Jag hoppas du gör det! Zig-riggen fungerar bra under hela året, men främst under denna tid var fisken oftast lämnar bottnen och ställer sig där det är varmast. Hittar du bara fisken och djupet dem har ställt sig på, så är det laddat för framgång i ditt fiske.
Vädermässigt är soliga och fina dagar nog bäst, jag skriver nog bäst för dessa små fristående beten har gett fisk under alla dagar och tidspunkter under dygnet, natt som dag. Kanske kan denna genomgång inspirera dig till att prova detta spännande och effektiva sätt att landa några karpar innan isen lägger sig.
Zig-riggen har gjord sitt!
Du använder dina vanliga spö och rullar med larm och allt, det ända du behöver tänka på är att du måste fiska med tighta linor till dina bly. Grunden till detta är att indikationen är lite dålig, oftast bara ett par bleep eller ett litet drop back, så tunga hangers eller andra indikatorer är ett måste.

Jag rekommenderar att du provar olika djup typ 3 olika djup på 3 spö och får du napp på ett bestämt djup, så ändrar du alla spö till samma djup. Ett exempel kan vara att du har 4 meter djupt på platsen, då kan du börja med 1 spö på halva djupet, ett på 2,5 meter och ett på 3 meters djup, du märker snabbt vad som gäller.
En bland många som föll offer för Zig-riggen.
Man kan köpa zigbugs i alla möjliga utformningar och du kan göra dem själv. Färgmässigt kan du bara använda fantasin och prova dig fram. Jag rekommendera svart foam under klara och soliga dagar, samt under natten. Detta på grund av att svart syns bra mot den ljusa himmelen och färger under molniga dagar.

Ett bra tips är att använda en zigbug i färgerna gul och svart, den svarta färgen syns bra om fisken kommer under ziggen och den gula sticker ut mot den mörka bottnen om fisken simmar över betet.
Färgerna rött och orange tillsammans med svart är också effektiva och du bör prova dig fram till vad som fungerar bäst för dagen.
Zig-riggen, använd större bly och se till att blyet kan lossna!
Det är viktigt att ditt bly kan lossna direkt du börjar drilla fisken, dels är det lättare att drilla fisken uppe i vattnet och man vill inte gärna ha ett bly hängande och dingla 3 meter från fisken, det känns konstigt och det kan trassla in sig i spöt mm, inget vi ska uppleva!

När du kastar ut din zig-rigg, så håll koll på riggen under kastet och precis innan riggen landar, så stoppar du linan och riggen rätter ut sig. Låt riggen sjunka mot en spänd lina, det eliminera och trassel och du vet att allt ställer sig rätt.
Olika färgkombinationer.
Storleken på kroken är viktig! släng bort 4:an du använde under sommaren och använd storlek 8 eller 10 för detta fiske.Bly för detta fiske bör helst vara runt 4 oz som verkligen naglar fast fisken och se till att din tafs är så rak som möjligt mellan bly och bete.

Tafsmaterialet för zigfiske kan vara fluorocarbon eller mono, det finns speciella linor för ytfiske och dem är också bra. 8, 10 och 12 lb brottstyrka är vad jag rekommenderar dig att använda. Fiskar du med trimmade pop-ups, så använder du en så kort hair-rigg du kan åstadkomma, betet skall sitta tight mot krokens skaft.
Små trimmade pop-ups är bra zigbaits.
Beten för detta fiske kan vara allt från en liten foambit, en bit kork eller rent av en pop-up boilie i lagom storlek. Små flytande välsynliga beten är ett måste och du kan om du vill använda doftämnen för extra attraktion.

Vilken doft du använder betyder inte så mycket, när väl karpen är framme vid ditt bete är vi nere på 50/50, ska den ta eller inte. Men för all del testa olika dofter på dina riggar, du kanske hittar något som är outstanding för ditt vatten?
NGT´s smidiga Rig bin för Zig och Chod - riggar.
Jag fick hem denna eminenta ask för just dessa riggar som har olika längder, den kommer från Karpfiskebutiken och innehåller 11 EVA-Winders och det gör det enkelt att ha med sig olika längder med olika beten.

Skriv på längd m och det är klart. Dessa winders är även perfekta att bevara sina Chod-riggar och Withy pool - riggar på och dem håller formen och ligger skyddade. Det finns massor av denna typ, men jag tycker den är bra och det till ett bra pris.
Enkelt och överskådligt, märk med längd mm.
Man kommer ganska långt med 11 riggar och det tar inte många minuter att göra en rigg om så behövs, priset för denna box tror jag var 69 kronor och det är den verkligen värd. Man kommer snabbt i gång med fisket, bara att lossna riggen och sträcka den, även bra för dina tafsar för dina Surfacecontrollers mm.
They come in all shapes and sizes .. On the Zig.
Det var lite kring zig-riggen, det finns mycket mera att säga, men vi stannar här för denna gång. Jag hoppas du provar detta roliga fiske och får uppleva effektiviteten. Det har hänt mig flera gånger att man har fått två napp samtidigt, oftast när man har hittat rätt djup, Lycka till!

Det var allt för denna gång, nästa gång tittar vi lite på ett liten 50 inch Brolly, som är supersnabbt att sätta upp, väger lite och ger bra skydd. Tills dess önskar jag alla skitfiske!


Läs mer på bloggen