Det får väl bli ett pass till på platsen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det får väl bli ett pass till på platsen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Det får väl bli ett pass till på platsen!

    Jakten på den gädda som kom undan efter att ha nypt i mitt Tailbait fortsatte dagen efter och nu serverade jag Sardiner för den i hopp om att den skulle vara på plats och vara hungrig. Så här gick det.
    Strax efter gryningen, en tidig kall morgon.
    Jag vet inte om denna plats är en ståndplats eller om det bara är ett område som denna gädda besöker i sin jakt på föda. Troligen inte en ståndplats, men väl värd en plats att prova och ja kom tidigt denna kalla morgon.

    Under natten mellan mina fiskepass hade det kommit lite snö och flera minusgrader och jag förstod att fisket inte skulle bli så enkelt. Lite varmt kaffe och snart var mina två spö klara för att läggas ut.
    Laying on metoden.
    Två lätta 8 grams flöten med 10 gram bly skulle hålla betesfiskarna på plats. Flötena väl synliga så dem syntes bra på det korta avståndet jag fiskad på.

    Inga larm, bara ställa in flötena, så dem stod lodrätt, frikopplade baitrunners och sen vaka över mina flöten. Så skulle fisket bli och jag skulle lätt kunna byta plats.
    Snart skulle första gäddan ta mitt bete.
    Inget hände fram till nio och jag förstod att det skulle bli knepigt denna dag eller så var hon här och körde ut allt från platsen? Det var först vid 10-tiden första indikationen kom och nappet var otroligt försiktigt ... Det var alla denna dag kan jag säga, inga flöten som drogs ner eller några längre sträckor.
    Sardin med Laxolja är en bra kombination om fisket går trögt.
    Jag hade flera fiskar under dagen som tog mina beten och sen släppte dem igen, av 7 kontakter landades 4 gäddor med denna kombination av Sardin med lite Laxojla.
    2-3 ml Laxolja räcker gott och väl.
    Laxolja är väldigt effektivt och även ganska drygt, allt du behöver är 2-3 ml per betesfisk och det ökar dina chanser vart du än provar detta. Denna flaska kan du köpa i dem flesta matvaruhus och priset är 89 kronor för 300 ml och den räcker till många beten.
    Första snipan, liten och välkommen.
    Alla nappen denna dag var pilliga och dem gick runt med betet länge, en del släppte och en del fick man kroka på, då jag inte vill ha någon risk för att någon svalde.

    Första fisken visade sig vid 10.10 och då började nog lite av en huggperiod, lite mera aktion på platsen. Lite sent på dagen, men den kalla natten kanske gjorde sitt till detta?
    Andra snipan, jag använder en del av Korum Fast Mat för gäddfiske.
    15 minuter senare efter att jag hade satt tillbaka första, så kom nästa, betet var en halv Sardin som jag hade penslad Laxolja på och jag förstod nu att om denna size på gädda är på platsen, så är högst troligen inte den stora här, men jag ville inte flytta mig i fall nu att ...
    Tredje snipan.
    Efter ytterligare 20 minuter kom tredje fisken, lite tjockare och den hade väl tagit för sig bland fiskbitarna jag lade ut i mörkret denna morgon.

    Jag mäskade bara runt ena flötet, mest för att se hur skillnaden skulle bli. Kallt väder kan störa fiskens sug efter föda lite tror jag, definitivt vet jag att dem blir försiktigare!
    Fjärde snipan.
    Efter tredje gäddan blev det lite stiltje i fisket, något napp, var gäddan bara plockade på betet och sen släppte det. Lite kaffe och väntan och tanken kom fram att kanske hade hon kommit hit och därför detta lugn?

    Så när mitt ena flöte lade sig på ytan och drogs in mot mig, för att sedan dras ut mot ena vassruggen, så tänkte jag: Tänk om .... Det var inte Donnan jag var efter, utan en fisk på kanske 3 kilo och den skulle bli dagens sista.
    Iron Claw trekroken, en super fin trekrok.
    Jag har den senast tiden fiskat med Iron Claw´s trekrokar och jag är mäkta imponerad över dessa krokars styrka och framför allt skärpan. Riktigt fina är dem och jag gillar över det fina priset på 39 kronor.

    Skärpan ska kännas och likaså styrkan, det är grymma krokar! Trekrokar brukar få stryk under gäddfiske och spetsarna blir oftast väldigt slöa av gäddornas hårda och beniga käftar, dessa krokar klara detta galant och jag tror att dem har en speciell härdning?
    Monterad med Knotless Knot.
    Jag knyter alla mina tackel med Drennan vajer, antingen den vanliga bruna eller som här den gröna och du kan enkelt göra en figure 8 knut som avslutning. enkelt och smidigt, samt superstarkt. Klicka på bilden för större bild och då ser du hur jag knyter fast krokarna.

    Jag hade en fin kall dag, det blev aldrig några plusgrader under dagen och jag hade roligt. Den stora höll sig borta, det gör inget! Jag är ledig när detta skrivs och jag ska bara göra en termos med kaffe så sticker jag ner igen och kanske, kanske vill hon leka i dag? Det får väl bli ett pass till på platsen. Vi får se vad som händer då och som vanligt önskar jag er skitfiske!

    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 173 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 772 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X