Xerup's fiske och funderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Xerup's fiske och funderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Vad är det med vädret... i förmiddags fick jag leverans av en spole från roro till min Shimano Curado BFS... solen sken och det fläktade lite lagom med cirka 1-2 m/s... en god vän kom förbi som inte har något intresse alls för fiske så jag la undan spolen efter en snabb inspektion... vi fikade och pratade en massa och jag sålde en av mina bilar till vännen...

    När så vännen bestämmer sig för att åka sätter jag mig och spolar på dryga 50 meter Stroft Color o färgen Yellow flourescent och knyter på ett beteslås i änden... greppar en liten rapala med sked lika stor som wobblern... den är utan krokar och väger strax under 4 gram och går ut på mitt kastdäck (altanen) och möts av kastvindar i sidled mellan 4-7 m/s!!!!

    VA FAN!

    Kommentera


    • #22
      Såja... vinden la sig på kvällen och jag fick tillfälle att testa lite ordentligt. Mitt fladdriga bete på 4 gram susar iväg så fint genom luften även med max broms... dessvärre får jag lite linresning om jag ändrar bromsen från max till fem eller vad det nu står för siffra om linföraren hamnar ute i ytterkanterna vilket ju då resulterar i kortare kast. Det kanske har med min teknik att göra men jag skyller på det fladdriga betet med den stora skeden...

      Nu när jag var så nöjd med prylarna från roro var jag ju tvungen att beställa lite mer därifrån och ser då att dom absolut rekommenderar flätlina till sina spolar... jaha... suck... bara att beställa mer lina då... och då testar jag den linan dom själva säljer så får vi se vad det är för elände :-)

      Tur att jag har beställt spolar från Ray´s Studio också så jag kan spola på Stroft på en av dom spolarna...

      Fortsättning följer.

      Kommentera


      • #23
        Så... ABU "Doyo" Garcia Pro Max3 BFS med grund och lätt spole... urtvättade originallager återsmorda med glidmedel från använd kondom. Stjärnhjul och vev i kolfiber med knoppar i kork... linan som ligger på spolen är Stroft GTM 0.14 och om jag minns rätt så är det cirka 35 meter påspolat.

        Jag har redan hunnit testa lite men jag har inget spö som laddar lättare än 3,5 gram än... jag borde få hem ett till mitten av nästa vecka.

        Eftersom ingen kommer tro mig ang kastlängder med vikterna det kommer handla om så funderar jag på att skicka spö och rulle till nån annan här som ni kanske har tilltro till :-)
        Senast ändrad av Xerup; 2022-07-22, 11:43.

        Kommentera


        • #24
          Vindstilla men lätt duggregn och jag har nu passat på att testa ovanstående Pro Max lite mer med en liten jigg som tillsammans med beteslås väger strax under två gram... nedre betet i bilden med en mer normal jigg för mig som referens...

          Den här rullen kastar det här lilla betet lika bra som min Shimano Curado BFS med roro x spole och min Daiwa Alphas SV TW 800H med toklätt spole från Ray's Studio. Till de sistnämndas försvar ska tilläggas att jag inte har tvättat ur lagren på samma vis som jag gjort med Pro Max.

          Nu har jag endast testat med ett Shimano Expride 3,5-10g dessutom så med ett bättre anpassat spö kanske curadon och alphan utklassar Pro Max totalt... fast jag är skeptisk. :-)

          Som det ser ut just nu funderar jag på att sälja av med Curadon och den lätta spolen till min Alphas och använda den till vanligt abborrefiske istället eftersom min billiga Pro Max gör jobbet lika bra... ska testas liiiite mer med annat spö först bara.

          Kommentera


          • #25
            Hur känns kvaliteten i veven? Funderar lite på att köpa en till min Max X, fick också tag på en för 459 kr från Skittfiske.

            Kommentera


            • #26
              Veven är över förväntan bra. 4 kullager vilket jag inte såg när jag beställde. Jag kommer nog köpa hem några till.

              Kommentera


              • #27
                Låter bra, får köpa hem en jag också. Får nog bli varianten med platta korkknoppar: https://www.aliexpress.com/item/1005001870201420.html

                Kommentera


                • #28
                  För dom pengarna går det inte att bli missnöjd så länge kvalitén är som på min.

                  Kommentera


                  • #29
                    Då har jag gjort en liten bytesaffär med Classe69 igen och jag är sådär barnsligt nöjd med livet just nu...

                    Jag fick hem en röda ABU Garcia Ambassadeur 5501CS Pro Rocket idag och jag kunde ju inte hålla mig så jag rev isär rullen och tvättade ur högfartsdelen och smorde upp enligt vad jag anser vara med rätt mängd och rätt produkt på respektive ställe. Det fick bli vit SpiderWire Smooth 12 0.33 då det var vad jag hade hemma för stunden.

                    Monterade rullen på ett ABU Garcia Svartzonker 40-140g och greppade en kastdobb som väger 25 gram... på tok för lite för att spöet ska ladda såklart men det var vad jag hade till hands utan krok. Jag hade slagit på alla sex bromsklossarna av gammal vana så jag visste ju att jag kunde ta i för kung och fosterland...

                    Herre gud vilken kastkanon det här var... jag har skickade iväg den där dobben ganska exakt 60 meter med full broms på rullen... det ska bli riktigt intressant att testa på större yta. Om jag stänger av några av bromsarna kommer jag hamna ute i skogen utanför trädgården...

                    Jag var ju lite inne på att börja trimma den här rullen med 19 kullager och allt det där men det behövs verkligen inte... en verklig raket helt enkelt!

                    Kommentera


                    • #30
                      Huga! Någon har lämnat kvar en haspelkombo här... jag tyckte det såg lite kul ut eftersom det är en ABU Garcia Pro Max haspelrulle... jag tänkte att den kanske kunde matcha bra ihop med min Pro Max3 multi... :-)

                      Det satt någon hemsk grå flätlina som färgade av sig på mina fingrar bara jag tog i den så den åkte av illa kvickt.

                      Eftersom jag verkar ha oändliga mängder med Berkley flouroshield i 0.28 bestämde jag mig för att testa att spola på den... i med spolen i en hink med vatten och upp med den på rullen och så på med en tafs i 0.45 fc med beteslås... allt ser bra ut... men allt som glimmar är INTE guld... även om det står Pro Max...

                      På spöet står det 15-45g kastvikt... okej, jag satte på ett kastflöte, typ bombarda. Det väger sådäe lagom 25 gram vilket ju borde vara perfekt till spöets rekommendera kastvikt.

                      FY FAN! Hur bär man sig åt för att kasta med haspel utan att bli av med huden på pekfingret? Till min compoundbåge har jag en releaser... kanske skulle testa med den... :-D

                      Nä, det där med att verkligen kasta långt och rakt med haspel överlåter jag åt proffsen som kan det där... jag får nog använda den här kombon till lätt kastmete inom 25 meter och spara på pekfingret...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
                      11 svar
                      3 166 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                      85 svar
                      5 770 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
                      26 svar
                      2 229 visningar
                      15 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
                      12 svar
                      537 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
                      15 svar
                      1 420 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Kolnej
                      av Kolnej
                       
                      Arbetar...
                      X