Höga halter av kemikalier i jiggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höga halter av kemikalier i jiggar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • jorgen.mansson
    replied
    Frågan är ju, vilken är giftigast?
    Beror mycket på vad du har doppat dom i före du mäter gifthalten

    Lämna en kommentar:


  • joens
    replied
    Click image for larger version

Name:	IMG_20171115_183539121.jpg
Views:	1
Size:	992,6 KB
ID:	1785948
    Frågan är ju, vilken är giftigast?

    Lämna en kommentar:


  • Norrlandsfiskaren
    replied
    Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Det är väl upp till var och en men just bly i mina ögon är inte mer problematiskt än något annat jag fiskar med.
    Bättre i så fall att fokusera på att fiska på att sätt som gör att man inte sätter så mkt beten eller annat i botten och att inte lämna något kvar i naturen, i min mening. Nedskräpning är nedskräpning oavsett om det är bly, järn, tungsten eller plast.

    Det jag vill få fram är att folk ibland är rätt snabba på att bilda sig en uppfattning baserad på väldigt lite information. Jag tror det behövs mer forskning på sånt här där betydligt större urval av saker undersöks vilken miljöpåverkan de har.
    Och vad är det för forskning du saknar angående bly? Jag tycker snarare att du borde läsa de existerande forskningsrapporterna. Om det nu finns alternativ som är bättre ur ett miljöhänseende (om än inte ens tillräckligt bra för att klassas som miljövänliga) så är det väl ändå ett enkelt val om man bryr sig?

    Lämna en kommentar:


  • Luthman
    replied
    Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Det är väl upp till var och en men just bly i mina ögon är inte mer problematiskt än något annat jag fiskar med.
    Bättre i så fall att fokusera på att fiska på att sätt som gör att man inte sätter så mkt beten eller annat i botten och att inte lämna något kvar i naturen, i min mening. Nedskräpning är nedskräpning oavsett om det är bly, järn, tungsten eller plast.

    Det jag vill få fram är att folk ibland är rätt snabba på att bilda sig en uppfattning baserad på väldigt lite information. Jag tror det behövs mer forskning på sånt här där betydligt större urval av saker undersöks vilken miljöpåverkan de har.
    Men alltså, det är ganska klarlagt att blyframställning inte är speciellt bra för någon inblandad eller miljön. Det har ingenting med huruvida man sätter bly i botten eller inte. För mig är det skäl nog att minimera användandet eller utesluta det helt och hållet. Ge mig några argument för att använda bly om man bortser från priset (för det är väl det enda argumentet jag kan se, och det är inte ett hållbart argument).

    Man kan använda tungsten OCH fiska så att man inte sätter så mkt beten i botten, de två står inte i motsatsförhållande till varandra.

    Lämna en kommentar:


  • Sg
    replied
    Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
    Så därför ska vi fortsätta använda bly? För att andra saker potentiellt kan vara farligare?
    Det är väl upp till var och en men just bly i mina ögon är inte mer problematiskt än något annat jag fiskar med.
    Bättre i så fall att fokusera på att fiska på att sätt som gör att man inte sätter så mkt beten eller annat i botten och att inte lämna något kvar i naturen, i min mening. Nedskräpning är nedskräpning oavsett om det är bly, järn, tungsten eller plast.

    Det jag vill få fram är att folk ibland är rätt snabba på att bilda sig en uppfattning baserad på väldigt lite information. Jag tror det behövs mer forskning på sånt här där betydligt större urval av saker undersöks vilken miljöpåverkan de har.
    Senast ändrad av Sg; 2017-11-15, 13:30.

    Lämna en kommentar:


  • Norrlandsfiskaren
    replied
    Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Nej jag har förstått det. Och du är inte ensam om din inställning. Tyvärr tycker jag att vi konsumenter gärna vill skjuta över ansvaret på politiker och andra och vi är väldigt få som faktiskt vill inse och som konsument ta på oss ett ansvar.

    Som konsument har du ett ansvar enligt lagen, vare sig du vill acceptera det eller inte. Du kan gå och köpa vilken kemisk soppa som helst och använda det hur du vill. Tyvärr så är vi alldeles för många individer som anser att ansvar bara ska ligga på någon annan, som chefen, eller politikern mm.

    Hur många köper inte GULP alive spray och inte ägnar en sekund åt att fundera på vad det innehåller. För man ska nog va mer än lovligt godtrogen om man tror att det är enbart naturliga ingredienser. Det är ett kemiskt hopkok vars innehåll är svårt att få fram. Så om jag använder det eller inte måste ju trotts allt vara mitt ansvar. Men men vi är alla olika, vissa vill ta ansvar andra vill kasta det på andra, så är livet.
    Personligen har jag valt bort sprayerna p g a just detta, d v s det är svårt att veta vad de innehåller. Det känns varken bra att det hamnar ute i vattnet eller i ett fiskgap (inte minst om man väljer att konsumera fisken senare). Det största problemet i Sverige är att ingen tänker själv utan att man har vant sig vid att staten tänker åt en. Vad gäller bly så finns det minst lika bra alternativ ur ett fiskemässigt perspektiv (även om tungsten också har sina negativa sidor som någon påpekat) så jag ser inget problem i att förbjuda det.

    Lämna en kommentar:


  • Luthman
    replied
    Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Självklart men man bör kanske också fråga sig då vad produktion av t.ex absplast, epoxylacker, rostfritt stål, och annat som finns i beten som idag inte är i rampljuset .

    Hur många vet hur farligt det är eller inte är i relation till bly? Jag själv har ingen aning men jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det är minst lika farligt eller miljöpåverkande som bly
    Så därför ska vi fortsätta använda bly? För att andra saker potentiellt kan vara farligare?

    Lämna en kommentar:


  • Sg
    replied
    Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
    Fast det är ju inte bara den potentiella risken är blyt hamnar i buken på fåglar som är det dåliga ur miljöhänseende. Även tillverkningen är ju inte direkt hälsosam så, det finns ändå skäl att låta bli bly.
    Självklart men man bör kanske också fråga sig då vad produktion av t.ex absplast, epoxylacker, rostfritt stål, och annat som finns i beten som idag inte är i rampljuset .

    Hur många vet hur farligt det är eller inte är i relation till bly? Jag själv har ingen aning men jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det är minst lika farligt eller miljöpåverkande som bly

    Lämna en kommentar:


  • Luthman
    replied
    Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Nej jag har förstått det. Och du är inte ensam om din inställning. Tyvärr tycker jag att vi konsumenter gärna vill skjuta över ansvaret på politiker och andra och vi är väldigt få som faktiskt vill inse och som konsument ta på oss ett ansvar.

    Som konsument har du ett ansvar enligt lagen, vare sig du vill acceptera det eller inte. Du kan gå och köpa vilken kemisk soppa som helst och använda det hur du vill. Tyvärr så är vi alldeles för många individer som anser att ansvar bara ska ligga på någon annan, som chefen, eller politikern mm.

    Hur många köper inte GULP alive spray och inte ägnar en sekund åt att fundera på vad det innehåller. För man ska nog va mer än lovligt godtrogen om man tror att det är enbart naturliga ingredienser. Det är ett kemiskt hopkok vars innehåll är svårt att få fram. Så om jag använder det eller inte måste ju trotts allt vara mitt ansvar. Men men vi är alla olika, vissa vill ta ansvar andra vill kasta det på andra, så är livet.
    Jag håller egentligen med er båda. Finns det tydliga regler som butiker och producenter måste förhålla sig till så ska dessa följas för att kunderna ska kunna göra informerade inköp. Men samtidigt är det ju som du säger, gör en jämförelse med någon annan varukategori. De flesta vet att det inte är nyttigt att dricka cocacola till varje måltid varje dag, men du ges ändå möjligheten att göra det om du vill. Man kan anta att du tänker själv och tar ett ansvar för din konsumtion av cocacola.

    Skillnaden inom sportfisket är ju att många vill ha fisk. Om den där sprayen eller det där beten är det som skiljer mellan ingen fisk och fisk så tror jag att många väljer att använda de produkterna och väljer att inte tänka på om de har några konsekvenser för miljön man använder dem i. Lite som om man tycker att cola är helt fantastiskt gott så man skiter i att det är onyttigt och dricker det ändå.

    Lämna en kommentar:


  • Norrlandsfiskaren
    replied
    Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Först kringgår tillverkaren våra kemikalielagar genom att lägga tillverkningen i KINA. Sedan kringgår leverantören och butiken våra lagar genom att direktimportera dessa produkter från KINA och dessutom sälja produkter som bevisligen innehåller förbjudna kemikalier. Sedan kommer vi godtrogna kunder köper skiten och tror därmed att vi är fria från allt ansvar, för att någon ANNAN har ju sålt det till oss. Det är inte lätt.

    Problemet blir ju inte lättare av att bly kanske inte, gissar nu, är totalförbjudet som ämne utan det är bara förbjudet att fiska med i Danmark. Så butiken FÅR sälja bly, men jag som fiskar måste känna till lagen och får följaktligen inte fiska med det.

    Det här med ansvar är inte lätt.
    Jag skulle vilja säga att politikerna har bäddat för att produktion hamnar i Kina. Det är liksom omöjligt att konkurrera om man sätter upp produktion i Sverige och följer arbets- och miljörättsliga lagar och regler. Dessutom är det naturligtvis en samhällsförlust med förlorade jobb och skatteinkomster. Ifrågasättanden av detta är något som Bannon/Trumo verkligen tryckt på och t o m lyckades vinna valet på. I Sverige bryr sig ingen, varken media som går politikernas ärenden eller konsumenter som är nöjda med att handla billiga varor utan att tänka i andra dimensioner.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X