Prosjekt Ibiza 20 Sport del 2 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prosjekt Ibiza 20 Sport del 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Prosjekt Ibiza 20 Sport del 2


    Det er gått noen måneder siden forrige innlegg i denne føljetongen, kanskje ikke så unaturlig nå i vinterhalvåret. Planen denne vinteren var i utgangspunktet å ha båten på henger på parkeringsplassen hjemme, men da vi kom litt ut i november så var allerede båt- og fiskeabstinensene så kraftige at jeg så meg nødt til å leie vinterplass i Horten Gjestehavn igjen.
    Nok er nok av vinteropplag, på tide å få båten på vannet igjen.
    Dette er andre året jeg har båten i vinterhavn der nede og jeg må få lov å si at de er veldig proffe ift. driften av denne gjestehavna og også selve oppfølgingen av vintergjestene er prima.
    Da var vi her igjen...
    Fiskemessig så opplever jeg ikke akkurat dette området som noen ekstrem opptur men så skal det også sies at jeg fortsatt ikke er spesielt godt kjent og mange av blanketurene jeg har hatt så langt har vært rene rekognoseringsturer. Mer om dette senere, la oss komme tilbake til båten.

    Ibizaen fortøyd i en litt for bred båtplass.
    Motorguiden og baugspydmontasjen har fått prøvd seg i grov sjø et par ganger, og som en leser kommenterte til meg, det er store vridningskrefter i spill når man snakker 36v og 72 tommer skaft. Dette førte raskt til at selve festet til baugspydet begynte å få slark, samt at festet til skråstaget begynte å "vandre". Slarken i selve festet skyldtes heldigvis bare at festeskruen hadde begynt å skru seg selv ut så jeg demonterte festet, smørte skruen med Loctite og skrudde alt sammen igjen. Foreløpig fiks for skråstaget foran ble å påføre tape på begge sider av festet slik at det ikke vandrer fra side til side. Permanent løsning for dette blir en skrue gjennom festet samt en låseskrue for å stoppe slark i selve skjøten i skråstaget. Utover dette har løsningen fungert upåklagelig.
    Den originale plastpropellen av typen "3 blads Machete" er byttet ut til fordel for en alupropell. Da jeg hadde den forrige 24v versjonen av Motorguide Xi5 gikk jeg fra 2-blads propell til nettopp 3-blads Machete og opplevde store forbedringer både på hastighet og strømforbruk. Om forskjellen på plast og alu utgjør like mye tviler jeg på, men at det vil utgjøre en viss forskjell tror jeg nok.
    3-blads Machete i aluversjon.
    En ting å være obs på dog, og dette gjelder både plast og alupropellene til Motorguide, selve anoden som skal stå mellom propellen og låsemutteren har et hull som er betraktelig større enn selve akslingen. Dersom du ikke er obs på dette er det lett å stramme låsemutteren mens anoden ikke er sentrisk på akslingen, noe som igjen kan føre til vibrasjoner i propellen. Det kan også legges til at det ikke er helt lett å få anoden helt sentrisk. I det hele tatt merkelig at Motorguide ikke har fikset dette, jeg hadde samme utfordning med forrige MG også.
    Siden siste innlegg har jeg fått lov å komme inn i varmen som ambassadør hos Simrad, og rett før jul hentet jeg en Simrad NSS12 Evo3 enhet som jeg erstatter den gamle NSS9 Evo2 enheten min med. Simrad Evo3 har innebygget wifi så det ga meg også mulighet til å demontere Gofree Wifi-1 modulen jeg har brukt sammen med Evo2-enheten min.
    "Julegave" til båten, Simrad NSS12 Evo3.
    Ferdig montert, betydelig større skjerm en den gamle 9-tommeren.
    Med ny maskin på dashbordet la jeg den gamle 9'ern ut på finn.no, men det tok ikke så lang tid før jeg tok annonsa ned igjen. Det kommer til å bli en del spinnfiske og havfiske i år så jeg bestemte meg for heller beholde den og montere den opp foran i baugen. Det er uten tvil en stor fordel å ha en ekstra skjerm her. Selve jobben ble gjort en formiddag i Horten havn og resultatet ble ganske bra. Jeg førte tre kabler frem til skjermen, strøm, ethernet og NMEA2000. NMEA2000 for å kunne bruke data fra Precision 9 kompasset for å kunne se korrekt "heading" på kartet selv når båten ligger stille. Precision 9 kompasset flyttet jeg også frem fra akterbrønnen til babord side i baugen for å unngå støyen fra motoren akter. Skjermen er plassert på et RAM-feste. Jeg hadde bare C-kule tilgjengelig, samme som jeg brukte i Karnicen, men dette skal byttes til D-kule etterhvert.
    Ferdig montert NSS9 Evo2 i baugen.
    Nå blir det en periode med fisking fremover før jeg setter igang med "oppussingsarbeid" på selve båten når våren kommer. Planen er å gjøre et par stunt på dypet litt lenger ut i fjorden og også fiske litt sjøørret. Jeg har allerede hatt et par turer i vinter, men må si jeg fortsatt sliter med å knekke koden i området rundt Horten. Har likevel ikke lyst å klage, har hatt to blanketurer nå i knallvær, 5-6 plussgrader og sol i januar er ikke dagligdags. Jeg avslutter derfor med en liten filmsnutt fra siste turen, altså uten fisk men fine forhold på vannet og tid til å gjøre seg kjent med og trykke på de nye dingsene i båten.

    Hilsen Atle

    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 168 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 770 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X