Garmin Livescope LVS12 rigget for isfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin Livescope LVS12 rigget for isfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Garmin Livescope LVS12 rigget for isfiske

    Siden jeg har fått låne en Garmin Gpsmap 8410xsv med Livescope frem til mai 2020, måtte dette nødvendigvis også rigges opp for isfiske.
    Garmin Gpsmap 8410xsv rigget portabelt.
    Du kan lese mer om selve utstyret i DENNE artikkelen. Kort oppsumert er dette Garmins råeste MFD (multifunksjonsenhet) kombinert med den enkleste utgaven av LiveScope (LVS12). Artikkelen om kassen jeg monterer på finner du HER, med gjennomgang av alle elektriske morsomheter, batteri etc. I denne artikkelen fokuserer jeg på selve stativet for Livescopegiveren.

    LVS12 er som nevnt den enkleste av de to variantene Garmin har for Livescope, og er per nå kompatibel med nevnte Gpsmap serie (84xx) og Echomap Ultra (10x og 12x). Forskjellen kontra storebror LVS32 er at denne plugges rett i enheten uten modul mellom, den har vesentlig lavere pris (6.400 kontra 23.000) men er også en merkbart enklere ekkoloddgiver. LVS12 har en total konevinkel på 20X30 grader mens LVS32 har en total konevinkel på 20X135 grader. For spinnfiske er det utvilsomt LVS32 jeg vil anbefale, mens LVS12 har sitt bruksområde mer for vertikalfiske der den mindre konen ikke blir like begrensende. Isfiske er nettopp vertikalfiske, så jeg gledet meg som en guttunge på julaften til å teste LVS12 på isen. Men da måtte jeg ha en løsning for å holde giveren stabilt gjennom et hull i isen.

    Garmin har et ferdig stativ for dette, så for de som ikke liker å lage ting selv finnes det et alternativ:
    Garmin 010-12676-10
    Men siden jeg liker å lage ting selv, rotet jeg litt rundt i boden i steden.
    Utgangspunktet.
    Til høyre i bildet over ligger stativet jeg bruker i min egen båt. Z-Baitstaivet er dønn stabilt, du kan lese mer om det HER. Det er bygget for å tåle belastningen det er å kjøre rundt i båt med stativet i vannet. Som en konsekvens av det er det også ganske tungt, så selv om jeg kunne montert dette stativet på isfiskekassen min ville jeg ha en lettere variant. Aluminiumsrørene på bildet er rester av rør jeg har kjøpt på SeaSea, der finnes også T-stykket mens RAM-delene blant annet er kjøpt på Clas Ohlson.

    Får å være sikker på at festet ikke kan forsvinne ned i hullet i isen ved et uhell, kan man monterte ett T-stykke og et rør på toppen. Jeg droppet dette siden mitt RAM-feste (foreløpig) er fast på aluminiumsrøret, men bruker man for eksempel CLAW-varianten kan det sikkert være lurt å ha noe øverst på røret som sikrer det fra å skli ned i hullet, selv om kabelen fra ekkoloddgiveren til ekkoloddet vil hindre at ting synker. Faller røret langt nok ned til å sette seg på tvers under isen, kan det bli en kjølig fornøyelse å få det opp igjen.

    Det vanlige festet til LVS12 er for stort for 25mm rør, så det må fores ut. En stund vurderte jeg å ofre en sykkelslange, men siden giveren ikke skal stå på stativet mer enn en vinter gikk jeg for den enkle løsningen, elektrikertape.
    Røret må fores opp.
    Med festet på plass er det greit å nevne at festet også er noe vinklet. Dette er fordi Garmin regner med at giveren vil monteres på stammen til en frontmontert elmotor, og vinkelen hindrer at giverens signal treffer selve elmotoren. For oss som bruker det på en vanlig stang, uansett om det er i båten eller på isen, har Garmin et feste med 0 graders vinkel, men det hadde jeg ikke tid til å vente på med minusgrader og godt vær utenfor døren.

    For å feste røret til kassen bruker jeg RAM i B-størrelse, men før vi ser på det kan det være greit med en liten påminnelse om hva disse størrelsene er:
    RAM-størrelser (foto, rammounts.com)
    B-størrelsen bruker jeg ellers bare til mobiltelefon og actionkamera, fordi det meste annet blir vinglete eller siger med denne størrelsen. Men siden røret er i aluminium og bruken her er stillesittende, ikke i en båt som spretter rundt, fungerer B-størrelsen fint.
    B-kule og arm.
    Med rail-feste på aluminiumsrøret.

    Aluminium tåler ikke press, så bruk medfølgende plastdel.
    Kabelen til LVS12-giveren er lang, 3,6 meter (12 fot). Hvorfor Garmin har valgt en så lang kabel kan man spørre seg om, men det er sannsynligvis for å gi deg muligheten til å aktermontere giveren. For min bruk, front eller midtmontering på en båt og isfiske, er kabelen alt for lang. (Giveren er heller ikke tilgjengelig med kortere kabel.) Da må det overskytende kveiles, og da kan det passe å minne om hvordan en giverkabel skal kveiles. Du skal ikke kveile i den tradisjonelle rundingen, men i et åttetall:
    Kveile som åttetall.
    Poenget er å minimerer forstyrrelser ved å sørge for at du ikke skaper et magnetfelt. Et par strips sikrer det hele.

    Testmonteringen i stua gikk fint:

    Klar til bruk.
    Så da var alt klart for første testtur. Vinteren i Osloområdet har så langt vært rimelig ustabil, men jeg tok med barna til Ulsrudtjern som både er enkelt å komme til og er smekk fult av tusenbrødreabbor. Denne riggen er langt i fra ideell under mobilt fiske etter tusenbrødre, til det er den for stor og tung, men poenget var å teste oppsettet.

    Riggen i sitt rette element - ute på isen.
    Under følger noen filmer fra ActiveCaptain-appen hvor jeg speiler Gpsmappen til min mobil. Det du ser er myschaen min med en bitteliten rekebit på, og diverse små abbor. Myschaen ser du liggende på håndtaket på stikka på bildet her, sammen med en av filmstjernene:

    Tusenbrødreabbor og myscha - dagens filmstjerner.
    Det er med andre ord rimelig smått det som skulle filmes. Dog hadde LVS12 ingen problemer med å spore myschaen min på de dybdene jag testet på denne gangen. Vi begynner frisk og freidig med det eneste av dagens tre hugg jeg klarte å feste til film:


    Neste viser en gruppe abbor som studerer myschaen min:


    Siste viser to abbor som kommer inn i konen:


    Som du ser av filmene fungerer LV12 fint til isfiske, og det er uproblematisk å se både den lille myschaen og tusenbrødrene. Utover i vinter kommer utstyret til å være med også på dypere vann, og forhåpentligvis større fisk.

    Testturen ble med andre ord vellykket, men en ting ble modifisert etterpå, lengden på aluminiumsrøret. Jeg har både flyttet RAM-festet så ikke giveren stikker så langt ned, justert litt på vinkelen på giveren, og kappet røret endel.
    Kortet ned.
    Så får vi se om det blir siste modifisering eller ei. Å prøve seg frem er i mine øyne halve morroa ved å lage ting selv.

    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 151 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 721 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 227 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X