Dere som følger denne bloggen har nok fått med dere at jeg la ut Karnicen for salg tidligere i høst, knapt et år etter at jeg kjøpte den. Akkurat den avgjørelsen var tøff. Kjøpet av den båten var et ledd i en satsing jeg ønsket å gjøre innen trolling og havfiske og det er ikke få timer jeg la ned i den for å få den slik jeg ønsket.
Bilde fra i fjor høst da jeg hentet Karnicen hos en meget blid og hyggelig selger.
Jeg innså etterhvert at en slik båt fører en hel del med seg i form av økte vedlikeholds- og driftskostnader. Drivstoffbudsjettet mitt ble vel firedoblet ift. gamlebåten, og også frakting på henger ble både dyrt og utfordrende ift. lovverket. Det viste seg nemlig etterhvert veldig vanskelig å holde seg under grensen på 2 tonn (som bilen min er godkjent for). Når jeg på toppen av dette også etterhvert savnet mulighet for å sette ut på mindre ramper og drive med spinnfiske så ble beslutningen tatt. Jeg måtte selge Karnicen.
Motorstopp under frakting av Karnicen i sommer (kaputt diesepumpe, ikke relatert til båtfrakting).
Jeg startet derfor allerede i sommer å utrede ulike alternativer for ny båt. Denne gangen ville jeg gjøre det skikkelig å satte derfor opp en relativt ambisiøs liste over funksjoner den nye båten måtte fylle.
  • 19-20 fot og tåle bruk utaskjærs
  • bowrider eller senterkonsoller
  • gjerne aluminiumsskrog
  • minimum 115hk, gjerne 150hk
  • mulighet for å montere elmotor i baugen
  • fungere til både spinnfiske, lettere trolling samt havfiske
  • ha dekksplass nok akter til å kunne stå og drive havfiske
  • mulighet til å gjøre om til kastedekk foran i båten
  • fungere som familiebåt med plass til minimum 7 personer
  • veie under 1400kg med drivstoff og alt utstyr
  • mulighet for å ha enten kalesje, t-top eller bimini
  • Stort dashbord med plass til elektronikk og skjermer
  • innenfor budsjett som tilsvarte salgssummen til Karnicen
Ja, som dere skjønner så ble etterhvert lista ganske lang og det skulle også vise seg svært vanskelig å finne en båt som oppfylte alle kravene.
Eksempel på den "ideelle" båt. Dette skulle vise seg å ikke være gjennomførbart innenfor budsjett dog.
Jeg startet med å vurdere helt ny båt og motor og her var jeg innom flere gode alternativer, men ingen av dem ville fungere til mitt bruk uten modifikasjoner. (Vel noen var det, men ingen av disse var innenfor budsjett). Når det også viste seg vanskelig å selge Karnicen til den summen jeg opprinnelig hadde tenkt så ble jeg tvunget til å lete i bruktmarkedet istedet. Vi er 5 stykker som er båtinteresserte i teamet og jeg brukte de andre gutta som sparringspartnere hele veien under letingen. Gutta i teamet pleier å spøke med at jeg har bittelitt OCD (Obsessive Compulsive Disorder) og det kan vel hende at de har en smule rett i det. (Jeg tror forøvrig ikke jeg er den eneste i teamet med denne lidelsen.) Det er ikke få linker til finn.no annonser jeg har oversendt teamkolleger og venner og kjente i denne perioden. Jeg gikk bredt ut og satte en rekke båtmodeller mot hverandre, alle faktorer ble vurdert, både utforming, motorstørrelse, motortype, alder, båttype etc. Til slutt satt jeg igjen med tre båter som alle sjekket av ganske mange av kriteriene mine, dog ikke alle.
Det var:
  • Sessa Key Largo 19
  • Capelli 20 Open
  • Ibiza 20 Sport
Sessaen vurderte jeg etterhvert til å være litt for kort og lett, selv om layouten i båten var god.
Sessa Key Largo 19. Fin båt, men litt for kort og lett for meg.
Capelli 20 Open er en båt jeg kjenner godt da Jørgen Andersen har en slik en. Enormt med innvendig plass og senterkonsoller. Litt lite dørkplass akter men et gedigent kastedekk foran. Dessverre ble alle de mest aktuelle Capelliene solgt før jeg fikk solgt Karnicen min.
Capelli 20 Open. Et meget bra alternativ, men det blir ikke denne heller.
Jeg fikk tidlig i prosessen tips fra Morten Ruud om å sjekke ut Ibiza. Ibiza er jo en norskprodusert båt, kjent for god kvalitet og meget gode sjøegenskaper. Må si jeg var litt skeptisk i starten da Ibiza 20 Sport ikke produseres lenger og de fleste båtene som er til salgs er eldre båter fra rundt årtusenskiftet. Morten mente imidlertid at jeg ikke måtte bekymre meg så mye over alder på båten, heller fokusere på skrogtype og layout. Der skulle det raskt vise seg at Ibizaen var en innertier. Riktignok har den ikke senterkonsoll men sidemontert konsoll. Men ellers kunne jeg sjekke av de fleste av punktene på lista mi her.
Ibiza 20 Sport slik den ble presentert i sine glansdager.
Så ble omsider Karnicen solgt. Den ble forøvrig hentet av en meget hyggelig kar som skulle ha den med seg over fjellet til Molde. Akkurat det ble en blandet opplevelse, litt vemodig å se den rulle avgårde, men også en lettelse å endelig få solgt den. Men, pytt pytt. Samme dag dro jeg avgårde for å se på en aktuell kandidat til ny båt som lå ute for salg ved Herføl Marina på Hvaler. Båten var en eldre 1997-modell Ibiza 20 Sport men med en litt nyere 2006-modell Yamaha F150 med kun 370 timer på seg. Båten i seg selv bar preg av litt manglende vedlikehold, noe som åpnet for en del pruting og etter litt frem og tilbake kunne jeg sette underskriften min på kjøpekontrakten og ta med meg Ibizaen tilbake hjem til Drammen.
En litt sliten Ibiza 20 Sport klar for avreise fra Herføl Marina sammen med sin nye eier.
Mange vil kanskje lure litt på hvorfor i all verden jeg ville kjøpe en båt som er 22 år gammel? Vel, svaret ligger i teksten over. Skrogtype og innvendig layout var en veldig viktig faktor for meg. En eldre glassfiberbåt hvor skroget og selve glassfiberen er i god forfatning er enkelt å pusse opp. Og når jeg uansett skal starte eierskapet med å bore masse hull i skroget og tilpasse båten for fiske så passer det igrunn greit at det verste verditapet på båten allerede er unnagjort. Når båten i tillegg heter Ibiza 20 Sport og er en norskprodusert klassiker så var valget igrunn enkelt. At jeg da satt igjen med en slump penger etter salget fra Karnicen som kan brukes til elmotor, elektronikk og fiskeutstyr var en ren bonus.
Båten vel hjemme i innkjørselen.
Rikelig med plass til stående fiske akter, både på dørk og ved motorbrønnen.
Foran i båten finnes en romslig sittegruppe som enkelt kan gjøres om til soldekk/kastedekk.
Når det gjelder henger så ble Svelahengeren min solgt sammen med Karnicen. "Ny" henger er innkjøpt, her var det lite å velge i blant brukte hengere på finn nå så valget falt til slutt på en Tysse 6324 boggiehenger, totalvekt på denne er 2 tonn.
Tysse 6324 på vei hjem til Drammen fra sin tidligere eier på Lillehammer.
Jeg har ingen erfaring med Tysse før så det blir spennende å se om denne leverer i nærheten av samme kvalitet som jeg har vært vant til med Tredal og Svela tidligere.
Her har jeg laget en liten videovisning av selve båten:


Så, hva skjer videre nå? Båten skal rigges for kombinasjonsbruk, spinnfiske, lett trolling samt rent havfiske. Jeg valgte å demontere absolutt alt av ekstrautstyr på Karnicen før jeg solgte den. Noe av dette utstyret har jeg nå solgt løst, noe skal over i Ibizaen. Jeg skal fortsatt drive med trolling, men gjøre det litt enklere med færre stenger og sideparavaner istedet for planerboards. I de fleste innsjøene i Norge er det uansett stangbegrensing på 4 stenger. Jeg kommer til å legge opp til å ha et sett med 6 trollingstenger i Ibizaen, det vil holde lenge for mitt bruk. Jeg har en 36v Motorguide i bestilling hos Mjøsservice. I tillegg til dette blir det endel småreparasjoner, fiksing og flikking på selve båten. Det kommer nok et og annet blogginnlegg om diverse monterings og fiksejobber etterhvert som arbeidet skrider frem.
Følg med!


Läs mer på bloggen