Xerup's fiske och funderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Xerup's fiske och funderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg



    Idag var jag förbi en sportfiskebutik på lunchen för att handla nånting som jag bara behövde ha...

    Då står det ett jerkspö och en rundgavlad pjäs där som fångade min blick...

    Berkley Lightning (jerk) + Ambassadeur TGC 5001C (som har kostat 2595:- en gång i tiden) som nu var prissänkt till 800:-

    Jag kände dock inget behov där och då. Tänkte att jag kunde skicka ut en blänkare här ifall någon vill ha en sån rulle... eller kanske spöet... eller båda då :-)

    https://www.hultinsfiske.se/ (man får ringa... och troligtvis åka dit)

    Click image for larger version Name:	1.jpg Views:	0 Size:	186,3 KB ID:	2611897
    Bara rullen är ju värd det dubbla, jämfört med dagens ambassadeur beast så har den nästan liknande spec i en inte fullt lika vacker kostym.
    En prisjämförelse mellan dom så förstår man hur mycket man får för pengarna.
    köp köp köp för tusan ;⁠-⁠) är den inte såld innan jul får väl jag offra mig annars :⁠-⁠)

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

      Kul förslag!

      Har du en bild på din rulle?

      Kommentera


      • #63
        Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
        Vackert! Nu bleb jag sugen att testa en sån där klenod.

        Kommentera


        • #64
          Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

          Bara rullen är ju värd det dubbla, jämfört med dagens ambassadeur beast så har den nästan liknande spec i en inte fullt lika vacker kostym.
          En prisjämförelse mellan dom så förstår man hur mycket man får för pengarna.
          köp köp köp för tusan ;⁠-⁠) är den inte såld innan jul får väl jag offra mig annars :⁠-⁠)
          Jag bad Lelle lägga undan den till mig så du slipper offra dig... jag offrade mig åt dig ;-)

          Kommentera


          • #65
            Gott folk... jag vill komma med någonting glädjande så här i mörkret!

            den 21 december... då vänder det och vi går mot ljusare tider :-)

            Vid den här tiden på året har jag helt glömt... eller kanske förlåtit flugor, myggor, knott och fästingar... och jag ser fram mot att få träffa dom små liven igen... med flugsmällan. Men ändå, med ett spö i handen och varmare väder än nu märker jag inte ens av dom och lider inte alls av deras surrande, stickande, bitande, krypande... så länge jag får känna lite spöböj då och då.

            Kommentera


            • #66
              Lördag 26:e november 2022.

              +-0 grader och vindstilla. Klargrå himmel där molnen tappat sitt fäste i luften och hänger endast femtiotalet meter upp i luften. Jag har en stund över så jag greppar ett spö och en liten väska med några beten och styr kosan mot närmsta sjö. Sista femhundra metrarna fram till sjön är inte plogad så jag parkerar bilen och tar mig en promenad ner till sjön. Det finns inte ett fotspår utmed den lilla vägen vilket betyder att ingen har varit här på en vecka sen sista snön kom. Väl nere vid sjön ser jag till min lilla fasa att isen redan ligger på sjön och min förhoppning om att få kasta lite från land avbryts tvärt.

              Skam den som ger sig, jag traskar tillbaka i 20 centimeter djup snö till bilen. Startar bilen och singlar en mental slant i hjärnan... blir det krona så åker jag 30 minuter till en större sjö som sällan fryser innan nyår och om det blir klave så åker jag hem... det visade sig vara krona på båda sidor om det där mentala myntet.

              Väl framme vid sjön kan jag konstatera att två hjältar jag känner till har trailat i båten och gett sig ut på sjön, det ser av spåren ut som om dom varit ute länge och deras bilar är helt igenimmade. Jag går ut på bryggan och konstaterar att vattnet är kristallklart så några förhoppningar om att få fisk från bryggan infinner sig inte. Hela tiden kommer det in små flockar med sjöfågel men avståndet till dom gör att jag inte kan artbedömma dom. Det är sällan man får se så mycket fågel på ett och samma ställe och jag funderar på om det är dom låga molnen som gör att fåglarna väljer att slå sig ner just här, eller om det är för att flertalet av alla andra sjöar helt enkelt är frusna redan.

              Jag tar mitt spö och min lilla väska med mig längst ut på bryggan och redan när jag sätter ihop spöet och häktar på dagens första bete känner jag att mina fingrar börjar bli väldigt kalla. Inget ska få stoppa mig nu... det är aldrig för sent att ge upp... Första kastet för dagen känns sådär fantastiskt perfekt, precis i kanten av vassen långt ut till vänster. Betet är suspending och med torr flätlina går betet bara någon decimeter under ytan. Jag är på helspänn och känner att det kommer hugga precis i vilken stund som helst. Ett varv på veven, vänta... ett varv till... vänta...

              Nu ser jag betet, ett vevjerk och betet drar iväg åt ena sidan... vänta... ett till vevvarv och betet sticker ut åt andra hållet och jag tycker det ser så rätt ut men ändå ingen fisk i första kastet... och inte i andra... och inte i tredje... många kast blir det och jag bestämmer mig för att testa samma märke och samma modell men nu ett sjunkande bete. Dessvärre hjälper inte det heller så nu byter jag till ett tailbete och tror på under.

              Nu ser jag fiskar som är uppe i ytan och det ser ut som om det är vakande fisk. Vakande fisk när det är nollgradigt kan ju inte vara möjligt tänker jag men precis där och då får jag syn på den absolut segaste skräddaren jag någonsin har sett. Det kändes som om jag såg i slow motion när skräddaren flyttade på sig. Rätt vad det var såg jag flera och efter en liten stund kryllade ytan av smådjur och det var verkligen vakande fiskar jag såg... helt fel utrustning för mig för dagen och av någon anledning som jag inte förstår mig på så hade jag plockat ur flugspöet som alltid brukar ligga i bilen tillsammans med en liten flugask... varför? varför!? VARFÖR!!!!

              Jag plockar ihop mina saker och bestämmer mig för att jag faktiskt ska ge upp för dagen. Fiskarna som vakar kanske kan locka till sig någon större madam men nu saknar jag helt känsel i fingrarna och det skulle bara bli en ren plåga att handlanda en fisk. Det blev i alla fall ett par timmars kastande och det är ju helt klart bättre än att inte ens försöka. Till nästa gång ska jag ta med utrustning för alla tänkbara fiskarter...

              Kommentera


              • #67
                I veckan fick jag hem en ABU Garcia TGC 5001C som jag tänkte ha som lite "slit och släng" rulle. Jag visste att ena vevknoppen var kass och att rullen inte är ny... :-) Priset var tillräckligt bra för att jag skulle slå till och när jag öppnade paketet som för övrigt var förnämligt gjort så kom det ut en rulle som var bland de skitigaste jag har sett... bilderna jag hade fått var väl inte dom bästa.

                Nåja, jag provvevade lite och kände att det var någonting som inte alls stämde... att frikoppla och låta enbart spolen och linföraren jobba gick jättebra men att veva gjordes med motstånd. Det lät dock inte illa om rullen någonstans så jag gissade att nållagret bara hade beckat igen... om det lagret är slut brukar det låta illa.

                Isär med rullen i sina beståndsdelar för en tvätt i vatten med diskmedel, rödsprit eller aceton beroende på vad för del det rörde sig om... nållagret såg det ut som om någon hade smort med tjära :-) I dom här rullarna sitter det ett kullager och en bronsbussning i spolarna, märkligt i min värld men någon i Svängsta hade nog en god anledning till det... jag tvättade ur lagret med aceton och det slutade aldrig snurra... det ligger nog och snurrar i en låda här nånstans även idag... jag bestämde mig för att stoppa i bussningar i båda ändarna av spolen eftersom jag inte behöver någon kastkanon och jag ville ha en så tyst och underhållsfri rulle som möjligt.

                Rullens delar smordes upp med fett och olja från ABU Garcia efter vad jag anser vara rätt mängd och sen monterades den ihop. Av dom sex bromsbackarna aktiverade jag fyra och sen fyllde jag spolen med Berkley FlouroShield 0.41mm.

                Nu hade jag en rulle som troligtvis fungerar exakt lika bra som när den kom från fabriken där linan nästan kostade mig mer än rullen... nåja... Nu går veven så lätt och fint som en ska och nållagret rullar så fint som det bara kan. På den här modellen sitter det en backspärrshake från fabrik vilket ju kan kännas lite tryggt när man vet att nållagret har varit igenbeckat tidigare i livet.

                Idag tog jag mig tid att åka iväg och kasta lite med rullen och det är verkligen en fröjd att kasta med monolina och utan några "rasslande" lager... det blir bara ett lätt surrande i kombination med swiiiiiiiicccccccchhhh... när linan lämnar spolen. Jag kan ju dock inte hålla mig och eftersom jag hade en spole med 6-stiftsbricka och två lager så förberedde jag även den men då med flätlina om jag någon gång behöver lite mer lyft i vattnet för betet.

                En bild innan ordentlig rengöring...

                Click image for larger version

Name:	tgc5001.jpg
Views:	265
Size:	1,04 MB
ID:	2612903

                Kommentera


                • #68
                  Vem tusan gnagde sönder vevknoppen? Mus, råtta eller möjligen en millitant veganaktivist som inte kunde hantera sin hunger ???

                  Kommentera


                  • #69
                    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                    Vem tusan gnagde sönder vevknoppen? Mus, råtta eller möjligen en millitant veganaktivist som inte kunde hantera sin hunger ???
                    Det där händer oftast efter att jag har tappat en stor fisk...

                    Kommentera


                    • #70
                      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                      Det där händer oftast efter att jag har tappat en stor fisk...
                      Haha du får ta med ett hundben

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
                      11 svar
                      3 092 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                      77 svar
                      4 904 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
                      26 svar
                      2 215 visningar
                      15 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
                      12 svar
                      525 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
                      15 svar
                      1 411 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Kolnej
                      av Kolnej
                       
                      Arbetar...
                      X