Bästa lina för gädfisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa lina för gädfisket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bästa lina för gädfisket?

    Hej Luis! Kan du ge ett tips på en bra spunnen lina till gäddfiske. Vad föredrar du för lina och vad använder du själv? Tar gärna mot tips om bra nylonlina.
    Den frågan kom från Emil i Flen och det ska jag snabbt svara på denna morgon, var jag ska ut och blötlägga lite Makrillar i sjön. Tack för dina frågor Emil, här kommer mitt svar.
    Sufix Matrix Pro i 0,30 mm är mitt val för gäddfisket.
    Bland marknadens Braid, alltså spunna linor, så använder jag endast två stycken: Power Pro och så denna från Sufix, två super starka och pålitliga linor. Båda kastar bra och priset ligger runt 1-2 kronor per meter.

    Vi tittar på Sufix Matrix Pro, en super lina, rund i formen, flytande, hårt flätad och har en slitstark yta som nog är lite vaxad. Jag använder 0,30 mm som klarar minst 27 kilo eller 60 lb. Den kastar lika smidigt som en nylonlina i 0,25 mm.

    Varför spunnen lina till gäddfisket? Dels styrkan, som gör att om du får bottennapp, så kan du rätta dina krokar. Glöm inte handskar annars skär du sönder händerna! Dels får du bättre nappindikation och du har lättare att kroka fisken.
    Färgen.
    Färgen på Matrix Pro är så kallad Midnight Green, vad det nu är? Jag tycker den är mörk olivgrön. Färgen sitter betydligt längre på denna lina än andra märken.

    Spunnen lina mister sin färg genom användning, men dessa linor bevarar sin styrka i åratal och sen kan man faktiskt vända dem och spara lite pengar.
    Flätningen är tight.
    Flätningen är tight, formen är rund, vilket ger goda kastegenskaper. Linan har ingen töjbarhet och för en ny kan en drillning kännas väldigt annorlunda mot en nylonlina som har en hel del töjbarhet jämte emot en spunnen lina, lite av en upplevelse första gången.

    Matrix Pro finns ner till 0,10 mm för finlirarna vid Put and Take sjön eller Abborrfiskaren, jiggfiske, vertikalfisket mm och vidare upp till tyngre havsfiske i typ 0,35 - 0,60 mm.
    5-turn Grinner knot.
    Två knutar fungerar väldigt bra för dessa lite hala linor, bäst och lättast är en 5-turn Grinner knot som du ser ovan här. Bara följ ritningen, öva till du kan och glöm inte att fukta linan med saliv innan du drar den hårt.
    Palomar knuten.
    Palomar knuten är också väldigt bra, enkel att göra, men lite knepigare att dra ihop så allt ligger rätt. Igen öva och fukta rikligt med saliv innan du drar ihop knuten.

    Bland nylonlinor på marknaden är utbudet enormt! Du ska leta efter lina med lite töjbarhet, hög nötningstålighet och ingen styv lina. Jag använder linor från Gardner Tackle, Berkley och en ny svinstark från Tyska Saenger och i dimensionen (15 lb) 6,8 kilo 0,35 mm.
    I väntan på avgång!
    Det var nog allt jag hade att säga på din fråga, jag hoppas detta kommer till nytta, annars får du höra av dig igen Emil. Nu ska jag dra mot sjön med Makrillarna och se om någon gädda står och väntar på mig. Vi får se och till nästa gång önskar jag er alla skitfiske!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 174 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 772 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 230 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X