Spontanpass med metersfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spontanpass med metersfisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spontanpass med metersfisk


    Ibland klaffar allt i ens fiske. Andra gånger är det mest motgångar. Denna höst är jag inne i en period som färgas av det senare. Ganska få timmar på sjön ger snabbt sämre resultat och därmed också ett sjunkande fiskesjälvförtroende. Tid på vattnet är enda medicinen och förhoppningsvis kommer det mer av den varan från och med nu. Lite i sista minuten kan man säga då det rent teoretiskt kan ligga is på de grunda sjöarna häromkring om ett par veckor bara.




    Denna helg skulle vara fiskelös. Ett kockjobb tog upp större delen av lördagen och idag var det familjetid och gårdspyssel som gällde. Barnen var dock båda borta och min fru skulle dona med hästarna ett par timmar mitt på dagen. Jag var inte sen med att kasta mig iväg till hemmavattnet trots ett ihållande regn.














    Växterna dröjer sig ännu kvar och försvårar fisket så jag begav mig till områden med mindre av den varan. Områden som däremot inte bjudit på något särkilt imponerande fiske genom åren. Trots ett blytungt grått lock på himlen och bra vind var fisket riktigt trögt. Offsetriggad Pig Shad Jr bland växterna gav bara en kilosfisk under första timmen. Jag drev ned på vatten där det gick att slalomfiska hårdbeten mellan den vissnande spenaten och tog ytterligare en mindre på Buster. Sedan slog det mig att jag hade en sargad Mcrubber i lådan. Det enda bete i arsenalen med en specifik färg som ibland kan vara avgörande i mulet väder; ”Skymningen.” Jag drog iväg ett par kast mot vassgluggarna och i det tredje sög det i ordentligt. Stort huvud kom upp och skakade och betet syntes inte ens där det låg djupt begravet bland 700 tänder. Fighten var kort och intensiv och en ganska lång men smal fisk gled in i håven.

















    Mobilfoto och regn på linsen = denna bildkvalitet.




    101 cm och max 6 kilo slank höstgädda fick bli min första metersfisk sedan i våras. Som sagt; det har varit ett trögt år hittills.




    Efter knappa tre timmar var jag redan på väg hem igen. Ibland räcker det bra så. Ett kort spontanpass som inte bara gav god utdelning utan också en god känsla inför resterande spinnfiskesäsong. Vi är inne på sluttampen nu. Det är då det vänder.




    Skitfiske på er, så länge!



    Läs mer på bloggen
    www.fisheco.se/blogg/fiskesyndrom/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 086 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 410 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X