Xerup's fiske och funderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Xerup's fiske och funderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Du måste ha kontorsfingrar.. Jag kan stå o kasta 60-100g med 0.23 flät en hel dag med haspel vid gädd eller grundvattensfiske efter torsk..

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
      Du måste ha kontorsfingrar.. Jag kan stå o kasta 60-100g med 0.23 flät en hel dag med haspel vid gädd eller grundvattensfiske efter torsk..
      Nog för att jag jobbar på kontor... men med 6500kvm tomt så blir det inte mycket till kontorsfingrar :-)

      Jag tror jag brister i tekniken helt enkelt... jag får gå en kurs i casting med haspel... jag är ju med i Svenska Castingförbundet så jag ska nog få nån att lära mig...

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

        Nog för att jag jobbar på kontor... men med 6500kvm tomt så blir det inte mycket till kontorsfingrar :-)

        Jag tror jag brister i tekniken helt enkelt... jag får gå en kurs i casting med haspel... jag är ju med i Svenska Castingförbundet så jag ska nog få nån att lära mig...
        Hehe hinner du med o göra annat i trädgården än o testa rullar o spö?

        Jag kastar samma lika som om jag kastar finessriggar för borre.. ( ja jag fiskar borre med haspel)..
        Brukar inte ha linan så långt in på fingret.. Så när jag kastar är inte linan i kontakt med fingret mer än pyttelite.. Bra förklarat va..

        Fan va inläggen hade varit mycke trevligare om man kunde lagt till nån liten smiley..
        Så hade man sluppit låta som en surkodd.

        Kommentera


        • #34
          Jaha, då var sommarens semester slut. Jag tror jag fick ihop fyra fiskepass vilket känns sorgligt lite men jag har hunnit med mycket annat roligt får jag nog ändå påstå. Nu är det ju dessutom bara fem månader kvar till nyår... vilket ju innebär att det snart blir färre knott och myggor... för att inte tala om bromsar och fästingar.

          Jag och polaren lyckades köpa en båt till tillsammans under semestern... den ena har jag inte ens sett under semestern... den sista har jag fiskat ifrån två gånger... lyckades kila fast ankaret mellan två enorma stenar och fick kapa linan... en frontmonterad elsnurra med ankringsfunktion står högt på önskelistan :-)

          Ett och annat spö har tillkommit... några nya rullar att bekanta sig med har det också blivit, både på gott och ont... dyrt blir det men jag låg plus på hobbykontot efter att ha sålt andra hobbyprylar så det jag får klaga över är väl att det blir svårare att få kvalitetstid med en rigg och bli bra med den... mina flugspön hittade jag längst in i hobbyrummet... nästan bortglömda :-(

          En klar fördel med att ha många projekt hemma med hus och trädgård under semestern är ju att man inte hinner åka någonstans... allt är ju ändå bara för dyrt överallt. Om projekten dessutom till 90% består av fysiskt arbete orkar man inte ens ta sig en öl... så idag hände det... jag tog semesterns FÖRSTA och enda öl! En bra sak med fysiskt arbete är även att jag har gått ner 12 jävla kilo!

          Ja, vad säger man... nu skulle det vara skönt med 4 veckor semester igen...

          Skål!

          Kommentera


          • #35
            Jag snubblade över en informativ kanal på Youtube häromdagen när jag letade efter lämpligt förfarande vid test av linors draghållfasthet.

            Analytic Angling heter sidan och nås på den här länken. https://youtube.com/channel/UC_mXiu2Y2NS5WXBpIIjrhIQ

            Jag gillar ju nördigheten i testerna... kolla bara när han testar alla grovlekarna på Berkley Big Game :-) Lite imponerad över den linan faktiskt.

            Kommentera


            • #36
              Jag avyttrar lite prylar...

              Annonser från pada01 på Tradera.com

              Borde sälja mer men det är ju så tråkigt att mecka med annonserna...

              Kommentera


              • #37
                Jaha... Ingår... inatt... typ... dividerade jag lite med Ahven här på forumet och han är en bidragande orsak till att jag åter igen snöat in på rundgavlade rullar från ABU och av modellerna ur 6000-serien. Jag har köpt några som ännu inte har landat men dom bör dyka upp senast torsdag. Tanken med dom här är nu fiske efter lax och öring.

                Lax och öring från land (även om jag nu råkar vara båtburen) brukar ju innebära att man behöver kasta lite längre än normalt så jag började kika runt och med lite hjälp på traven från Ahven konstaterade jag att en kastvikt på max 60 gr skulle kunna passa mig då jag främst kommer kasta med hårdbeten där dom tyngre hamnar runt 40 gr och längden skulle hamna runt 11 fot. Utbudet på spön i det spannet är ju inte jättestort för oss föredrar multi men några hittade jag i alla fall. Jag slog till på ett ABU Garcia - 100 Year Rod 11'0" 16-54g Casting 4-delat som jag tror jag kommer gilla då jag är lite retro själv...

                I samband om spöpratet med Ahven föreslog han att jag skulle kolla med "Korken" på Norrköpings Sportfiske (som för övrigt fyller 72 bast (retro) den andra december... åk dit och gratulera honom och passa på att handla) då han kan ha några spön kvar som har ett par tre år på nacken. Jag tog fick en stund över idag strax innan lunch och besökte då Norrköpings Sportfiske och frågade Korken om han hade nånting gammalt kvar... "Nä, vad ska du med gammalt skit till?" frågade han... hepp... vi pratade lite skit medans jag gick och pillade på prylar... jag tror jag såg 4 gamla ABU Pro Max3 rullar... det finns allt möjligt gammalt där... med våra mått mätt i alla fall. Nåja, jag inser att jag står och håller i ett halvt spö som nästan är lika långt som övriga monterade spön i spöstället... hittar nedre delen och då står det Daiwa CrossFire-X CFX1102MHRB vilket är ett 11 fots spö med kastvikt 15-60gr. Jag fick det väldigt billigt... det roliga var att han gick ut på sitt lager och hämtade ett nytt sånt i spöpåse så nog visste han att han hade gamla spön... jäkla gubbe :-) Jag kan ge mig tusan på att om jag skulle fråga honom om en vänstergängad vingmutter i M7 så skulle han hitta en sån på lagret också...

                Nu till det tråkiga, Korken har bestämt sig för att gå i pension nästa år så för mig känns det som om en epok går i graven... Korken har funnits i mitt liv så länge jag kan minnas och Norrköpings Sportfiske dom senaste dryga 20 (eller om det är 30) åren. Om ni passerar Norrköping tycker jag att ni ska passa på att åka till Korken och handla lite av honom... ta god tid på er att leta så kommer ni hitta det ni inte visste att ni behövde. En bra sak är dock att Korken har bestämt sig för att återuppta fisket efter 20 års uppehåll så jag har goda förhoppningar om att få åka och fiska tillsammans med honom och lyssna på historier från förr... och skapa nya historier till framtiden.


                Kommentera


                • #38
                  Fick en ide på förmiddagen och skred till verket på lunchen...

                  Click image for larger version

Name:	20221110_150551.jpg
Views:	374
Size:	1,00 MB
ID:	2610767Click image for larger version

Name:	20221110_150641.jpg
Views:	378
Size:	850,8 KB
ID:	2610768

                  vem behöver en linspridare i en liten ABU Garcia Max X? :-)

                  Kastlängderna ökar... markant.

                  Kommentera


                  • #39
                    rimligt!
                    oxå smidigt vid t ex trassel samt smidigare under kalla årstider med eventuella halvt isiga grejer etc...

                    lät som ett kanonfynd där med spöet ju!!! nöjd eller???
                    https://www.facebook.com/OKspinners/

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
                      lät som ett kanonfynd där med spöet ju!!! nöjd eller???
                      Mycket nöjd än så länge. Jag har bara testat lite hemma på tomten med fel rulle/lina.

                      Jag ska testa mer ordentligt när jag får lite tid och återkommer i ärendet.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
                      11 svar
                      3 153 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                      85 svar
                      5 726 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
                      26 svar
                      2 227 visningar
                      15 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
                      12 svar
                      537 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
                      15 svar
                      1 420 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Kolnej
                      av Kolnej
                       
                      Arbetar...
                      X