Höga halter av kemikalier i jiggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höga halter av kemikalier i jiggar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bobbo
    replied
    Jag skrev en artikel om detta 2015 den ligger under debatt och heter "gifter i våra jiggar".
    Jag undersökte om det fanns intresse att den kunde läggas upp på den siten som jag skev åt då, NEJ fick jag då... det fanns inget intresse i detta och så vidare. Anledningen var att artikeln kunde ifrågasättas av "annonsörer" Satt jag skrev om artikeln och lade upp den här istället dock en mycket snällare artikel.
    Det kändes som att jag gjort bot då jag tidigare varit en stor förespråkare för att gjuta själv och även skrivit artiklar i ämnet. Det som är intressant är att det har varit en jätte debatt om det här i usa för några år sedan, vissa stater var till och med inne på att HELT förbjuda gummi beten då man faktiskt inte vet hur giftigt det här är än idag. Man vet inte helt hur det här påverkar oss människor.

    Det jag insåg var att det var pengar som var det viktiga.. När jag ringde runt och frågade tillverkare om det här så visade det sig att många visste att det mycket riktigt kunde vara miljö farliga ämnen i jiggarna men att det nog inte var så farligt... Så efter en massa rotande i saken så minns jag en kommentar speciellt " - Gummi giftig t!! !? Amen ska man tänka så där så kan man ju inte fiska med bly heller det är ju åckså giftigt..." I och för sig är det sant men saken är den att VI som fiskar vet att Bly är giftigt medans dom som tillverkar jiggar med miljöfarliga ämnen inte direkt berättar för oss att jiggarna KAN innehålla miljöfarliga ämnen. Och om nu någon påstår att det nog inte är så giftigt med dessa plaster så fråga om dom säljer jiggar....

    En del av dom här jiggarna tillverkas i Kina och där tror jag ingen vet vad som stoppas i gummit.

    Att detta har kommit fram i ljuset är det bästa som hänt våra vatten. Bobbo

    https://www.fiskesnack.com/forum/sho...=gifter+jiggar
    Senast ändrad av Bobbo; 2017-11-12, 01:39.

    Lämna en kommentar:


  • Husse0416
    replied
    Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Men varför inte lägga ut en lista på vilka beten/tillverkare den miljömedvetne sportfiskaren bör undvika respektive vilka som är OK att använda? Här och/eller på Sportfiskarnas hemsida.
    Det finns ju många tusentals olika jiggar. Det skulle bli en hiiiiimla lång lista. Och vem ska betala alla dom analyserna och testerna?
    Säkert köper tex Abu in jiggar från olika håll/tillverkare och en jigg kan vara ok medans en annan "Abu" jigg kan innehålla höga mängder ftalater osv. Samma med alla andra märken.
    Så detta ansvaret måste snarast överlämnas helt till säljsidan som måste garantera att deras produkter är ok.
    Orimligt att vi som konsumeter ska behöva hålla koll på detta.
    Dags för en liten miljömärkning på fiskeprylar kanske? "Fina-fisken" märkning liksom!!

    Jag menar att det finns säkert många andra fiskeprylar som under tillverkningsprocessen med kemikalier och färger med mera är skadliga för miljön även om dom utsläppen sker i ursprungslandet.
    Senast ändrad av Husse0416; 2017-11-11, 22:01.

    Lämna en kommentar:


  • lausvik
    replied
    Men varför inte lägga ut en lista på vilka beten/tillverkare den miljömedvetne sportfiskaren bör undvika respektive vilka som är OK att använda? Här och/eller på Sportfiskarnas hemsida.

    Lämna en kommentar:


  • Husse0416
    replied
    Jag tycker vi ska kräva att alla mjukbeten deklareras med typ av gummi och vilka tillsatser som ingår.
    Såklart måste tillverkare/importörer och grossister ta detta till sig och ta ansvar för att det dom säljer inte skadar miljön.
    Som kund/sportfiskare ska man väl kunna lita på att det man köper i en svensk butik är ok att använda helt enkelt!!

    Jag undrar om Sportfiskarna har delgivit detta till dom svenska grossisterna och återförsäljarna och vilket gensvar man i sånfall fått??
    En väldigt viktig fråga för fler o fler använder trots allt gummi!
    (Ja ok vissa tycker visst det funkar med miljövänliga plåt- träbitar och cocktailtilltugg också, hehe! *retas lite*)

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Naturligt agn - mask, småfisk, räka etc - är miljövänligt, effektivt och garanterat biologiskt nedbrytbart (om det nu skulle bli aktuellt). att det inte är någon särskilt bra idé, ur miljösynpunkt, att slänga plast i vattnet visst vi ju redan. Men sportfiskarna borde naturligtvis ta konsekvenserna av sin insikt och sitt engagemang och uppmuntra sina medlemmar att tillsvidare använda naturligt agn istället för de giftiga surrogaten.
    Fast det vore väl en överloppgärning om alternativ finns och om andra konstbeten inte är smutsiga som just gummibeten, t ex plåt, wobbler och spinnare... alternativet till en giftig 6" jigg är ju sällan en mask eller räka...?

    Lämna en kommentar:


  • lausvik
    replied
    Behov av att fiska med mjukplastbeten finns det om man prompt vill fiska med just sådana men det finns mig veterligt ingen art som inte kan fångas med andra beten. Att påstå något annat tyder på okunskap.
    Senast ändrad av lausvik; 2017-11-11, 16:45.

    Lämna en kommentar:


  • Gössermann
    replied
    Och så har vi ett problem till med jiggar: att de släpper från sig mikroplast när tappade jiggar vittrar sönder.

    Lämna en kommentar:


  • Husse0416
    replied
    Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
    Ja, jag tyckte också att den formuleringen var lite konstig. Det är väl knappast så att fisket står och faller med gummibeten?
    Jag tror tanken med Sportfiskarnas kommentar om "okunskap" var att det såklart är viktigt för sportfisket med gummibeten (självklart dock inte på bekostnad av miljön) men då det finns miljösäkra alternativ av mjukgörare så var det viktigt med denna information och att problemet kom fram.
    Jag tror Sportfiskarna reagerade på utredningens fråga om "det verklugen finns ett behov av gummibeten"..... och visst det finns det väl.... men det är ju kanske inte nödvändigt sluta med gummi om vi får fram bra produkter och många inklusive jag själv gillar "gummi". Gummi har ju blivit är en del av den rådande tekniken liksom.
    Därav kommentaren om okunskap.... så tolkade jag det....

    Hmmm vet inte om någon fattade vad jag menade med det jag just skrev?....

    Jag kan noll om kemi i detta avseende men vad är det för mjukgörare man använder i silikonprodukter?
    Senast ändrad av Husse0416; 2017-11-11, 00:44.

    Lämna en kommentar:


  • Luthman
    replied
    Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
    What?
    Är det inte en väldigt relevant fråga givet fynden i analysen? I synnerhet med tanke på hur mycket gummi som går sönder och hamnar på botten.

    Att avfärda det som okunskap luktar inte bara tråkig härskarteknik, det är dessutom en mycket märklig ståndpunkt från en organisation som verkar för ett hållbart fiske.
    Ja, jag tyckte också att den formuleringen var lite konstig. Det är väl knappast så att fisket står och faller med gummibeten?

    Lämna en kommentar:


  • Cyaneus
    replied
    Ursprungligen postat av Sportfiskarna.se Visa inlägg
    I rapporten ställs frågan om det finns ett verkligt behov av att överhuvudtaget använda plastbete vid fiske. En sådan skrivning visar på stor okunskap.
    What?
    Är det inte en väldigt relevant fråga givet fynden i analysen? I synnerhet med tanke på hur mycket gummi som går sönder och hamnar på botten.

    Att avfärda det som okunskap luktar inte bara tråkig härskarteknik, det är dessutom en mycket märklig ståndpunkt från en organisation som verkar för ett hållbart fiske.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X