Dimma vs Soliga dagar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dimma vs Soliga dagar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dimma vs Soliga dagar.

    Jag skriver ner väldigt mycket kring mitt fiske, väder och vind mm. En koll på skillnaden mellan dimma och sol, när det gäller fångade gäddor, är som natt och dag! Jag kollade även soliga dagar utan vind mot soliga dagar med vind och soliga dagar med vind ger helt klart bäst resultat.
    Nu är det inte så att vi ska ge upp bara för att det är grått eller dimmigt just den där dagen var vi är fria från allt och kan fiska. Bara ut och prova, vi vet aldrig riktigt i denna trevliga hobby och det gör det hela så otroligt spännande. Och jag tror faktiskt som jag har nämnd tidigare att större gäddor kan ha nytta av mörkt väder i sin jakt på föda.
    Vackert ja, men dimma är inte det bästa för gäddfisket.
    Bra fiskedagar med dimma, dem är lätträknade, sen har vi dagarna, var dimman ligger tungt på morgonen och inget händer. Sen lättar dimman fram på förmiddagen och då plötsligt kan fisket bli bra och ibland riktigt bra. Man kan undrar vad det är som styr fisken?
    Klar för landning.
    Senaste tidens fiske har skett under gråmulna dagar och under en del dimmiga mornar och resultaten har varit som vanligt ett fåtal mindre fiskar ... Jo, någon större sak bommade jag i mothugget, men det är allt.

    Mina erfarenheter är inte från några år tillbaka eller från ett par vatten. Nej, det rör sig om typ 20 års väderkoll och upp emot 20 talet vatten.

    Man kan åka till ett vatten var det dräller med gädda och man får kanske 15-20 stycken en solig dag. Sen kommer man i dimma och du skrapar kanske ihop tre fiskar på 8 timmar, men ge inte upp!
    Bra väder denna morgon och det skulle visa sig en timme senare.
    Nej, sol ska det vara och en frisk vind och det får gärna vara västlig, då brukar det bli bra och chanserna ökar markant. Som på bilden ovan, solen steg denna morgon och vinden låg rätt in i den avsmalnande viken och gäddorna fick doften av Makrillarna rak i nyllet, då gäddorna oftast står vända med huvudet mot vindriktningen.

    Det skulle bli 5 fiskar, 3 mindre och 2 över 6 kilo denna dag och dem kommer jag till lite senare. Sen har vi huggperioderna som ska passa in och dem kan infalla just under mörka eller dimmiga dagar, så helt lost är vi inte i vår jakt.

    Och så har vi dem berömda orden Slump och tur! Visst kan du under en dimmig dag kasta ut en betesfisk eller ett Jerkbait framför nosen på en gädda och den tar ditt bete och gör dig lycklig. Slump eller tur? Jo mera man fiskar, jo mera slump eller tur får man .... Är det inte så?
    Fin morgon, men mera vind tack!
    Dimma ger oftast en vindstilla yta, vissa soliga dagar kan ha en vindstilla yta också. Vinden har en viss betydelse, om det är syresättningen som piggar upp fisken, något är det och helst av allt vill jag ha sol och vind.

    Tittar just nu ut genom fönstret och ser att regnet faller, nere i hallen står allt klart och jag bloggar i avvaktan på ett litet break, så jag kan åka. Får man bara upp något skydd under tiden man tacklar upp spöna, så är det lugnt. Vi får se hur det går eller om jag avvaktar till morgondagen?
    En ständig gäst.
    Den lilla Rödhaken är en ständig gäst, när man kommer till vattnen och man hinner inte ordna grejerna innan den är framme och spanar efter något ätbart. Även den håller sig undan i dimma och likaså många andra fåglar, har ni tänkt på det och varför man knappt ser någon fågel under dimmiga förhållanden?
    Makrillolja till just Makrill.
    Nåväl tillbaka till den blåsiga soliga dagen och viken, spöna ordnades snabbt och ett par hela Makrillar fick var sin mängd Makrillolja för att förstärka det hela. Inget drop, utan bara 3 ml per bete och sedan stack jag några håll i skinnet för att doften snabbt skulle sprida sig.

    En död Mört lades också ut och min väntan med kaffe i hand kunde börja. Jag hann lagom röka en cigg och sen var det dags och en av dagens 3 snipor visade upp sig på mattan. Inget blankpass, men skulle det bli mera?

    Jodå, en stund senare kom nästa snipa, den hittade mörten, under tiden jag satte tillbaka fisken och monterade en ny döing, så kom nästa napp och igen var det en snipa i samma storlek. Dem var så lika i storleken att man kunde tro att det var samma fisk!
    Fin kondition på denna vackra damen.
    Efter dessa tre musketörer blev det lugnt, väldigt lugnt och då kommer frågan fram! Var det över för dagen, ska jag flytta eller är det en större fisk i området? Jag fick för mig det sista, flyttade bara ett spö och stannade kvar.

    Tiden gick och inget visade intresse för mina beten och i ren tristess började jag att Jerka lite mest för att fördriva tiden. Det var dött och jag satte mig för lite kaffe, halva koppen fick jag ner och sen pep det i larmet på närmsta spö och snabbt drog jag ur linan ur linclipset på indikatorn.

    Det gick bra linan drogs ut och när jag kände fisken gav jag mothugg och det blev lite stopp i 3 pundaren. Fisken gick i sidled och kom upp i ytan och skakade sig och jag såg en fin fisk. Den gled ganska enkelt i håven. Krokarna satt ganska ytligt och vågen visade 8 kilo, kanske lite till. Dagen var räddad!
    Fladen Jerk i Papegojfärg eller?
    Jag flyttar ytterliga ett spö, men det blir lugnt överallt och jag provar lite nya Fladen Jerkbait. 50 grams går bra att kasta med, men med 25 grams modellen är det lite värre och vinden drar dem åt vänster.
    Denna föll för betet på förra bilden!
    Jag har en följare, men ser inte riktigt fisken och i nästa kast smäller det till i påken och det är en fin gädda som senare visar sig väga strax över 6 kilo. Det skulle visa sig bli dagens sista fisk och ingen var var mer nöjd än jag.

    Sol, vind, varmt kaffe och 5 gäddor på hugget, vem kan klaga? Inte jag, det kan andra göra. Jag åkte hem vid 14-tiden och jag fick några dagar senare höra att det tre veckor innan togs en 14 kilos gädda i viken och den återutsattes enligt videon.

    Skulle jag ha åkt hem? Ja, det skulle jag, men jag ska ta mig f.. kommer tillbaka igen och det ska ske en solig dag med vind, precis samma väder som när den stora fångades!
    Ni glömmer väl inte denna träff?
    Glöm inte denna träff 7-8 mars i Knislinge. Läs mer om detta evenemang på: www.svenskametetraffen.se Föreläsare bl a min landsman Jens Bursell, god mat, bra priser i baren och bra priser på grejer. Missa inte detta! Skitfiske på er!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 081 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 410 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X