Grovstanäs Invitational 2019 – Fisketävling med mys - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grovstanäs Invitational 2019 – Fisketävling med mys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Grovstanäs Invitational 2019 – Fisketävling med mys


    Vem blir vinnare i denna supertuffa fisketävling som tar sig plats i Furusund varje höst? Många har försökt genom åren och oftast är det en utböling som kammar hem förstaplatsen. Kommer det bli likadant i år? Prestigen är extremt hög men också en väldigt avslappnad stämning bland teamen, vilket gör det till ett fiskepass med extra glöd. Det är tillfället för många att träffas på “hemmaplan” men samtidigt locka med sig fiskekamrater som man inte alltid hinner ta en tur med.




    Lolle är ju arrangör av denna fisketävling som faktiskt börjat få ryktet om sig som en riktig utmaning. Den är bara till för inbjudna och den närmaste kretsen runt oss som fiskar i Furusund. Det finns alltid plats för en kompis kompis, men tävlingen passar sig bäst med ett 20-tal båtar och 30-60 tävlande. Det som är det bästa med det vi i dagligt tal kallar GI är ju eftersnacket, själva grillningen och prisutdelningen. Vi är ju sociala varelser som tar tillfället i akt att ta en pilsner, tjata taktik och ge varandra smågliringar. Det är det härliga med en kall oktoberdag i Furusund: Umgänget, samvaron och en heldag i en underbar skärgård, och ett och annat hugg.




    Lolle & Ulrika styr upp starten



    I år har jag en grym startupställning i båten. Patha Ericsson från Uppsala Pike Brigade tillsammans med Matte J Fors var det tänkt, men Matte fick ställain sent och Danne från FFA hoppar in som en räddande ängel . Dynamiken blir väldigt bra ska det visa sig. Sanningen är den att det många gånger varit så att det är fiskare som i princip aldrig fiskat i Furusund som tagit hem tävlingen. Min teori är att de utgått från grunderna i att söka gädda i kombination med annorlunda drag av beten. Det finns ju alltid en riska att man på hemmavatten hamnar i en rätt djup och nedkörd fåra i valet av betesplatser, hur du fiskar och vilka beten du väljer. Att då som utomfarandes bryta mönstret, vara ovetandes om hur svårt det egentligen är samt ha en lite högre anspänning och energi än vi hemmafiskare kan vara helt avgörande. Det som vi idrottssammanhang brukar säga att motivation slår klass.




    Undertecknad är i år kapten på skutan och lägger strategierna. Just strategierna har varit olika varje år i tävlingen med allt från pallplatser till bomrundor. Danne är en rutinerad räv och skönt energisk i att hitta ett facit tidigt i tävlingen. Patha har jag faktiskt inte fiskat med i samma båt så det blir en krydda som jag tror kan vara avgörande, en grym social partner att ha med i båten och även han erfaren mälarfiskare som porvade vattnen i våras när vi körde andra tävlingen i Tre Häradsslaget. Viktigast är att ha ett team som är glatt och positivt vilket vi alla 3 är, nåja jag kan få mina svackor men under tävling så är jag nog mest fokuserad på att presentera båten så att det blir rätt positioner för de andra två.




    Det gäller att välja stridsparskamrater med omsorg, så även fikabrödet. Danne & Patha smider planer och Fulan funkar finfint även denna höst



    Själva fisketävlingen



    Grovstanäs invitational är en enkel tävling: Start kl 9 och målgång kl 15. Längst fisk vinner!
    Det håller hoppet uppe i svåra vatten, att sista kastet kan vara vinnarfisken, ingen anledning att tjura bara för att man inte fyller ett papper. Nyckfullt men också rättvist för alla deltagare. Under alla år har vi aldrig haft en metersfisk som vinnarfisk, men samtidigt så har det också varit senare än i år med betydligt kallare vatten. Det här gör att man ofta vunnit på fiskar som mäter in runt 80-89 cm. Spänningen är alltid hög efter målgång och ingen avslöjar sina platser innan start.




    Ett färgglatt Kaptensmöte kl 8.45. Detta år var även skeppshunden med. Tydligt laddat för gråväder



    Hur gick det?
    Jo jag hoppade in på en fin 3:e plats, Pikeboyz vann och Björn kom tvåa. Det var extremt många bra kompisteam på plats i år och exempelvis en vinnare för 2 år sedan, Jakob fick blankt papper i år. Holy Baits skyllde på en tjurande motor som hinder i deras jakt, även om de tydligen fick ett rejält mångdfiske med minst 10 missade var.
    Vår borrekompis Pertan med långaväga gästerna Tobbe (Eskilstuna) & GrytgölsDanne (Även han en vinnare som blankade iår) hade den mäktiga strategin att fiska borreplatser.

    Tror aldrig jag hört något liknande tidigare, och tveksamt om vi kommer få höras talas om det igen. Kort och gott: Pertan valde fångstplatser och fiskade borre på dessa, han hade inga gäddprylar med. Danne & Tobbe körde Gädda med en totalt obefintlig framgång. Hade kunnat funka om det var mitt i sommaren, men icke denna gång. Kan säga att det var rätt många hånfulla leenden och garv vid middagen senare på kvällen. Men tack för att ni kom så jag kunde få köpa din Bass Pro-jacka Tobbe! Note to Everyone: Fiska inte borre på en gäddtävling.




    Pikeboyz tar hem slaget om Grovstanäs – snyggt!




    100 cm Furusundsgädda








    Team Fulan uppkallad efter min styrpulpet. valde en strategi att köra gräsflak, spinnerbaits och nöta och invänta rätt huggperiod. Det funkade finfint. Vår toppfisk på 84 cm tog vi 14.30, en halvtimme innan målgång. Tidigare på morgonen hade vi haft ett hugg som kvalade in en slemmig gurka på 54 cm och även en på 70 cm i ett grumligt vatten i närheten av gräsflaket. Vi lämnade vår huvudspot och hoppades att det skulle komma igång senare, ibland måste man tro på sin strategi även om den inte klickar direkt. Det var en västlig vind som inte kom igång under dagen. Som ni ser på bilderna så var det kav-lugnt på många ställen.

    Så vi visste att det var en slantsingling med vår strategi och det var som sagt nära att lyckas hela vägen. Som krydda valde Danne i vår båt en liknande strategi som Pertan. Danne downsizade med borreprylar men med skillnaden att det var på Gäddspots. Lite har vi väl lärt av oss genom åren med att lyssna på den underbare Julian från illex/gunki och hans tips vid trögt fiske.





    Här är en av 3 fångade, tittarman noga så kan man tro att Danne gjorde på sig, men så är icke fallet. Det var en fuktig tillställning i Norrtälje helt enkelt.



    Det korslagda måttgreppet som lärs ut hos Uppsala Pikebrigades har nu även nått hela vägen till Norrtälje, vi får se om det får fäste här. Vad vi tydligt ser är att Gäddisen ser lätt förvånad ut över det oortodoxa tilltaget. Hur detta påverkar huggvilligheten återstår att se.



    Här är Gäddan som kom på 3:e plats. 84 cm ser man lite otydligt. Fet och fin spolformad predator. Den mättes med det mer vanliga traditionella vänster-högergreppet, ett väl beprövat utförande.



    Tack till Sponsorerna OFC.nu & Holybaits



    I I år deltog 17 båtar och ungefär 55 pers vilket får betecknas som en succé. Vi vill samtidigt passa på att tacka alla som återigen möjliggör denna säsongsfinal i goda vänners lag. Är 202 året som vi får en vinnare som vunnit tidigare, eller är det återigen en ny vinnare som koras?




    Stort tack till OFC, Orsa Fiskecenter som sponsrade med one off specialtryckta mätdekaler och en hel hög med fina beten till prisvinnarna. Ta och kolla in webshopen om ni inte gjort det tidigare.




    Även ett megastort tack till Erik Åberg även känd som Holy Baits, varje år har han gjutit upp ett gäng beten till pristagarna. I år hade jag lyckan att vinna och fick en ruskigt läcker skapelse som kommer funka finfint under höst och tidigt vårfiske. Dessutom så var denna batch lite extra mjuk vilket uppskattas. Alla dessa geniala människor som lägger ner så mycket tid som betesbyggarna är värda all cred. Tack Erik, hoppas rösten har kommit tillbaka!




    Ett riktigt läckert gummi från HolyBaits! Jag har börjat gå igång på rött frågan är om det kan vara nästa års vinnarbete Erik?



    Även stort tack till er alla som var med och är grymma fiskekompisar även resten av året, har inte koll på alla som var med och ber om ursäkt om jag missat nämna någon så vi kör med några som jag kommer ihåg fritt ur minnet Philip Meyer, Mackan, Fredrik & Björn, Pikeboyz, The Silow´s family, Team Holybaits, Pertan, Lolle & Ulrika så klart och ni andra som alltid är med, vi ses nästa år!




    Flytväst på och vi ses nästa år igen!




    Peter




    Här hittar ni mer om Grovstanäs invitational genom åren, trevlig läsning




    httpshttps://www.fiskefuralle.se/?s=grovs...s+invitational




    ps2: Som vanligt – kom ihåg att följa oss på sociala medier så får du den fulla “FiskeFürAlle”-upplevelsen. Vi finns på FacebookYoutube & Instagram Ds.2

    Inlägget Grovstanäs Invitational 2019 – Fisketävling med mys dök först upp på FiskeFürAlle.



    Läs mer på bloggen
    www.fiskefuralle.se

    Välkommen in på en titt!

  • #2
    Ursprungligen postat av Msjoholm Visa inlägg
    Hej Peter;

    Tack för alla snygga bilder!

    På Västerfjärden utanför Grovstanäs hade vi i "Team Saida" ett otroligt bra Gädd- och Gösfiske förr....

    Två fångstsäkra grynnor på Västerfjärden var "dubbelgrynnan" och "3,7-an" .....

    https://www.hemnet.se/bostad/fritids...en-58-16363383

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-10-19, 11:15.

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
    11 svar
    3 153 visningar
    2 gillar
    Senaste inlägg Henke E
    av Henke E
     
    Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
    85 svar
    5 726 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Xerup
    av Xerup
     
    Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
    26 svar
    2 229 visningar
    15 gillar
    Senaste inlägg anteman
    av anteman
     
    Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
    12 svar
    537 visningar
    2 gillar
    Senaste inlägg Flex
    av Flex
     
    Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
    15 svar
    1 420 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg Kolnej
    av Kolnej
     
    Arbetar...
    X