Det store sjøkartprosjektet del 3 - Resultatet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det store sjøkartprosjektet del 3 - Resultatet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Det store sjøkartprosjektet del 3 - Resultatet

    I januar startet jeg med et meget ambisiøst kartprosjekt som gikk ut på å lage et eget dybdekart for Oslofjorden og Skagerrak og så legge til ulike typer "temakart" i dette kartet. Jeg har tidligere skrevet to blogginlegg om denne jobben, disse kan du nå lese her (del 1) og her (del 2). Det finnes også en filmsnutt på youtube her.
    Skjermdump av temakart for bunnsedimenter.
    For meg har halvparten av moroa vært å lage selve kartene. Jeg jobber til daglig med kartdata og har en spesiell interesse for GIS. Jeg har hatt god nytte av både verktøy og kompetanse jeg bruker daglig på jobb. Jeg måttet lære meg Reefmaster og Insight Map Creator og sette meg inn i hvordan at5-formatet til Navico fungerer. Det har vært en kontinuerlig prosess med prøving og feiling.

    Det er ingen tvil om at dette er et prosjekt for spesielt interesserte, og jeg startet med det utgangspunkt at jeg skulle lage dette for eget bruk. Etterhvert bestemte jeg meg for å legge kartene ut for nedlasting på gamlebloggen, dog uten å publisere selve dybdekartet, det beholdt jeg selv.

    Utfra nedlastingsstatistikk kan jeg se at filene med waypoints for skipsvrak har vært mest populære, men det har vært lastet ned endel kart også. Det finnes med andre ord andre kartnerder der ute også.
    Skjermdump av temakart for fredningssonen til kysttorsken i Skagerrak.
    Nå har resten gutta i Team Colibri gitt meg lov til dyrke kartnerdingen min videre på denne bloggen og jeg har den siste tiden jobben med å lage nedlastingssider for de oppdaterte landsdekkende temakartene. Jeg har opprettet et kartvindu som viser kartet slik det presenteres hos kartmyndighetene. Dersom du er usikker på om det finnes data i området du fisker så kan du sjekke dette i dette kartvinduet før du laster ned. Temakartene er kodet slik at de vil legge seg som egne kartlag på dybdekartet/sjøkartet ditt.

    Følgende kart støttes foreløpig:
    • C-Map EN-Y300
    • C-Map Genesis (Skagerrak)
    • C-Map Genesis (North Sea)
    • TC Skagerrak (Team Colibri sitt eget dybdekart for saltvann)
    Litt kort om innhold og oppbygning i temakartene. Innholdet er hentet fra åpne, fritt tilgjengelige kilder. Endel av disse dataene finner du også i vanlige sjøkart, et eksempel på dette er bunntyper. I vanlige sjøkart vises dette som f.eks. "cy" for leire eller "R" for stor stein/klipper. I de fleste vanlige sjøkart må man zoome nokså langt inn for å se slike detaljer og antall punkter er også forenklet. I mitt kart for bynntyper bruker jeg dynamiske symboler istedet, og samtlige punkter fra datasettet er med. Symbolene vises selv om du zoomer langt ut, noe som gjør det enklere å lete etter de rette bunnforholdene når du skal planlegge en fisketur i et område du kanskje ikke er så kjent i fra tidligere.
    Skjermdump fra temakartet for bunntyper
    Samme prinsipp gjelder for samtlige kart, dataene vises på et mye "grovere" zoomnivå enn vanlige sjøkart og er dermed enklere å navigere i når man leter etter spesielle typer områder.

    Kartene er tilgjengelige fra hovedsiden for kartnedlastingen via sidefeltet på bloggen samt via min egen profilside som ligger øverst i det samme sidefeltet.

    Forsiden på kartnedlastingen slik den ser ut nå.
    Denne gangen er det også lagt ut en liten godbit, mitt eget dybdekart (navngitt som TC Skagerrak). Dette kartet dekker foreløpig Oslofjorden og Skagerrak ned til Arendal. Dette kartet er laget med det formål å finne fiskeplasser og skal ikke under noen omstendighet brukes til navigering.

    Skjermdump fra TC Skagerrak.
    Et par ting er verdt å merke seg. Samtlige kart og waypoints som blir lagt ut er laget av undertegnede basert på åpne data. Jeg kan ikke kvalitetssikre alt innhold i disse kartene og kan ikke love at jeg kan rette opp alt av eventuelle feil og mangler. Kartene er gratis og kundestøtten deretter.


    Planen er å fortsette å utvikle kartene og laste opp nye versjoner med jevne mellomrom, men arbeidet er så omfattende at jeg ikke kan gi noen garantier på hvor mange oppdateringer det blir eller hvilke nye kart som evt. blir lastet opp på sikt.

    En oppfordring har jeg dog. Det finnes mange organisasjoner der ute som jobber med miljøtiltak i fjordene våre. Dersom du laster ned noe av innholdet jeg har lagt ut, enten det er kart eller waypoints, ta deg tid og råd til å gi en liten donasjon til en av disse organisasjonene.


    Håper der er noen der ute som har lyst å teste ut kartene, og er det noen som har kommentarer eller innspill så er det bare å ta kontakt på epost: atle.hoidalen@ebnett.no eller på messenger via Facebook, enten til Team Colibri eller direkte til undertegnede.

    PS: Mer dokumentasjon samt tips&tricks for hvordan man bruker kartene kommer etterhvert.

    Hovedsiden til kartnedlastingen finner du her.


    Hilsen Atle


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 151 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 705 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 225 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X