Gjeddetur 29.09.19 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gjeddetur 29.09.19

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gjeddetur 29.09.19

    Etter en tur med ørret og laks som mål, men bare gjedde i båten, var det tid for en fisketur med gjedde som mål.

    Teamet ved Atle, Dag Christer og undertegnede er påmeldt European Pikemasters, en europeisk konkurranse der innledende runde handler om å få fem gjedder, lengst totallengde vinner innledende runde.
    European Pikemasters
    Alle deltagende team er delt inn i grupper, og de tre beste i hver gruppe går videre til avsluttende runde, en helg der de beste "møtes" til dyst. Man fisker der man vil dog, hele Europa er konkurranseområde.

    Team Colibri er i gruppe D, der ligger vi foreløpig på en 8. plass, delvis pga en tabbe fra min side. I følge reglene skal det lastes opp to bilder av hver gjedde man registrerer, ett poseringsbilde og ett bilde der fiskens lengde fremkommer. Det første hadde gått meg hus forbi, så 92-centimetersgjedda jeg fikk i Silen på konkurransens første dag som jeg bare tok målebilde av kan ikke registreres. Nå mistenker jeg at vi må over fem meter totallengde for å komme videre uansett, men det var uansett en sur tabbe bare fordi jeg ikke leste reglene før det var for sent.

    Men nok om tabber, og mer om lørdagens gjeddefiske som foregikk i et av de større vannene på Østlandet. Målet var gjedde, og her skulle det denges litt og trolles mye. Dag Christer var dagens kaptein og jeg matros. Helt fint for meg å la min egen Starweld få stå i garasjen og tørke etter lørdagens våte harrytur.

    Dagen begynte grå og trist da jeg møtte Dag Christer ved båtrampen, men det var uansett to "taggade" karer som la seg til ved en kant for å denge ymse gummi. Vi prøvde oss ved et par plasser, så skiftet vi taktikk til slowtrolling. Dags Motorguide Xi5 med tilhørende 24V Skanbatt lithiumsbatteri var de som fikk jobbe resten av dagen, som ble tilbragt kun med elektrisk fremdrift i 1,2-1,4 knop.
    Stangparavaner, Great White nærmest og Ghost Supracruz ytterst
    Dag Christer og jeg fikk dog jobbe litt vi også, for det ble en bra dag med 9 gjedder i båten og minst seks bomhugg. Her er de to største på 70 og 97 centimeter, begge meldt inn til EPM.
    Konkurranse = vi måler det meste og de fleste.
    Dagens største.
    Poseringsbildet av den minste av de kan vi hoppe over, men Dag Christer sin var riktig fin.
    Fin høstgjedde med en eldre skade
    Fisken hadde en eldre skade og manglet deler av gjellelokket på sin høyre side, men selve gjellebuene var uskadde og fisken i fin form ellers.

    For de som lurer var dagens vinnere på gummisiden Westin ShadTeez og HypoTeeze. For min del i fargene searchlight og motoroil.

    Det var to fornøyde og lett solbrente karer som satte kursen mot rampen klokken 18.25.
    Mercury 115 Pro XS på vei hjem



    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 153 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 741 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X