Xerup's fiske och funderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Xerup's fiske och funderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ja Vicke och Spöket både fiskar och flyger väl vet jag sen förr till HÖ, körde 20-30g, 35-40g kan månne vara bättre på Vättern. Hade jag närmre till Vättern skulle jag pröva och absolut med en fluga (spiggimitation t ex) som upphängare om inte bombarda.

    Är den gröna Amban en 6500 med både magnet- och centrifugalbroms? Då kan du nog finjustera och avvakta med haspeln...

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

      Är den gröna Amban en 6500 med både magnet- och centrifugalbroms? Då kan du nog finjustera och avvakta med haspeln...
      Yes, det är en CT Mag så det finns två stift till centrifugalbromsen men jag valde att bara köra med magnetbromsen... dom två bromsklossarna som följer med ligger i en förseglad plastpåse tillsammans med rullolja och ABU's lilla verktyg... ville inte bryta den förseglingen :-) Eventuellt så lägger jag tillbaka rullen i lådan också och bygger en CT på en rulle som inte är i nyskick.

      Mitt testande kommer aldrig ta slut... det är i alla fall vad min bokstavskombination säger... jag lider av SMHI... det stormar i hela huvet mest hela tiden... ;-)



      Kommentera


      • #53
        Lämna påsen orörd och köp de minsta klossar du hittar, ev slipa ned dem och backa med magnetbromsen så kanske 60-70 meters kasten eller mer inte är långt borta...

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Lämna påsen orörd och köp de minsta klossar du hittar, ev slipa ned dem och backa med magnetbromsen så kanske 60-70 meters kasten eller mer inte är långt borta...
          Med 18 grams kastdobb kan jag dra ner magnetbromsen till noll när dobben precis vänder på högsta punkten i kastet så jag tänkte att klossar inte ska behövas men dom kanske gör lite nytta i början så jag kan börja med mindre magnet... en liten nackdel med att kasta förbannat långt är ju det eviga vevandet :-)

          Kommentera


          • #55
            Tja har en Shimano Citica och den plockade jag bort ett par magneter på när jag körde kustfiske för många år sen. Kanske bättre att göra så och låta klossarna hjälpa till på högvarv med lägre magnetverkan på slutet...?

            Långa kast har sina baksidor... :-)

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

              Jag har fått förslag och tips om Wigglers Vicke och den ska nog anskaffas i lite olika vikter passande havsöring och lax2.
              Vicke finns som både 30, 40 och 60gr. Förutom att de kastar som s**an så är de otroligt effektiva fiskfångare dessutom.

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                Jag avyttrar lite prylar...

                Annonser från pada01 på Tradera.com

                Borde sälja mer men det är ju så tråkigt att mecka med annonserna...
                Så, nu har jag lagt ut dom sista lågprofilrullarna på tradera. Jag som sa att jag aldrig skulle sälja av med min Revo3 Beast... men jag säger så mycket.

                Jag lyckades hitta en till grön ABU Garcia Ambassadeur CT Mag C3 med några repor och utan kartong som ska få tjänstgöra till havsöring och laxfisket (om det blir av) samt en del testande av spön, beten och linor. Det är ändå någonting jag ser som lite speciellt med dom här "gamla" rundgavlade multirullarna från Svängsta så nu har jag nästan gjort mig av med alla lågprofilrullar... jag kommer behålla en Max X och en Pro Max3 som jag har lagt ner på tok för mycket pengar i på spolar, vevar, lager och linor så dom två ska jag göra utrymme för i bilen tillsammans med en liten låda med passande beten ifall tillfällen till spontanfiske uppstår utmed kommande färdvägar... jag måste börja åka mer bil :-D

                Kommentera


                • #58




                  Idag var jag förbi en sportfiskebutik på lunchen för att handla nånting som jag bara behövde ha...

                  Då står det ett jerkspö och en rundgavlad pjäs där som fångade min blick...

                  Berkley Lightning (jerk) + Ambassadeur TGC 5001C (som har kostat 2595:- en gång i tiden) som nu var prissänkt till 800:-

                  Jag kände dock inget behov där och då. Tänkte att jag kunde skicka ut en blänkare här ifall någon vill ha en sån rulle... eller kanske spöet... eller båda då :-)

                  https://www.hultinsfiske.se/ (man får ringa... och troligtvis åka dit)

                  Click image for larger version  Name:	1.jpg Views:	0 Size:	186,3 KB ID:	2611897

                  Kommentera


                  • #59
                    Xerup
                    Du borde prova en 80-tals ”lågprofilare”. Jag kör en Ultra Mag 1 till hö original och den kastade jämt med en CC DC 200 samt längre än flera moderna lågprofilare som provats. Du får magnetbroms och nästan CT eftersom linspridaren frikopplas.
                    /h

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                      Xerup
                      Du borde prova en 80-tals ”lågprofilare”. Jag kör en Ultra Mag 1 till hö original och den kastade jämt med en CC DC 200 samt längre än flera moderna lågprofilare som provats. Du får magnetbroms och nästan CT eftersom linspridaren frikopplas.
                      /h
                      Kul förslag!

                      Har du en bild på din rulle?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
                      11 svar
                      3 081 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                      77 svar
                      4 904 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
                      26 svar
                      2 215 visningar
                      15 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
                      12 svar
                      525 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
                      15 svar
                      1 410 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Kolnej
                      av Kolnej
                       
                      Arbetar...
                      X