Mangotsson: Gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mangotsson: Gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mangotsson: Gäddfiske

Den gångna helgen har jag spenderat på en trevlig skogssjö som jag väljer att kalla för lerpölen. Det var skönt att byta mörka lakenätter mot gäddfiske i dagsljus. Dock kunde vädret varit trevligare. Under lördagen var det regn i skurar och under söndagen kom det en hel del snö.
    Erik följde med på helgens fiske och när vi lämnade Nybro vid 3 tiden på morgonen var vi grymt taggade. Max mötte oss i växjö vid 4 tiden för att leverera betesfisk till helgens gäddjakt. Ett stort tack till dig Max för den tidiga leveransen!
    Vid 5.30 var pulkan packad och vi begav oss ut för att hitta en het plats på sjön. Efter en del traskande kors och tvärs kom vi fram till var och hur dagens fiske skulle bedrivas. Strax efter gryningen så bestämde vi oss hastigt och lustigt att byta plats och allt kastades i pulkan och vi tog en snabb promenad tvärs över sjön. Nu hade vi äntligen hittat rätt!
    Då detta var första gången jag ismetade gädda så gick Erik igenom allt snabbt hur detta fiske går till. En snabbkurs i ismete för dummies senare började vi borra våra hål och sätta ut spön. Strax satt vi i stolarna och kurade, vi spanade över isen efter att en vippa skulle signalera fisk. Dagens första timmar gick ganska segt med framåt morgonen fick jag tillslut mitt första fäll som resulterade i mitt livs första ismetade gädda. I mothugget tog det tvärstopp i spöet och fisken fick rullen att ge ifrån sig en hel del lina i en första rusning. En dramatisk fight senare kunde jag lyfta upp en riktigt grann gädda ur hålet. Det var en riktigt lång pjäs på hela 114 centimeter! Vid vägningen fastställdes vikten till 9,364 kilo och madammen fick vara fotomodell för en stund.

Dagen fortsatte med en del fäll, men trots en hel del fixande, joxande och experimenterande lyckades jag inte landa fler gäddor denna dagen. Framåt kvällen begav vi oss hemåt för några timmars sömn innan vi skulle styra bilen mot samma sjö igen morgonen efter, men det är en annan historia…
    Under helgen insåg jag hur mycket jag har missat som totalt har missat detta med ismete. Helt klart en ny favorit för mig! Jag fick även en bra start på fisket och en gädda som jag var grymt nöjd med. Nu är jag riktigt taggad på fler försök efter “storfan” från isen. Så till helgen blir det ytterligare två dagar i jakten på en ismetad best.
    Postat av Fredrik - Fredrik@mangotsson.se

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
998 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
7 008 visningar