Höga halter av kemikalier i jiggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höga halter av kemikalier i jiggar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Luthman
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    Jag tror SZ la ut något på sin Instagram här i veckan då han hade fått massa frågor om sitt gummi
    Jag provade kopiera texten men gick inte
    Det han skrev var väl ungefär att när de hade börjat med sin Kinaproduktion så hade de provat med ftalatfri plastisol men fabrikerna hade inte tillräckliga kunskaper för att det skulle bli bra så de fick köra med en blandning av kinaplastisol och den ftalatfria (som de mporterade från tyskland). Men sedan hösten 2016 är alla gummin i Mcrubber-serien gjorda i ftalatfri plastisol, de har dessutom sänkt miljöpåverkan med sina förpackningar med 50% tack vare återvunna material.
    All deras plastisol i betesbyggarkiosken är också ftalatfri.

    Typ så.

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    Jag tror SZ la ut något på sin Instagram här i veckan då han hade fått massa frågor om sitt gummi
    Jag provade kopiera texten men gick inte

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
    Jag anser att det är bättre att gå direkt till leverantören med sina krav. Handlaren har gummin från kanske 10 olika ställen. Då är det svårt att ha bra koll..
    Så tusen kunder ska hellre ringa Darts, Abu, cwc, sz och fråga tusen gånger per leverantör än att handlaren ringer en gång per leverantör och sen förmedlar svaret till de tusen? Tjena.
    Senast ändrad av anteman; 2017-11-16, 22:03.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Precis, vi kan tyvärr inte förvänta oss att alla lagar följs eller nya författas och i väntan på det kan vi bara vänta... Eller mana på politiker, dvs be någon annan göra något (som heller följs) eller t o m ställa konsumentkrav.... Ingen raketforskning det här!

    För övrigt köper jag av en handlare som tillhandahåller något, då faller det sig naturligt att fråga om hen tillhandahåller skit eller annat eller ska jag hellre fråga vem hens leverantör är för att undersöka vidare ? Låter nästan komiskt...

    "Haru nån könssjukdom?" "vete fan, du får väl fråga mina tidigare intima kontakter!"
    Senast ändrad av anteman; 2017-11-16, 21:16.

    Lämna en kommentar:


  • stefan1
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Konsumentmakt och val, va fan e de?... Möjligen inte till en början även om jag tycker att en handlare oavsett vad som säljs bör ha viss koll på sina produkter, lagkrav är ett minimum redan idag, men när jag (eller du?) inget köper förrän så sker så kan det nog bli ändring på det ganska snart eller vad tror du?
    Jag anser att det är bättre att gå direkt till leverantören med sina krav. Handlaren har gummin från kanske 10 olika ställen. Då är det svårt att ha bra koll..

    Lämna en kommentar:


  • Husse0416
    replied
    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
    Och du tror att handlaren har koll på det?
    Håller nog med dig till stor del. Våra handlare vet oftast inte mycket mer om ens det jämfört vad vi själva vet.
    Ansvaret för gifiga produkter måste självklart lagstiftas om så att all såna här produkter får en tydlig innehållsförteckning.
    Problemet är ju bara att Sverige nu är med i EU och det tar minst 10år av bråkande i Bryssel för våra lata politiker att få fram en lag som tvingar tillverkarna att tydligt deklarera innehållet. Trolugen blir det mera miljöskador av alla extra flyresor som politiker ska göra till Bryssel än att fortsätta fiska med ftalatjiggarna.

    Visst är det viktigt att vi sportfiskare reagerar, frågar, ställer krav och bojkottar varor som inte verkar ok men man kan tyvärr sällan få med sig tillräckligt många i en sån aktion. Utan en stor uppslutning får det ingen effekt.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
    Och du tror att handlaren har koll på det?
    Konsumentmakt och val, va fan e de?... Möjligen inte till en början även om jag tycker att en handlare oavsett vad som säljs bör ha viss koll på sina produkter, lagkrav är ett minimum redan idag, men när jag (eller du?) inget köper förrän så sker så kan det nog bli ändring på det ganska snart eller vad tror du?
    Senast ändrad av anteman; 2017-11-16, 20:24.

    Lämna en kommentar:


  • FatRap
    replied
    Och du tror att handlaren har koll på det?
    Om tillräckligt många frågar så kommer handlaren att fråga sin leverantör och får leverantören tillräckligt många frågor så blir dom kanske skrajsna att förlora marknadsandelar och börjar se över tillverkningen.

    Men man kan ju också tänka att det finns så många problem här i världen (bly, försurning, växthuseffekt, mjäll ...) att det inte är lönt att ens försöka att få bort jiggar som består av 60% DEHP från svenska fiskebutiker.

    Lämna en kommentar:


  • Norrlandsfiskaren
    replied
    Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
    tungsten är kanske inte så mycket bättre än bly som man tidigare trott....

    https://www.news-medical.net/news/2009/01/19/45160.aspx

    https://svenskjakt.se/uncategorized/...lig-miljorisk/
    Det står för övrigt i ena artikeln att tungsten är betydligt mindre giftigt än bly, därmed inte sagt att tungsten är det perfekta alternativet. Vad man i dagsläget vet är det ändå bättre än bly. Det finns ju även sänken gjorda av andra ämnen som järn och zink.

    Lämna en kommentar:


  • stefan1
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Fast jag kommer att fråga handlaren om vad för mjukgörare respektive gummi har och välja från det, bästa sättet att få till en snabb förändring tror jag.
    Och du tror att handlaren har koll på det?

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X