Xerup's fiske och funderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Xerup's fiske och funderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    En fundering som gnagt lite inom mig under ganska lång tid lyder ungefär såhär...

    "Hur många kvalitetsrullar ligger oanvända till ingen nytta för att ägaren av någon anledning inte vill använda rullen"

    Nu tänker jag inte på rullfantomer som samlar på rullar eller har dom i bokhyllan... jag tänker mer på dom här som köpt en multirulle ur premiumsegmentet men inte haft kunskapen som krävs för att ställa in bromsen rätt... eller som inte får till tekniken i kasten. Dom här rullarna som efter ett tredje ordentligt trassel läggs undan till förmån för haspelrullen, eller kanske för ännu en ny och ännu dyrare multirulle i tron att det ska bli bättre.

    Med tanke på hur många nya rullar det säljs i Sverige jämfört med hur få premiumrullar som kommer ut till försäljning på exempelvis blocket eller tradera borde det ligga minst en rulle i varenda förråd här i vårt avlånga land.

    Nu vet ju jag också att lågprofilrullar för över 3000:- blir helt värdelösa så fort det kommer ut en ny modell men då är den ju endast en före detta premiumrulle ;-)

    Nä, det jag är lite fundersam över är dom här rundgavlade från Svängsta som numera blivit lite tidlösa... rullar som med enkla medel bara fungerar med rätt handlag men som ändå ligger och samlar damm eller i värsta fall ligger bortglömda i någon låda.. till ingen som helst nytta.

    Kommentera


    • #72
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg



      Idag var jag förbi en sportfiskebutik på lunchen för att handla nånting som jag bara behövde ha...

      Då står det ett jerkspö och en rundgavlad pjäs där som fångade min blick...

      Berkley Lightning (jerk) + Ambassadeur TGC 5001C (som har kostat 2595:- en gång i tiden) som nu var prissänkt till 800:-

      Jag kände dock inget behov där och då. Tänkte att jag kunde skicka ut en blänkare här ifall någon vill ha en sån rulle... eller kanske spöet... eller båda då :-)

      https://www.hultinsfiske.se/ (man får ringa... och troligtvis åka dit)

      Click image for larger version Name:	1.jpg Views:	0 Size:	186,3 KB ID:	2611897
      helskotta va läcker rulle! Vill ha begär på den. lägger oxå in en intresseanmälan.

      Kommentera


      • #73
        Ursprungligen postat av olivar Visa inlägg

        helskotta va läcker rulle! Vill ha begär på den. lägger oxå in en intresseanmälan.
        Du får väl ringa till Lelle och säga att du ska köpa den i julklapp till mig då ;-) Jag har inte hunnit dit för att betala den än...

        Kommentera


        • #74
          ABU Garcia Mörrum SX1601C-MAG tillsammans med ett kinesspö på 4'7" med kastvikt 1-5 gram ger mig någon form av meditation inomhus under dygnets mörka timmar med korta kast i hallen och vardagsrummet.

          Click image for larger version

Name:	20230202_152354.jpg
Views:	333
Size:	1,24 MB
ID:	2616387

          Jag skulle ju vilja ha en ABU Garcia Ambassadeur 2501c och ett lite kortare spö från Anglo & Company Custom Design men när spöet blir den billiga delen i en sån rigg med spöpris runt 7000:- så får ovan nämnda rigg bli kvar.

          Kommentera


          • #75
            Tror att det är fler än jag som längtar efter våren :-)

            Kommentera


            • #76
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              En fundering som gnagt lite inom mig under ganska lång tid lyder ungefär såhär...

              "Hur många kvalitetsrullar ligger oanvända till ingen nytta för att ägaren av någon anledning inte vill använda rullen"

              Nä, det jag är lite fundersam över är dom här rundgavlade från Svängsta som numera blivit lite tidlösa... rullar som med enkla medel bara fungerar med rätt handlag men som ändå ligger och samlar damm eller i värsta fall ligger bortglömda i någon låda.. till ingen som helst nytta.
              Har funderat på detta sedan tidigt 2000-tal.

              För mig uppenbarade sig gåtan på allvar då en närliggande fiskebutik prånglade ut relativt stora mängder Calcutta TE/TEDC någon gång efter de äntrat marknaden.
              Jag vet att många lokala förmågor köpte dessa svindyra (med dåtidens mått mätt) rullar.
              Sedan den tiden har jag rört mig mycket i fiskekretsar i allmänhet och rullkretsar i synnerhet, ser i princip aldrig Calcuttorna, varken användas eller till salu.

              Ambassadeur då?
              Vi vet alla att dessa rullar med enkla medel har i det närmaste obegränsad livslängd, ja för den som fiskar enbart sötvatten som så fallet här i vätternära norra Småland kan runda Svängsta-rullar leva decennier utan något som helst underhåll.
              Trots det syns inte så många av dem, varken på vattnet eller marknaden.
              Jag tror de ligger och "skräpar" i förråd och garage.
              Då och då hittar man en låda med 5, 10 eller 15 rullar, vilandes sedan åratal...

              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Jag skulle ju vilja ha en ABU Garcia Ambassadeur 2501c och ett lite kortare spö från Anglo & Company Custom Design men när spöet blir den billiga delen i en sån rigg med spöpris runt 7000:- så får ovan nämnda rigg bli kvar.
              Själv föredrar jag Mörrum i 1600-storlek framför tjugofemmorna, det verkar jag vara tämligen ensam om förvisso.
              Har haft ganska många 2500 (och ett par 2501) hemma, fabriksspecifikation samt olika grader av "trim" och har aldrig imponerats men smaken är delad.

              Fräckt spö förresten, udda formgivet rullfäste och grepp.

              Kommentera


              • #77
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg


                Själv föredrar jag Mörrum i 1600-storlek framför tjugofemmorna, det verkar jag vara tämligen ensam om förvisso.
                Har haft ganska många 2500 (och ett par 2501) hemma, fabriksspecifikation samt olika grader av "trim" och har aldrig imponerats men smaken är delad.
                Det är bara utseendet som tilltalar mig på 2501C :-) Jag har aldrig haft förmånen att testa en fulltrimmad. Jag klagar inte på någon av mina mörrum rent funktionellt men utseendet är inte mycket att hurra för

                Kommentera


                • #78
                  Lite drygt ett år senare… jag har pluggat på gamla dar och skaffat mig Fartygsbefäl klass VIII… Så nu kan jag skaffa en skapligt stor fiskebåt :-)

                  Nu ska jag börja fiska lite igen… och vara lite mer störig här för dom som inte gillar mig… pilutta!

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
                  11 svar
                  3 090 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                  77 svar
                  4 904 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Xerup
                  av Xerup
                   
                  Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
                  26 svar
                  2 215 visningar
                  15 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman
                   
                  Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
                  12 svar
                  525 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg Flex
                  av Flex
                   
                  Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
                  15 svar
                  1 411 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Kolnej
                  av Kolnej
                   
                  Arbetar...
                  X