Höga halter av kemikalier i jiggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höga halter av kemikalier i jiggar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Naturligt agn - mask, småfisk, räka etc - är miljövänligt, effektivt och garanterat biologiskt nedbrytbart (om det nu skulle bli aktuellt). att det inte är någon särskilt bra idé, ur miljösynpunkt, att slänga plast i vattnet visst vi ju redan. Men sportfiskarna borde naturligtvis ta konsekvenserna av sin insikt och sitt engagemang och uppmuntra sina medlemmar att tillsvidare använda naturligt agn istället för de giftiga surrogaten.
    Fast det vore väl en överloppgärning om alternativ finns och om andra konstbeten inte är smutsiga som just gummibeten, t ex plåt, wobbler och spinnare... alternativet till en giftig 6" jigg är ju sällan en mask eller räka...?

    Kommentera


    • #22
      Jag tycker vi ska kräva att alla mjukbeten deklareras med typ av gummi och vilka tillsatser som ingår.
      Såklart måste tillverkare/importörer och grossister ta detta till sig och ta ansvar för att det dom säljer inte skadar miljön.
      Som kund/sportfiskare ska man väl kunna lita på att det man köper i en svensk butik är ok att använda helt enkelt!!

      Jag undrar om Sportfiskarna har delgivit detta till dom svenska grossisterna och återförsäljarna och vilket gensvar man i sånfall fått??
      En väldigt viktig fråga för fler o fler använder trots allt gummi!
      (Ja ok vissa tycker visst det funkar med miljövänliga plåt- träbitar och cocktailtilltugg också, hehe! *retas lite*)

      Kommentera


      • #23
        Men varför inte lägga ut en lista på vilka beten/tillverkare den miljömedvetne sportfiskaren bör undvika respektive vilka som är OK att använda? Här och/eller på Sportfiskarnas hemsida.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Men varför inte lägga ut en lista på vilka beten/tillverkare den miljömedvetne sportfiskaren bör undvika respektive vilka som är OK att använda? Här och/eller på Sportfiskarnas hemsida.
          Det finns ju många tusentals olika jiggar. Det skulle bli en hiiiiimla lång lista. Och vem ska betala alla dom analyserna och testerna?
          Säkert köper tex Abu in jiggar från olika håll/tillverkare och en jigg kan vara ok medans en annan "Abu" jigg kan innehålla höga mängder ftalater osv. Samma med alla andra märken.
          Så detta ansvaret måste snarast överlämnas helt till säljsidan som måste garantera att deras produkter är ok.
          Orimligt att vi som konsumeter ska behöva hålla koll på detta.
          Dags för en liten miljömärkning på fiskeprylar kanske? "Fina-fisken" märkning liksom!!

          Jag menar att det finns säkert många andra fiskeprylar som under tillverkningsprocessen med kemikalier och färger med mera är skadliga för miljön även om dom utsläppen sker i ursprungslandet.
          Senast ändrad av Husse0416; 2017-11-11, 22:01.

          Kommentera


          • #25
            Jag skrev en artikel om detta 2015 den ligger under debatt och heter "gifter i våra jiggar".
            Jag undersökte om det fanns intresse att den kunde läggas upp på den siten som jag skev åt då, NEJ fick jag då... det fanns inget intresse i detta och så vidare. Anledningen var att artikeln kunde ifrågasättas av "annonsörer" Satt jag skrev om artikeln och lade upp den här istället dock en mycket snällare artikel.
            Det kändes som att jag gjort bot då jag tidigare varit en stor förespråkare för att gjuta själv och även skrivit artiklar i ämnet. Det som är intressant är att det har varit en jätte debatt om det här i usa för några år sedan, vissa stater var till och med inne på att HELT förbjuda gummi beten då man faktiskt inte vet hur giftigt det här är än idag. Man vet inte helt hur det här påverkar oss människor.

            Det jag insåg var att det var pengar som var det viktiga.. När jag ringde runt och frågade tillverkare om det här så visade det sig att många visste att det mycket riktigt kunde vara miljö farliga ämnen i jiggarna men att det nog inte var så farligt... Så efter en massa rotande i saken så minns jag en kommentar speciellt " - Gummi giftig t!! !? Amen ska man tänka så där så kan man ju inte fiska med bly heller det är ju åckså giftigt..." I och för sig är det sant men saken är den att VI som fiskar vet att Bly är giftigt medans dom som tillverkar jiggar med miljöfarliga ämnen inte direkt berättar för oss att jiggarna KAN innehålla miljöfarliga ämnen. Och om nu någon påstår att det nog inte är så giftigt med dessa plaster så fråga om dom säljer jiggar....

            En del av dom här jiggarna tillverkas i Kina och där tror jag ingen vet vad som stoppas i gummit.

            Att detta har kommit fram i ljuset är det bästa som hänt våra vatten. Bobbo

            https://www.fiskesnack.com/forum/sho...=gifter+jiggar
            Senast ändrad av Bobbo; 2017-11-12, 01:39.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Bobbo Visa inlägg
              Jag skrev en artikel om detta 2015 den ligger under debatt och heter "gifter i våra jiggar".
              Jag undersökte om det fanns intresse att den kunde läggas upp på den siten som jag skev åt då, NEJ fick jag då... det fanns inget intresse i detta och så vidare. Anledningen var att artikeln kunde ifrågasättas av "annonsörer" Satt jag skrev om artikeln och lade upp den här istället dock en mycket snällare artikel.
              Det kändes som att jag gjort bot då jag tidigare varit en stor förespråkare för att gjuta själv och även skrivit artiklar i ämnet. Det som är intressant är att det har varit en jätte debatt om det här i usa för några år sedan, vissa stater var till och med inne på att HELT förbjuda gummi beten då man faktiskt inte vet hur giftigt det här är än idag. Man vet inte helt hur det här påverkar oss människor.

              Det jag insåg var att det var pengar som var det viktiga.. När jag ringde runt och frågade tillverkare om det här så visade det sig att många visste att det mycket riktigt kunde vara miljö farliga ämnen i jiggarna men att det nog inte var så farligt... Så efter en massa rotande i saken så minns jag en kommentar speciellt " - Gummi giftig t!! !? Amen ska man tänka så där så kan man ju inte fiska med bly heller det är ju åckså giftigt..." I och för sig är det sant men saken är den att VI som fiskar vet att Bly är giftigt medans dom som tillverkar jiggar med miljöfarliga ämnen inte direkt berättar för oss att jiggarna KAN innehålla miljöfarliga ämnen. Och om nu någon påstår att det nog inte är så giftigt med dessa plaster så fråga om dom säljer jiggar....

              En del av dom här jiggarna tillverkas i Kina och där tror jag ingen vet vad som stoppas i gummit.

              Att detta har kommit fram i ljuset är det bästa som hänt våra vatten. Bobbo

              https://www.fiskesnack.com/forum/sho...=gifter+jiggar
              Bra skrivet Bobbo!

              Även om jag tycker ansvaret ligger på säljarna så kommer det INTE hända någonting innan vi konsumenter ställer krav. Lagstiftning (när forskare och utredare är klara med sitt) kompletterar ju via författningar i miljöbalken men jag tror vi som konsumenter har MYCKET större påverkan än staten.

              Hur kemikalier i plastjiggar påverkar oss människor bryr jag mig faktiskt inte så mkt om men jag är jävligt rädd om våra fiske vatten. Ekologin i små vatten är särskilt känslig.
              Påverkan från många läkemedel som t.ex. p-piller, antibiotika, svampmedel och antidepressiva är bevisat skadliga för fisk och vattenmiljö och det finns troligen massor med andra läkemedelsgrupper. Reningsverken i Sverige gör väl sitt bästa för att ta bort så mycket kemikalier och läkemedelsrester som möjligt från avloppsvattnet men själv misstänker jag att problemet kan vara större än vi tror.

              Det skulle ju vara väldigt trist om vårat fritidsfiske bidrog till dom här problemen genom att vi helt i onödan läcker ut mer skit ur våra plast/gummiprodukter.

              Miljömedvetandet är säker stort bland våra sportfiskare men dock får jag känslan av att dom flesta är ganska trötta på att höra på "miljögråt". Man vill liksom bara va ifred o fiska och slippa alla "problem". Radikala demonsterarande miljövänner ingår nog inte i den närmaste vänkretsen för dom flesta här på FS. Förutom min egen "vegandotter" känner jag för egen del inga "såna" alls, hehe!

              Men som konsumenter har vi en jäkla makt utan att behöva bråka, demonstrera eller "engagera" oss. Det är bara att fråga och kräva en miljöcertifiering på alla plast/gummiprodukter som man vill köpa. Annars avstår man från att köpa såklart. (Även om jiggen ser himla bra ut alltså... hmm samvete...)
              Ni ska se att det blir liv i lådan om vi "bojkottar" gummi som saknar miljödeklaration.

              Dom grossister och tillverkare som själva tar upp detta och engagerar sig har väldigt mycket godwill att vinna.
              Det hela är ganska enkelt alltså.....
              "Säg NEJ till farligt Gummi!!"

              PS Jag har nog en hel del gummi i lådorna hemma som kanske kan vara farligt... hur kollar man det tro???
              Senast ändrad av Husse0416; 2017-11-12, 09:31.

              Kommentera


              • #27
                Jag tror ifs att det kommer att vara svårt att få tillräckligt genomslag för den typen av bojkott/informationskampanj. Det känns inte som att miljömedvetenheten, eller intresset, hos sportfiskare är så väldigt stort. Det är nog rätt få som frivilligt kommer att avstå från att köpa beten som de anser är effektivare än andra, även om de visste att de innehöll skadliga ämnen (sebara hur många som engagerar sig i den här tråden). Jag har ifs sällan specielkt höga tankar om mänskligheten över lag. Men jag skulle tro att ett förbud mot att sälja produktar som innehåller de skadliga ämnena och kvar på att man har koll på tillverkningsprocessen är det mest effektiva.

                Men med det sagt så tycker jag definitivt att en märkning i butikerna är ett bra första steg. Det kanske kan frammana lite dåligt samvete och eftertanke iaf.

                Kommentera


                • #28
                  Klippt ur artikeln från miljöförvaltnkngen Sthms stad:
                  "Projektet genomfördes under sommar 2017 då 26 olika sport- och fritidsbutiker besöktes. DEHP är ett av de första ämnen som togs upp på EU:s kandidatförteckning. För alla kandidatlisteämnen gäller informationsplikt (Reach artikel 33) i halter över 0,1 procent av varans vikt. Det innebär att butikerna är skyldiga att informera kunder som frågar om innehållet av farliga ämnen och leverantörerna är skyldiga att informera butiken om det förekommer farliga ämnen. Det ska de göra utan att butiken frågar.

                  Butiker och leverantörer har uppmärksammats på vilka regler som gäller för varor. Mindre butiker har ofta sämre kunskap och litar i större utsträckning på sina leverantörer. Kedjorna ställer generellt mera långtgående krav och kan oftare visa upp testrapporter jämfört med mindre butiker. Vad gäller jiggarna fanns dock brister även vad gäller kedjornas kontroll. Vilket också avspeglade sig i analysresultatet."

                  Egen kommentar...
                  Alltså finns här redan ett miljökrav som både tillverkare/leverantörer och butikerna fullkomligt skiter i!!??
                  (Ursäkta uttrycket men så är det ju faktiskt!)
                  Jag har själv aldrig läst, sett eller fått information om detta från butikerna.... ganska dåligt... jävligt dåligt faktiskt!

                  Dags att skärpa till detta!!

                  Kommentera


                  • #29
                    Ge fan i att använda mjukplastbeten i våra vatten!

                    Varsågod, Sportfiskarna, den devisen bjussar jag på.

                    Kommentera


                    • #30
                      Jätte bra att detta tas upp , tycker allt som vi slänger i sjön borde miljödeklareras på något sätt .

                      Vem vet hur nyttig färgen färgen är på våra plastbeten , såg exempelt buster jek salt water som har en nano coating , nano partiklar är riktigt obehagliga , dom är så små & tränger in överallt . Förvånad att man använder något sådant i beten

                      Eller alla beteslås & fäderringar som är förnicklade med något ?

                      Coatningen på flätlinor ?

                      Har man dykt runt Stockholm på ställen där det är populärt att fiska från land , då har man sett hur galet mkt som ligger på botten efter oss fiskare .
                      Linor som ligger så tätt att det ser ut som ett fiskenät , man fyller en beteslåda på nolltid med beten om man vill .

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Arbetar...
                      X