Är det någon som vet hur man slipar en isborr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det någon som vet hur man slipar en isborr?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Är det någon som vet hur man slipar en isborr?

    Jag köpte en begagnad isborr av märket Rantanen 90 mm, är det någon som vet hur man slipar en sådan isborr?

  • #2
    Finns en mojäng till det. Annars är det bara att lämna in till
    nån som kan.
    Det viktigaste är att få till rätt vinkel på skären annars är det poänglöst att slipa.

    Här har du en matnyttig tråd:

    https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ning-av-isborr

    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #3
      Man lämnar kronan/skäret till någon som kan det och har maskiner för detta ändamål.

      ingenting att gå på själv, risken är stor att man sabbar den ännu mera.

      Kommentera


      • #4
        Bor i södra Sverige så isfiske har aldrig blivit av, än mindre slipning av isborr. Så ta det jag skriver med en nypa salt.
        Har däremot slipat ett stort antal kedjor till motorsågar, sekatörer, häcksaxar, vanliga saxar, knivar etc.
        Utgår från att skären till borren är av härdat stål. En fil till motorsågs kedjor är tillverkad för att kunna ”bita på” härdat, vilket en vanlig metallfil inte är. Med en dylik tunn rundfil får man ”glida den framåt och i sidled” samtidigt vid slipning, avgörande för ett lyckat resultat är givetvis att hålla rätt vinkel.
        motorsågsfilar är små och smidiga, och därför lätta att ha med sig om det skulle behövas.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
          Bor i södra Sverige så isfiske har aldrig blivit av, än mindre slipning av isborr. Så ta det jag skriver med en nypa salt.
          Har däremot slipat ett stort antal kedjor till motorsågar, sekatörer, häcksaxar, vanliga saxar, knivar etc.
          Utgår från att skären till borren är av härdat stål. En fil till motorsågs kedjor är tillverkad för att kunna ”bita på” härdat, vilket en vanlig metallfil inte är. Med en dylik tunn rundfil får man ”glida den framåt och i sidled” samtidigt vid slipning, avgörande för ett lyckat resultat är givetvis att hålla rätt vinkel.
          motorsågsfilar är små och smidiga, och därför lätta att ha med sig om det skulle behövas.
          Det funkar inte med fil. Hela skäret måste vara spikrakt... minsta lilla skit och det slutar skära i isen direkt.

          Lämna som sagt till någon som har utrustning för det och har koll på vilka vinklar det ska vara.

          Exempelvis: Slipa, Slipning av cirkelknivar papper-, plast-, återvinning-, livsmedels- och textilindustrin i Norrköping & Stockholm | Sliptjänst AB (sliptjanst.se)

          Kommentera


          • #6
            https://www.edgepal.com/slipverktyg/ice-pal-5422799

            Kommentera


            • #7
              Tack så mycket för länken, men den är mycket dyrare än vad isborren är värd

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                Det funkar inte med fil. Hela skäret måste vara spikrakt... minsta lilla skit och det slutar skära i isen direkt.

                Lämna som sagt till någon som har utrustning för det och har koll på vilka vinklar det ska vara.

                Exempelvis: Slipa, Slipning av cirkelknivar papper-, plast-, återvinning-, livsmedels- och textilindustrin i Norrköping & Stockholm | Sliptjänst AB (sliptjanst.se)
                Fick höra liknande argument från frisören när jag erbjöd mig att prova att slipa hans svindyra frisörsaxar. Det slutade med att jag fick med mig en sliten som ”försökskanin”. Givetvis gav jag mig inte på den med fil utan en finkornig brynsten, dock helt på ”frihand”. Även på en sån sax liksom med mkt annat är slipning i rätt vinkel helt avgörande.
                Sen ett drygt år tillbaka idkar jag och frisören nu byteshandel, gratis klippning mot slipning.
                Möjligen är det ngt in i helvete svårt med just skär till isborr, men har man erfarenhet av slipning sen tidigare skulle det kanske kunna vara värt ett försök.

                Kommentera


                • #9
                  Som många sklriver så är det en bra idé att lämna in till någon som har koll på just isborrar. Ett annat alternativ är att använda IcePal så du kan slipa själv -> https://www.edgepal.com/slipverktyg/ice-pal-5422799 . Jag har en sån själv och den fungerar utmärkt. Mojängen, som kanske är den Sir Fish-a-lot menar, gör det mycket enkelt att hela tiden hålla skäret sylvasst.

                  Kommentera


                  • #10
                    De flesta borrar har skär som är utbytbara, troligtvis inte mycket dyrare att köpa nya skär än att lämna bort för slipning.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
                    11 svar
                    3 151 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                    85 svar
                    5 717 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
                    26 svar
                    2 226 visningar
                    15 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
                    12 svar
                    537 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
                    15 svar
                    1 420 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Kolnej
                    av Kolnej
                     
                    Arbetar...
                    X