Vart tog vintern vägen, vart är vi på väg vädermässigt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart tog vintern vägen, vart är vi på väg vädermässigt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vart tog vintern vägen, vart är vi på väg vädermässigt?

    Jag tänkte skriva lite om hur jag har upplevt vädret under dem snart 40 åren jag har varit svensk i detta vackra landet. Jag ska även skriva lite om hur vädret har påverkat karparnas beteende och hur mitt fiske har ändrats under årens lopp och så tar vi lite tips för vårkarpen också, för det är väl vår eller?
    Våra vintrar blir mildare för varje år.
    Nej, vår är det inte, om man ska följa de vise på SMHI, där finns det regler för när det är vår, temp, dygnstemp mm. Jag har under alla år följd vädret väldigt noggrant och skrivit upp allt jag kunnat och vid varje fiskepass kollat temp och vattentemp, visst något har man väl missat då och då.

    Hur ser detta ut? Jo, det ser inte bra ut alls, mina egna mätningar visar att det på endast 4 decennier har blivit 1,9 grader varmare fördelat över hela denna tidperiod och man undrar vart är vi på väg?

    Har jag rätt i detta? Jag har ingen aning, men tittar man och lyssnar på dem rätta experterna, så är jag inte alls fel ute, då dessa har fått fram siffror mellan 1,8 och 2,1 grader beroende på vem och vilket institut som har gjord mätningarna. Där råder lite skilda meningar, men en sak är alla på det klara med och det är att vi är på väg mot något fruktansvärd, om inte alla stoppar denna växthuseffekt som pågår.

    Vintrarna vi hade på 80-talet är ett minne blott, likaså dessa snömängder! Vem köper skidor till barnen numera, visst några för man ska till Åre och hur länge har Åre snö? Vi kan inte ha ett Vasalopp utan konstsnö o s v. Glaciärer Smälter i snabb takt, världshavet stiger och jag vill inte vara Holländare eller Engelsman om säg 100 år.

    Leta efter vårkarpen där solen ligger på.
    Vi får mildare vintrar utan snö, men med stormar och kraftiga regn, så kommer det att bli i framtiden. Isfria vintrar med 0-10 grader, det påverkar fiskarna och vi kommer inom några år ha Englandsväder med fina temperaturer, hällregn och skulle det bli kallt, så rör det sig om ett väldigt tunt lager is, som tinar upp på några timmar.

    Det låter jo som rena paradiset för mig som karpfiskare, ingen is, bra temperatur, karparna äter mer och kanske till och med hela dygnet runt. Sååå jävla perfa eller hur? Men hur klarar naturen denna omställning? Hur snabbt acklamatiserar fiskarna sig, lek mm? Är det så bra att vi år 2060 kan vinterfiska karp i T-shirt och kortbrallor? Jag öppnar för debatt!
    Karparna gillar lite skydd.
    Nog om vädret! Vår eller inte just nu, men den kommer och jag tänkte ge er lite tips på vägen dit. Sök karpen som är en värmeälskande firre, där solen ligger på. Har du en buske eller liknande var solen ligger på hela dagen, så är du helt rätt.

    Östra sidan av ditt vatten får mest sol under dagen och där ska du börja att leta och du kan redan börja nu. Jag har sett flera karpar, jag har fiskat och jag har tyvärr också tappat fisken! Vi är i januari och fisken har samma beteende, som under aprilmånad och det är på grund av vatten och lufttemperaturen. Normalt sett skulle vi ha haft 20-30 cm is på våra vatten kring Nybro.
    Använd synliga krokbeten.
    Karparnas syn och metabolism är troligen fortfarande nersatt ett tag till, den biten går nog inte efter ljuset eller temperaturer. Ger dem något synligt och gärna en liten pop-up rakt in da face so to speak, det funkar bra. Prova fruktiga beten och boosta dem gärna någon vecka innan du ska använda dem.
    Blanda gärna två sorters boilies.
    Det går bra att mixa lite beten. Jag fick en sådan fråga och grabben hade boilies kvar från hans höstfiske. Använd vad du vet fungerar för dig och blanda gärna ett par sorter. Vad som sker är att karpen snabbt tar det som den känner är bäst och mäska spridd, Fisk som måste röra på sig förbränner energi och den energin samt den energi dem använda tidigare måste fyllas på och det sker genom föda.

    Mäska lite och ofta, gärna varje dag typ morgon och kväll om du har den möjligheten. Annars kan ske du kan mäska med en större mängd varannan dag, glöm inte att sprida ut det lite och dra ihop det den dagen du fiskar.

    Prova även att sprida ut dina riggar lite, jag kör på två sätt, antingen en rigg i kanten av mäsken och en i mitten eller tre riggar ganska tight ihop. Båda har gett bra resultat. Mäska lite efter varje fisk, då du inte vet hur mycket den har ätit och har du en karp på platsen, så finns det med all säkerhet flera som efter en stund kommer tillbaka och det ökar dina fångst.

    Salt är viktigt för karpen nu och framöver.
    Ett annat tips som jag har nämnd tidigare är att du använder saltade beten, karpen behöver salt och andra mineraler under våren och lägg gärna en Spomb eller två med salt över din mäskade plats typ varannan gång du mäskar med exempelvis boilies.
    Doft skadar aldrig.
    Nästa tips om du fiskar med Snowmans, är att du lägger lite sjunkande boilies i en en mindre burk med en doft eller annat tillsats som karparna gillar och över denna momterar du en synlig pop-up.

    Jag har dessa sjunkande beten liggande i doft/tillsatsämne under minst en vecka innan jag ska använda dem och mina pop-ups är boostade till max under en längre tid, allt för att öka dragningskraften just till mitt krokbete.

    Vi ska ej glömma att karparna finns oftare en bit upp i vattnet än nere vid bottnen och här kommer zig-riggen in i bilden och prova gärna med ett spö att kasta runt lite och se vad som händer. Svart foam med lite gul eller orange färg brukar se bra både nerifrån och om fisken simmar över dessa färgade beten.
    Håll koll efter minsta rörelse.
    Dem flesta nappen är runs eller drop backs, alltså som vanligt, men fisken rör sig ibland sakta och det kan vara en fördel att ha koll på spötopparna under fisket gång, det ger dig en tidig indikation på att snart ska något hända.

    Ett annat bra sätt att upptäcka fisk på platsen är att fiska efter så kallade liners. Man fiskar antingen vänstra eller högra spö med en ganska tight lina med ett lite drop till en lätt hangers och du kommer att få bleep om något simmar mot linan.

    Ställ larmet på det känsligaste läget och använd lättaste hangers du kan komma undan med. När du väl vet att det finns fisk, kan du återgå till samma hangers och inställning som på dem andra spöna.

    Normalt sett använder jag oftast Back-leads under mitt fiske, jag har lokaliserad fisken, jag har mäskad och jag vet att dem är där eller kommer och behöver inte fiska efter liners. Allt mitt fiske går ut på att vad dem inte ser eller märker har dem inte ont av.
    Än är våren inte här, men karparna rör på sig.
    Sist men inte minst, se över dina grejer, byt lina, är dina beten tip top, krokarna vassa och har du kompletterad vad du behöver för en ny säsong: Det är inte vår än, men det känns så och om inte annat så kommer våren och då bör allt vara klart.

    Detta kanske gav dig lite tankar och inspiration, jag hoppas det! Nästa gång tittar vi lite på en Chod-link som jag kallar det. Fisk skadas av våra Chodriggar och lite kan vi göra för att eliminera detta. Det blir nästa gång och till dess önska jag er alla skitfiske!

    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 089 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 411 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X