vinterfisket har sin charm, varje årstid har det och det gäller att ta vara på lugnet och mångfalden i denna så annars stressiga värld.

    Jag ser enorma klasar av Rönnbär och Domherren har redan sett till lite längre norrut, två tecken på en lång och kall vinter ... Hur ska det bli? Inget vet! Jag vet dock att jag ska ta till vara på tiden fram till det vita locket läggs på. Skitfiske!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 081 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 410 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X