Lac Charmant 2.0 Y-m-d H:i - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lac Charmant 2.0 Y-m-d H:i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lac Charmant 2.0 Y-m-d H:i



    Nu är men hemma igen efter en veckas fiske i södra Frankrike med goda vänner.
    Denna gång åkte jag med Darrell och hans pappa samt Fredrik, jag körde hemifrån torsdag natt för att först hämta upp Fredde i Sjöbo för att senare plocka upp Darrell i Malmö.
    Darrells pappa körde själv ifrån Spanien som vi sedan skulle möta upp vid en liten lokal Pub nere i södra Frankrike.


    Vi körde via Danmark ner till färjan Rödby-Puttgarden och valde sedan att köra så långt som möjligt i Tyskland för att slippa den franska trafiken runt Paris på morgonen och det får jag säga att det lyckades vi bra med. Cirka 1900km senare var vi framme vid Puben vi skulle övernatta på och mötte upp Darrells pappa Andy vilket var riktigt trevligt då vi inte har setts på något år.
    Efter lite god mat och några öl tog vi alla en liten powernap inför kommande vecka.


    Fransk frukost på morgonen innan avfärd vilket inte är min favorit...
    Nutella och marmelad mackor är inte min grej jag gillar mat helt enkelt, så frukosten blev inte långdragen utan vi körde bort till mataffären för att bunkra upp lite mat inför de första dagarna.
    Då jag och Fredde redan bestämt att köra i anslutning till varandra så körde vi maten ihop vilket var grymt då han har samma smak som mig.
    Typ beer och whiskey hela veckan med lite pizza och pasta som tilltugg, en meny helt enkelt precis i min smak!


    Så efter en shoppingrunda så vi klarar de första dygnen kör vi inom den lokala puben för en snabb öl istället för att stå och stampa bakom dom som avslutar sin vecka.
    Sjön vi åkte till är samma sjö som vi var nere vid för 2 år sedan när dom öppna, dock är sjön som jag skrev om i ett tidigare inlägg en äldre sjö som gått under namnet Lac Royale förr i tiden innan nuvarande ägare tog över.


    Sjön ägs och sköts av James och Pam samt Boyd som är "fiskevakt" mycket trevliga och hjälpsamma människor. I början kan man tycka att reglerna är lite överdrivna men man förstår dom då de bara värnar om sina grymt vackra fiskar.
    Beståndet är gammalt och sjön över 200 år gammal och man vet inte alls vad som kommer upp härnäst.


    Det fångas nya individer hela tiden och varje år kommer det upp nya 60 punds fiskar som inte synat mattan, en del utav fiskarna är dessutom väldigt vackra och väldigt olika de "vanliga" franska karparna med stora fjäll samt några fullyscales.
    Då jag fick en fjällis i sjön förra gången jag var här var siktet inställt på en snygg spegel denna gång och vad hände?
    Jo den klev på som första fisk för mig vilket som kommer längre fram i storyn!


    Dag 1 blev ett rätt lugnt dygn och inga fiskar synade mattan, vädret var kanon strax över 20 grader så fisken gick mycket i ytan.
    Då vi hade sjön för oss själva fiskade Darrell och hans pappa på ena sidan och jag och Fredde på andra, det enda jag inte ville var att fiska på samma swim som sist jag besökte sjön.
    Fredde tog swimet jag satt på förra gången vilket också brukar vara den platsen där mest fisk kommer upp och jag tog platsen bredvid där jag gått och stalking fiskat sist.


    Natten till dag 2 blir jag väckt av Fredde som landat en fisk så det var bara på med vadare och förbereda kamera mm då all fisk vägs, fotas och krokas av i vattnet.
    En grann fisk strax över 19 kilo vilket också var hans första franska karp, ingen dålig start och riktigt glad för han skull så vi firade med en whiskey innan vi kröp in i tälten igen.
    Det tog dock inte lång tid innan Fredde kom igen och även denna fisk strax över 19 kilo, killarna på andra sidan höll också på att drilla fisk.
    Så nu börjar man fundera om man valde rätt swim?


    Tredje dagen bestämde jag mig för att göra något åt saken då det varit helt dött framför mig och bestämde att flytta till andra sidan av sjön där det var lite fisk uppe och rullade under nätterna.
    Dock skulle jag köra kvar en sista natt på befintlig plats så jag fiskade den nya spotten under någon timme mitt på dagen för att reka av vart fiske höll sig.
    På natten blir jag väckt av Fredde igen och snabbt upp för att klä på sig men då kläcker han ut att han tappat fisken. VAFAN! inte väckte du mig för en tappad fisk!
    Haha skämt o sido man vart rätt sliten och visst är det skit att tappa fisk men gå min själ inte och väck kollegan xD


    Mina egna spön var tysta under natt och morgon så nu skulle planen i verk det var dags för en flytt!
    Kunde inte valt ett bättre tillfälle att flytta, det regna och det regna så det var inte mycket att göra åt det hela.
    In med säng och annat i Freddes bivvy så inte väskor och sovsäcken skulle bli blöt för att sedan släpa ett blött tält till andra sidan sjön, folk tyckte att jag inte var riktigt klok i huvudet men som vanligt inget att bry sig om det kändes inte rätt att vara kvar.


    Efter omorganiseringen och spöna var ute på den nya platsen blev det ett litet uppehåll i regnet så jag traskade bort till Fredde som nu låg lite närmre efter flytten.
    Jag tror vi hann göra en kopp kaffe tills min reciever gav ifrån sig ett väldans tjut och mina ben sprinta iväg som om jag aldrig gjort något annat.
    Väl framme vid spöt kunde Usain Bolt kroka och känna fast fisk, vilken lycka efter 3 dygn och inte nog med det en vacker spegelkarp som just var drömmen när man lämna Sverige!




    Under natten på den nya platsen lyckades jag även landa en fjällkarp och väl inne i håven kunde både jag och Fredde konstatera att det var en ordentlig fisk. Efter vägning landade vågen på 25,35 kilo vilket resulterade i nytt PB på fjällkarp.
    Just nu stod jag bara och skakade, vad har hänt inom loppet av några timmar?
    Jag kunde inte få in det i mitt huvud att först landa en fisk jag verkligen ville fånga för att sedan dra ett nytt PB, jag stod rätt länge och fundera om jag skulle kasta ut igen eller om jag skulle försöka sova lite.


    Jag la mig i sovsäcken men det enda jag tänkte på var mitt mitten spö som stod uppställt mot tältet och den stora fjällkarpen jag precis landat så det dröjde inte allt för länge innan jag gick ut och kastade om mitt i natten.
    Det drog iväg igen precis när det börjat ljusna igen på samma spö och jag kunde landa en fet spegel strax över 20 kilo.
    Nu var både jag och Fredde riktigt trötta då vi sprungit mellan plasterna och hjälpt varandra med foton och vägning vilket märktes då Fredde inte gick ut från tältet på ett helt dygn förutom när maten var färdig, regnet gjorde sitt med det var inte direkt "sitta ute" väder.




    Pipers på andra sidan hade grymt fiske under dagarna vilket vi inte hade på vår sida så jag traskade över för ett lite längre besök under dagen i uppehållet, samtidigt passade jag på att vila platsen och mäskade på lite innan jag lämnade.
    Darrell hade precis landat ett nytt PB strax över 60lb så jag assisterade lite fotograf till han och efteråt firade vi med en öl så klart.
    Vi hann knappt öppna ölen när hans andra spö drog iväg och även denna en grym spegel strax över 50lb.
    På eftermiddagen samlades vi tillsammans och jag bjöd på hemlagad lasagne från Omnia ugnen vilket uppskattades av de flesta och vi drack några öl innan jag och Fredde drog oss tillbaka till andra sidan sjön.






    De sista dagarna var lite sämre och det kom upp en och annan fisk men totalt sett en riktigt grym vecka då vi tog nya PBn och landade totalt sett 25 karpar där alla var över 40lb förutom 4 st!
    Stort tack till James, Pam och Boyd som driver Lac Charmant samt gänget man åkte med Darrel, Fredrik och Andy.



    Nu är vintern nära här hemma och det ser ut som att minusgraderna kommer nästa vecka så vem vet hur länge man kan jaga dessa skönheter här hemma.
    Skall försöka hinna med lite vinterfiske i dammen här hemma där dom haft hyfsat fiske i år med en del 10+ samt 12+ fiskar, jag återkommer om detta i November!














    Läs mer på bloggen
    Slaaack Liiiines!!!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 086 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 410 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X