Att vara nybörjare igen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att vara nybörjare igen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Bra fiskeberättelse!
    Det bästa sättet att bli bra på att kasta med precision är övning och åter övning. Antingen under fiske med eller utan krok eller på land, kasta mot buskage, under träd mot ett bestämt mål för att få till det.

    Precision är enklare med multi tycker jag (man kan enkelt bromsa betet) och jag kan det bättre än med haspel men andra kan tycka annat. Själv ska jag börja öva på att skippa, det här imponerar på mig iaf
    https://youtu.be/46EsQ-JnYP4

    Inte så ofta jag behöver kasta med hög precision (eller skippa) eftersom jag ofta fiskar i öppna vatten men från land och längs trånga åar, älvar så är precision mer viktigt som du märkt. Att skippa är nog enklast med ett weedless riggad jigg och en annan fördel med det betet är att det inte heller fastnar i träd lika lätt om du kastar som vanligt.

    Weedless-riggad jigg, finns varianter med bly i fram eller i krokböjen

    Click image for larger version  Name:	owner-beast-twist-lock-weedless-jiggkrok-1-1.jpg Views:	0 Size:	73,7 KB ID:	2624338
    Senast ändrad av anteman; 2023-06-03, 13:37.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Bra fiskeberättelse!
      Det bästa sättet att bli bra på att kasta med precision är övning och åter övning. Antingen under fiske med eller utan krok eller på land, kasta mot buskage, under träd mot ett bestämt mål för att få till det.

      Precision är enklare med multi tycker jag (man kan enkelt bromsa betet) och jag kan det bättre än med haspel men andra kan tycka annat. Själv ska jag börja öva på att skippa, det här imponerar på mig iaf
      Jösses, väldigt imponerande men jag har långt kvar innan jag är där med multirullen...

      Tre "första gången" har hänt sedan förra posten, vi tar dom tre först. Sen i sista delen lite mer om det jag slutade förra inlägget med: jag tänker ge mig på abborre lite mer. Dels för att prova något nytt, men också för att eftersom vattnet blir varmare så har jag förstått att det är bra att göra paus i gäddsäsongen.

      Del 1: Ytbete

      En session i början på juni där jag skulle få abborre tänkte jag.Vattennivårerna har fortsatt vara mer normala igen i ån, men flödena är fortsatt låga. Provade lite olika betestyper i strömmen men inga tecken på liv direkt. Mot slutet så gick jag upp till slussdammen för att prova i det stillastående. Efter lite fruktlöst liggande så tänkte jag prova något jag inte har använt tidigare, en popper. En liten Rapala Skitter Pop hade följt med i varukorgen någon gång så varför inte prova den. Jag körde med det lilla haspelspöet och bara flourocarbon påknuten på flätlinan. Några kast och inget hände, men helt plötsligt så sa det PLASK och något stort var på. Förstod ganska snabbt dock att det här var en gädda, så nu var jag tvungen att vara försiktig igen. Håven var nära nu iaf och gick fint att få in och upp den. Ingen jätte men på småspöt så var det kul ändå och känslan av hugget på ytbete var otroligt! Jag visste direkt att det skulle jag göra igen.

      Click image for larger version  Name:	IMG_5945.jpeg Views:	35 Size:	2,23 MB ID:	2625526

      Del 2: Sista kastet

      Några dagar senare så bestämde jag och polaren att det var dags för första dagen på sjön för året. Efter mat så gav jag, han och hans son oss ut efter lite abborre i en skyddad vik. Vi körde med spinnare först men det var trögt. Efter ett tag bytte jag till en liten wobbler men inget ändrades direkt. Vi började bli sugna på fikat och jag sa "Ett kast till sedan fikar vi." Det var inte långt in i invevningen när något small på så jag hoppades på en fin abborre, men det var en liten 40cm gädda. Inte för att få något på sista kastet är någon stor händelse, men det hjälper ändå lite med pannbenet...

      Del 3: Kontrollerad

      Efter att ha funderat lite igen så tänkte jag ge mig på att ge mig ut längs å-kanten och träna lite på kast bland träd. Tog inte multirullen dock utan lilla haspelspöt igen och några beten jag tänkte att jag kan våga mig på att riskera. Gick ner till vattnet vid ett vanligt fiskeställe och där stod fyra killar och tränade på flugkast. Hälsade och gick vidare till där jag tänkte börja. Efter ett tag kom en av killarna förbi och snackade lite, jag höll bra koll på fisket dock och det tog nog längre än han hade tänkt för mig att se att han hade satt fast en "Fiskekontrollant"-bricka på tröjan. Jag blev lite paff men inga problem då jag hade medlemskortet med mig så han blev nöjd. Det var första gången jag stött på en kontrollant i någon form, säkert till viss del för att jag fiskat mycket i Mälaren innan nu. Bra att se att det görs lite kontroller också iaf då jag stött på folk runt ån som inte verkar bry sig.

      Resten av sessionen klättrade jag fram runt träden och det gick ändå oväntat bra rent kostmässigt. Inga drag borta och kunde ändå känna att precisionskastandet kan jag öva upp mer. Både att kunna få iväg draget med mindre svep på spöet men också att mer få den bågen jag tänkt mig. Innan jag åkte hem dock så tog jag några kast vid det mer öppna fiskestället och i någon slags elak ironi så satte jag såklart betet då och fick inte loss det...

      Del 4: Gäddförbannelsen

      Jag kände att jag har släppt av träningen med multirullen så tänkte att det var dags att återuppta det nu under abborreinriktningen. Så jag åkte ut i skogen igen och började med att kasta lite diverse. Höll mig mest till små grejer för att försöka få något iaf. Efter ett tag så provade jag Tiny Buster Jr (Hot Pike så klart ) och då högg det till! Igen så var det en gädda dock, så blev lite besviken i glädjen över första fisken på multirullen. Det här spöt också har bara fluorocarbon på flätlinan så efter att ha krokat ur och släppt tillbaka den så inspekterade jag den noggrant men hittade inga skador på den. Bytte plats efter och tänkte att nu är det dags för lite popper igen. Några kast in så flyger en gädda upp mot den och jag hinner knappt ens fatta vad som händer innan linan fladdrar i vinden. Den måste ha klippt linan direkt i hugget, jag hann inte göra mothugg eller så. Jag började att besviket knalla mot bilen när jag blickade tillbaka och såg att något guppade i ytan. Det fina med ett flytande bete, det gick att få tag på det med spötoppen och blev gladare igen. Knöt på en titantafs på linan och fiskade vidare, men märkte att poppern inte gick som den ska längre. Tyngden gjorde att den gick lägre och när man rycker så får man inte pop-effekten längre utan mer bara ett dyk. Bytte bete igen och fiskade vidare ett tag men stötte inte på något mer.

      Click image for larger version  Name:	IMG_5961.jpeg Views:	35 Size:	2,20 MB ID:	2625527

      Fortsatt besluten att få fatt på en abborre så blev det snart en tur till. Den här gången lite längre norrut längs ån, vid en sluss igen som (nästan) alltid. Provade runt på lite olika ställen men det var ganska dött, men sedan hittade jag ett litet flödande grunt ställe där det var mycket synlig aktivitet av bytesfisk och lite jakt då och då. Provade först med popper men märkte igen att tyngden av tafsen förstörde gången för mycket. Så tog en grundgående wobbler istället och kastade runt. Det tog ett tag men sedan så högg något tag i den och jag kunde veva in en pigg gädda. Här tror jag att jag märkte av vad värmen gör med dom, trots en snabb och enkel avkrokning så var den helt apatisk. Jag höll den rakt och försökte skaka liv i den men ingen reaktion. Svårt att uppskatta tiden men tog några minuter innan den till sist piggnade till och simmade iväg.

      Efter det så gick jag då till slussdammen istället och tänkte prova vad det fanns där istället. Eftersom det blev ett annat vattendjup så bytte jag bete lite igen. Det finns lite växtlighet i kanterna så provar också lite vassäkra drag. Men det gav inget så det blev när jag har på en Droppen Maxi och kastade i öppet vatten som ett kast går lite snett och in i vassen. När jag drar in så sitter det något skräp på direkt känns det som, men efter att ha vevat en bit så börjar skräpet kämpa emot! En fin liten gädda (!) blev troligen paff när betet plumsade ner och högg på ren reflex. Den här gick bättre att ta hand om dock och den simmade snabbt tillbaka igen.

      Click image for larger version  Name:	IMG_6127.jpeg Views:	36 Size:	1,80 MB ID:	2625525

      Så nu sitter jag här och undrar hur jag ska göra för att bryta den här gädd-förbannelsen. Ska köra på och prova lite fler ställen men vet inte riktigt vad som gör att jag bara får gäddor. Det är ju en väntad bifångst men att jag bara får gädda känns ändå konstigt. Det ska ju finnas rikligt av dom i ån så borde inte vara så här svårt.

      Den andra funderingen är hur jag ska göra med ytbetena och tafs. Just nu känns det som att jag får acceptera risken att den bits av bara, eventuellt gå upp lite i grovlek på fluorocarbonen. Finns det något smartare att göra?
      Senast ändrad av nybörjare-igen; 2023-06-29, 14:45. Anledning: Förtydligade lite...

      Kommentera


      • #23
        Vilken fantastisk läsning hahaha. Känner igen mig lite i det där nu när jag återupptog fiskandet. Får tacka så hjärtligt för att du dela med dig.

        Kommentera


        • #24
          Bara att nöta vidare så kommer borren! Kan vara så att just dina vatten är mer "gäddvatten" eller "gäddställen" än annat och kör mindre, mer typiska "abborrebeten" om möjligt. Kör själv efter bl a borre, om jag fick gädda, säg var tionde fisk eller mer då, så skulle jag ta till en tunn oplastad stål- wolframtafs på 10-15 lb.

          Kommentera


          • #25
            Satsa på 3:e juli!! Då är det fullmåne.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Fiskare Bob Visa inlägg
              Vilken fantastisk läsning hahaha. Känner igen mig lite i det där nu när jag återupptog fiskandet. Får tacka så hjärtligt för att du dela med dig.
              Tack!

              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Bara att nöta vidare så kommer borren! Kan vara så att just dina vatten är mer "gäddvatten" eller "gäddställen" än annat och kör mindre, mer typiska "abborrebeten" om möjligt. Kör själv efter bl a borre, om jag fick gädda, säg var tionde fisk eller mer då, så skulle jag ta till en tunn oplastad stål- wolframtafs på 10-15 lb.
              Jag har köpt på mig lite tunnare tafsar nu, samt lite material för att göra egna (dvs tråd och hylsor, tång har jag redan). Får hoppas jag får till något, det var ju först nu med ytbetena som det blev ett problem.

              Ursprungligen postat av Fiskare Bob Visa inlägg
              Satsa på 3:e juli!! Då är det fullmåne.
              Intressant, men kom tyvärr inte ut då.

              Så sedan förra inlägget så har jakten på abborrar fortsatt. Först så provade jag att byta plats, istället för att ta mig till dammarna så provade jag några gånger vid vanliga sträckor. Det gav inga fiskar upp alls, men tre hugg från gäddor som inte krokades på. Jag såg en abborre dock, en liten följare kom med in efter draget men hugg aldrig.

              Sedan så blev det en tur på Mälaren igen med polaren. På grund av vinden så blev det inte av att komma till några djupare vatten, men i en skyddad del så körde vi lite. På chatter så högg det till men så fort den kom upp till ytan så var det en liten gädda igen bara. Kunde smidigt kroka av den i vattnet bara och det blev sedan mitt enda resultat på den fisketuren.


              Efter det så tänkte jag att det är tusan dags att prova mete istället. Där brukar man ju kunna få lite småabborre iaf så jag kan få bryta förbannelsen. Så jag planerade för en längre dag vid ån, köpte en burk mask och tog också med majs för att fånga lite småmört att ha till gäddmete i framtiden.

              På plats och riggar upp ett bottenmete med mask, kastar även ut lite majs på ett annat ställe för att mäska lite. Är inte van med bottenmete men lägger ut och väntar iaf. Inget händer och när jag efter ett tag tar upp det så är allt bara täckt i bös. Lägger ut igen men händer inget och till sist tröttnar jag och byter till toppknutet med flöte, men vinden gör att det inte riktigt fungerar. Går inte att se vad som händer så jag byter tillbaka till spinnspöet och kastar lite drag ett tag istället. Har små spinnare med mig så provar runt på det ett tag i väntan på att det ska mojna lite. Det ger inget men som jag trodde så avtar vinden lite senare och jag sätter en majsbit på kroken och lägger i igen. På kort tid så drar jag upp två mörtar på det, men störande nog så är de mycket större än vad jag var ute efter. Tycker dom är lite för fina för att bli gäddbete så dom får gå tillbaka eftersom jag tänker att det borde bli lätt att få dom mer i tänkt storlek, nu så ser man småfisk på ytan hela tiden så det ska nog gå.


              Men så blir det inte, efter dom två så är även metet dött där jag mäskade. Provar då att gå runt lite istället men den småfisken som finns verkar helt ointresserad av majs eller småmask. Vid det här laget är det snart dags att åka hem så jag börjar surna till lite, vill inte åka hem efter en så lång dag utan att fått någon roligare fisk. Jag tänker att det har ju varit svalare ganska länge nu, det har regnat en massa och nu på kvällen så är det svalt i luften. Om jag tar och krokar av i vattnet också så kan jag väl kasta lite efter gädda med samvetet i behåll tänker jag. Funderar lite och tänker att så här i skymningen så skulle nog något blank kunna gå hem, så sätter på en krom/blå Daiwa Lazy Jerk 12. Börjar kasta i det lugnare vattnet men går sedan närmare forsen ut från dammen. Klockan har passerat tio så tänker jag att det är nog dags att ge upp och åka hem. Strategin har varit att kasta ut i sidovattnet, sedan ta hem betet genom den strömmen för att presentera det för eventuella fiskar som står i bakvattnet och jagar. Jag tänker att några sista kast ändå precis bredvid dammluckan, brukar inte kasta där för att jag tänker att det kan säkert finnas saker som hör till dammen man kan fastna i där. Och andra kastet när jag vevar in så hinner jag precis tänka att jag fastnade i något skräp när linan plötsligt blir stum. Men den tanken försvinner ganska snabbt när skräpet plötsligt rycker tillbaka.

              Glatt börjar jag veva in men det är bra mycket svårare än det brukar vara. Den kanske är lite bättre än dom vanliga 60cm som jag brukar få här. Men tänker att det mest är nog att jag har dragit in den i strömmen så jag kämpar lika mycket mot vattnet som mot den. Men ju mer jag kämpar desto mer känns det här som något annat, när den vill så tar den bara och drar och slirbromen har inget att säga till om ens. Nu känner jag att det gäller att göra rätt! Behöver jag spänna upp bromsen lite så den inte bara simmar dit den vill och trasslar till allt, eller måste jag låta den löpa lite för att den inte ska kunna snärta linan vid ett ryck. Jag kör på så länge hon inte sticker alltför lågt bestämmer jag mig för. Vet inte hur länge det pågår, det är ju den typen av situation där man tappar tidsuppfattningen rejält. Jag är säker på en sak nu iaf, att detta kommer att vara nytt personbästa. Men här står jag med bara ett spö, en liten håv och en lång peang. Jag hade verkligen inte räknat med stor fisk. Jag hade ju bara tänkt kroka av i vattnet med peangen, men den här blir något helt annat. Nu börjar hon dock bli trött och jag får den nära kanten. Vad tusan gör jag! Tänker inte helt klart men stoppar ner håven i något slags försök, men det är inte ens nära att gå. Men när jag ska lyfta upp håven så sitter den fast i betet! Ännu mer panik! En snabb bild blir det här!


              Nu fattar jag dock hur dumt allt det här är och jag flyttar snabbt över fiskens vikt till ett gälgrepp men vänstern och får loss betet (och därmed håven) med peangen. Normalt sett så är jag försiktig när jag krokar av för jag inte vill skada fisken, men här så är jag rädd att fisken ska skada mig! Som tur är så räcker peangen in att kroka av utan att jag måste stoppa in handen i käften, men det är precis. Men den avkrokad så vill jag jobba snabbt, jag tar upp den med en hand under gällocket och en under magen. Vilket magnifikt djur! Jag har inget att mäta eller väga med, men lite snabbt så måttar jag den mot spöringarna. Det går inte riktigt att få den rak men även lite böjd så når den mellan första och näst sista spöringen. Jag är ensam här så jag kan inte få någon bild när jag håller i den utan att det bli alltför lång tid uppe i luften för den. Bara att släppa i den igen med den där stressbilden som enda dokumentation, och hon simmar långsamt iväg ner i strömmen igen. Jag står nog bara där ett tag och glor, var det här på riktigt?

              Jag tar bara håven och spöet och går tillbaka till där jag har alla grejerna. Tar fram måttbandet och mäter på spöet, men vilken spöring var det nu? Den eller den? Till den första var det 65cm, så den var det inte för såna fiskar har jag fått tidigare. Så nästa då, till den är det 95cm! Väldigt låg precision på mätningen, men det är ändå vad jag kommer att kalla den nu. Nu var det bara att packa ihop och åka hem, med ett stort leende på läpparna!
              Kvällen hjälte var:


              Det är nu ganska precis ett år sedan hela det här började med en liten gädda och nu står jag här med ett personbästa som jag inte trodde jag skulle få på ganska lång tid. Abborren har fortsatt lyckas hålla sig borta men ska ge mig på metet igen tänker jag. Får se när jag uppnår något att kalla PB där. Men just nu ville jag bara skriva av mig för att jag är så nöjd!

              Kommentera


              • #27
                Kul att du är nöjd och att du har fokus på varsam C&R, skitfiske!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
                11 svar
                3 085 visningar
                2 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                77 svar
                4 904 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Xerup
                av Xerup
                 
                Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
                26 svar
                2 215 visningar
                15 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman
                 
                Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
                12 svar
                525 visningar
                2 gillar
                Senaste inlägg Flex
                av Flex
                 
                Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
                15 svar
                1 410 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Kolnej
                av Kolnej
                 
                Arbetar...
                X