360 - Riggen, så gör du den. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

360 - Riggen, så gör du den.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 360 - Riggen, så gör du den.

    Stort tack för din fråga Martin, det gäller en fråga om hur 360-riggen ska göras och vad jag tycker är bäst 360 eller Ronnie-riggen? Båda har sina fördelar, mest används nog Ronnie-riggen, kanske för att den är relativ ny, var 360 har ganska många år på nacken.
    Man kan missa ett napp på Ronnie-riggen, det sker väldigt sällan med 360, då alla komponenter är så rörliga. Vi ska dock veta att ingen rigg är eller kommer att bli 100 procent säker när det gäller att fastna i fiskens mun, men vi gör vårt bästa hela tiden och hela tiden lär karparna sig att komma undan våra riggar.
    En tjockis som inte klurade ut 360-riggen ... eh i tid!
    Båda nämnda riggar gör att din pop-up står nära bottnen och den som står närmast bottnen är 360-riggen, fördel eller nackdel? Jag vet inte!

    Båda riggar kan balanseras så betet sjunker väldigt sakta och ställer sig på gräs eller annat. Jag gillar dem båda och kör just nu mest med Ronnie-riggs, men det kan snabbt ändras.
    360-riggar med baitscrews och till höger ring swivel i size 20.
    Jag använder följande komponenter till mina 360-riggar och det ser du på bilden ovan:
    NGT Curv Shanx i size 4 eller 6. Baitscrews med ring eller Ring swivels i size 20 som sitter på krokskaftet. Ring swivel size 8 och två Widgets på krokskaftet, som håller styr på betet mm. Du ser på bilden hur det ska se ut.

    Det är viktigt att dina två Widgets har rätt placering på kroken, den översta ska sitta så din pop-up står rakt över kroken, då får karpen kroken i munnen varje gång. Den andra Widget ska sitta i samma höjd som krokspetsen, det ger en enorm rörlighet och du slipper eventuellt trassel.
    Lite Shrink tube över kroköglan, ett måste och skonsamt.
    Det har varit en enorm debatt om dessa riggars förmåga att trassla in sig i håvnätet och därigenom kunna skada fisken och det har hänt genom att kroköglan har fastnad i nätmaskarna och den livliga fisken har rivit sönder sin mun, inte bra!

    Detta lösas lätt genom att du klipper till 3 mm Shrink tube i 2,4 mm diameter och sätter över krokens ögla. Du ser på bilden ovan hur ja menar och problemet är löst.

    Heli - riggs med Distans bly för mjuka bottnar.
    Själva riggmaterialet för dessa nämnda riggar är för min del två stycken. Styvt material, som typ Amnesia för mjuka bottnar, längden är mellan 20 - 25 cm och jag använder dem avbildade Zip-leads i vikter 2 -5 oz. Avståndet mellan gummipärlorna på min Heli-rigg bestäms av hur mjuk bottnen är där jag ska fiska.
    Swivel Square eller In-Line Square för hårda bottnar.
    För hårdare bottnar använder jag en lika lång coated braid, som är lite mjukare och jag använder oftast Square Swivel eller Square In-line bly och har antingen ett Leadclip eller lägger Leadcoren på utsidan av In-line blyna. Innan jag kastar ut några av dessa nämnda riggar, så fäster jag en Foamnugget mellan betet och den stora Ring swivvel.
    Från Växjötrakten på 360 riggen.
    Svåra än så är det inte prova 360-riggen och upplev själv effektiviteten, jämför sen det hela med en Ronnie- rigg och sen bestämmer du dig för vad är bäst och kör med det. Lite kring dina beten, en 12 mm pop-up ställer sig sakta och perfekt på dem avbildade riggarna.

    En 14 -16 mm pop-up kanske måste behövas justeras lite och du kan trimma betet lite med en sax eller montera lite Tungstenputty runt knuten vid Ring Swiveln. Styva material och coated braids rätter du enkelt till över lite ånger, det är viktigt att dina riggar är raka och fina. Tack än en gång Martin och hoppas att allt är bra med dig. Skitfiske på er!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 082 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 410 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X