Ursprungligen postat av efc__
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
En till nybörjare!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Flex Visa inlägg
Den här killen har mycket matnyttigt på på sin blog http://ensamvargensfiske.blogspot.co...torrfoder.html
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggEfc,
rapportera gärna lite kring ditt mete och fångster i denna tråd så håller vi metet levande på forumet:
https://www.fiskesnack.com/forum/fis...dags-att-vakna
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg
Det tänkte jag inte på i köpögonblicket, men nu ser jag att det blev en Daiwa RX 3000 BI. Hittills (efter ett fiskepass) mycket nöjd.
Ja, jag har noterat att det verkar vara mer fart på spinnfiske än på mete här på forumet, men kul att det finns några metare kvar!
Stort tack!
Angående mäskning så gör jag det, men jag har inga proffsprylar. Jag brukar röra ihop lite havregryn, majs och kanske lite socker (fråga mig inte var jag hittat det receptet) och det jag upptäckt är att när jag mäskar disciplinerat, på samma plats, samma tid, i några dagar så kommer det tillslut sutare dit som jag fångat på mellan 1.5-2 meters djup.
Har du något superrecept på mäsk som man kan prova?
Hittills har jag bara flötmetat. Ytan: sarv (majs, räka), mört (majs), abborre (räka, mask), gädda (räka). Mellan/nära botten: sarv, sutare (majs, räka), mört, braxen (mask). Det är inte alltid jag orkar gå och gräva upp mask, så därför blir det ofta minsta motståndets lag med majs och räka.
Ska definitivt testa bottenmete någon gång, och på "att göra" listan tänkte jag även testa att meta gädda med fisk istället för räka för att se om det är mer effektivt (verkar finnas en uppsjö av olika tacklingar att testa). Har känslan av att min gädda var mer slump och att jag råkade kasta så att räkan sjönk precis framför gäddan snarare än att den aktivt letade upp min räka.
// N
Lämna en kommentar:
-
Efc,
rapportera gärna lite kring ditt mete och fångster i denna tråd så håller vi metet levande på forumet:
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggEfc, då har du ju förmäskat vilket kan vara riktigt hett.
Vet inte om du mäskar under tiden du fiskar också. Om du ser bubblor på vattenytan så är sutare/braxen inne på din plats.
Då kan det räcka att bara kasta i 10-20 majskorn lite då och då.
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggJag köper färdiga mäskblandningar och har slutat att röra ihop eget. Men skulle jag få för mig att röra ihop hemma skulle det bli ströbrödsbaserat med majs i samt räkskallar klippta i bitar eller körda i mixer.
Då blir det bättre konsistens så du kan krama bollar som spricker upp på botten (eller på väg dit).
Havre har en tendens att gegga ihop och då blir det klumpar som fisken koncentrerar sig på och det tar längre tid innan fisken hittar ditt krokbete.
Vill du göra ditt mäsk ännu mer lockande kan du ha i några skedar O’boy eller några droppar bittermandel (i det torra mäsket innan du blandar försiktigt med lite vatten åt gången).
Vilken gourmé-mat! Men att testa med ströbröd + annat med lite oboy på toppen är ju lätt fixat! Ska bli intressant när jag får chansen att testa det att se om det blir någon omedelbar skillnad.
Imorgon blir det däremot ett 06:00 pass, så ska bli spännande att se om det blir någon braxen att tala om. I sjön jag är vid just nu är min största 1.7 kg, men oftast landar de på mellan 200g och 600g. Tufft att vakna, men vi får se om det var värt besväret.
// N
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Efc, då har du ju förmäskat vilket kan vara riktigt hett.
Vet inte om du mäskar under tiden du fiskar också. Om du ser bubblor på vattenytan så är sutare/braxen inne på din plats.
Då kan det räcka att bara kasta i 10-20 majskorn lite då och då.
Jag köper färdiga mäskblandningar och har slutat att röra ihop eget. Men skulle jag få för mig att röra ihop hemma skulle det bli ströbrödsbaserat med majs i samt räkskallar klippta i bitar eller körda i mixer.
Då blir det bättre konsistens så du kan krama bollar som spricker upp på botten (eller på väg dit).
Havre har en tendens att gegga ihop och då blir det klumpar som fisken koncentrerar sig på och det tar längre tid innan fisken hittar ditt krokbete.
Vill du göra ditt mäsk ännu mer lockande kan du ha i några skedar O’boy eller några droppar bittermandel (i det torra mäsket innan du blandar försiktigt med lite vatten åt gången).
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggEfc, vad är det för rulle du köpt?
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggEftersom jag är en av få metefantaster som är kvar på Fiskesnack så besvarar jag metefrågan.
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
Om du mäskar kan du ju använda feeder vid bottenmetet vilket ger dig fler hugg. Många av de större fiskarterna håller till vid botten (sutare, braxen och karp). Bottenmeta kan du göra långt ut också, dit du inte når med flöte. Här behöver du någon form av nappindikator. Enklast är ålpingla men det finns andra indikatorer som är bra mycket känsligare.
Flötmete är bäst lämpat på närdistans. Du har fördelen att kunna fiska i mellanvattnet eller precis där du vill med flöte.
De flesta metare fiskar även flötmete vid botten med ibland om du fiskar mört, sarv och abborre kan det vara en bra idé att fiska nära ytan eller i mellanvattnet.
Om du inte mäskar så tycker jag att du ska fundera på att börja med det. Det leder till fler fiskar på kroken och ger dig chansen att få fler stora fiskar också.
Angående mäskning så gör jag det, men jag har inga proffsprylar. Jag brukar röra ihop lite havregryn, majs och kanske lite socker (fråga mig inte var jag hittat det receptet) och det jag upptäckt är att när jag mäskar disciplinerat, på samma plats, samma tid, i några dagar så kommer det tillslut sutare dit som jag fångat på mellan 1.5-2 meters djup.
Har du något superrecept på mäsk som man kan prova?
Hittills har jag bara flötmetat. Ytan: sarv (majs, räka), mört (majs), abborre (räka, mask), gädda (räka). Mellan/nära botten: sarv, sutare (majs, räka), mört, braxen (mask). Det är inte alltid jag orkar gå och gräva upp mask, så därför blir det ofta minsta motståndets lag med majs och räka.
Ska definitivt testa bottenmete någon gång, och på "att göra" listan tänkte jag även testa att meta gädda med fisk istället för räka för att se om det är mer effektivt (verkar finnas en uppsjö av olika tacklingar att testa). Har känslan av att min gädda var mer slump och att jag råkade kasta så att räkan sjönk precis framför gäddan snarare än att den aktivt letade upp min räka.
// N
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Efc, vad är det för rulle du köpt?
Eftersom jag är en av få metefantaster som är kvar på Fiskesnack så besvarar jag metefrågan.
Flötmete och bottenmete är båda metoder som innefattar många olika tackel och tillvägagångssätt.
Om du mäskar kan du ju använda feeder vid bottenmetet vilket ger dig fler hugg. Många av de större fiskarterna håller till vid botten (sutare, braxen och karp). Bottenmeta kan du göra långt ut också, dit du inte når med flöte. Här behöver du någon form av nappindikator. Enklast är ålpingla men det finns andra indikatorer som är bra mycket känsligare.
Flötmete är bäst lämpat på närdistans. Du har fördelen att kunna fiska i mellanvattnet eller precis där du vill med flöte.
De flesta metare fiskar även flötmete vid botten med ibland om du fiskar mört, sarv och abborre kan det vara en bra idé att fiska nära ytan eller i mellanvattnet.
Om du inte mäskar så tycker jag att du ska fundera på att börja med det. Det leder till fler fiskar på kroken och ger dig chansen att få fler stora fiskar också.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg
Ja, vi får väl se om jag gör ett testskott på något dyrare. Har tittat på lite budgetkombinationer kring 500-899 SEK och blir intressant, ifall jag väljer att slå till, att se om det ger mersmak.
// N
Mycket tystare gång och "lenare" känsla så måste säga att jag är nöjd med köpet.
Nu infinner sig såklart frågan, hur mycket tystare och lenare kan det bli med en 60 EUR rulle?
// N
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
|
12 svar
3 790 visningar
3 gillar
|
Senaste inlägg
av Henke E