Inget oktoberfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inget oktoberfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Inget oktoberfiske

    Totalt blev det en höst med lite fiske vilket jag givetvis tycker är tråkigt. Men ändå känner jag mig nöjd för backar vi tillbaka till början av hösten eller egentligen slutet av sommaren så har rygg, nacke krånglat och på det flertalet migränanfall varje vecka. Så orken och energin har varit väldigt låg en längre tid. Ett tag hade jag nästan tänkt bort allt fiske men i och med att jag bytte jobb fick jag en veckas ledighet och efter ett par besök hos naprapaten blev förutsättningarna för fiske genast bättre. Under de två sista veckorna av september åkte jag ut på sjön fyra gånger. Första fisketuren har jag redan skrivit om men inte de andra tre.

    Andra passet fiskade jag själv. Valde ett ställe där jag jagar en gädda över 10 kg. Blivit några gäddor mellan 9-10 kilo genom åren. Idag stannade toppfisken på 7,71 kg. Totalt 15 talet gäddor. Ett klart godkänt pass.

    Andra och tredje passet fiskade jag tillsammans med Mats Honkamaa. Vi trollade i två olika sjöar och resultatet blev helt okej eller egentligen rätt så bra. Inget monster men flera fina gäddor. Första dagens toppfiskar stannade på 8250 g – 107 cm (Mats N) och 7900 g – 107 cm (Mats H). Vi fick leta ett tag innan vi hittade gäddorna som stod lite närmare land och grundare än vad som är normalt denna tid. Andra dagen påminde om första, tog ett tag innan det lossnade men sen inom loppet av en timme hade Mats dragit två gäddor på 111 cm! Fina fiskar som platsade högt upp på hans 10 i topp lista. Kul…

    Här en bild på en av Mats 111 centimeters gäddor. Vikt 9410 gram.

    Oktoberfisket blev det inget av. Orsakerna är väl främst att jag haft en del annat att göra, kroppen har inte varit på topp, jobbat mycket och så har det varit riktigt kallt väder. Min kompis Krister har inte fiskat nått alls i höst och när vädret är dåligt är det lättare att fiska tillsammans med någon än att fiska själv. Tanken var att jag och Martin skulle fiska en dag men vi ställde in då vädret var för kasst. Inte kul att sitta på sjön i snålblåst, duggregn och nollgradigt.

    Men lite som vanligt denna tid har stora gäddor ploppat upp som svampar ur marken. Fisket verkar ha varit riktigt bra under en längre tid. Stabilt lufttryck, vattenstånd och väder är nog en förklaring. Sedan så har jag fått rapporter samt det jag sett utifrån mitt fiske i slutet av september, att gäddorna var ovanligt magra. Så då är det logiskt att de måste få en period innan isen lägger sig att äta upp sig innan vintern och den stundande leken fram emot våren. Vattnet var varmt ovanligt länge och när så kalluften kom rasade vattentempen snabbt och då triggade det igång storgäddorna.

    Jag har sett flertalet fina norrbottensgäddor på Instagram där två sticker ut. Bägge överstiger 14 kilo vilket inte hör till vanligheterna här uppe. Sjukt fina fiskar! Känslan är att gäddfisket i Norrbotten mår rätt bra för tillfället.

    Nu går vi mot vinter och då hösten varit ovanligt kall så säger statistiken att det är stor sannolikhet att vintern kommer tidigt. Om det blir så återstår att se. Förhoppningen är att komma ut på nyisarna och fiska lite innan vintern kopplat ett allt för starkt grepp. I januari var jag rätt säker på att jag skulle fixa mitt enda mål, att fiska mer fiskedagar än förra året. Nu när jag tittar snabbt i fiskedagboken ser jag att det kan bli svårt att klara av det. Skulle jag räkna antal fisketimmar så hade det varit kört för i år har jag fiskat många korta pass och få längre. Sen så har antalet pass inte heller varit imponerande. Mer om detta i årskrönikan, men bara inse att man som vanligt vill fiska mer än det blir av.


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 081 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 409 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X